Gå til innhold

Diskuter statsbudsjettet her.

Anbefalte innlegg

Som du ser skriver jeg gratis fra neste år

7014740[/snapback]

De fleste skiller mellom studenter og elever. Elever får gratis skolebøker, ikke studenter.

7014788[/snapback]

OK,jeg tolket det slik at alle fikk gratise bøker fra neste år,mulig jeg tar feil der :)

7014807[/snapback]

Vis jeg ikke husker helt feil, så sa Djupedal at neste skoleår vil 2. klassene (VG2, gamle VK1) få gratis skolebøker. Altså de som er de første elevene i kvalitetsreformen som går VGS. Skoleåret 08/09 blir det vel, så skal 3. og 2. klassene få gratis skolebøker. Og tilslutt vil de som starter i VG1 få gratis skolebøker.

Ps. Dette bør tas med en klype salt, for jeg var ikke helt tilstedeværende når Djupedal sa dette på TV.

7017477[/snapback]

Mulig du har rett,kan verken bekrefte eller avkrefte dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regjeringen fører KRF politikk

KrF-Syversen på sin side er ikke overrasket over Stoltenberg-regjeringens bidrag til anti-abortstiftelsen.

- Den ledes jo av Guri Ingebritsen, tidligere Ap-statsråd, sier han humrende.

Hun reagerer på Arbeiderpartiets gjenntatte flørting med sentrumspartiet KrF og støtten til deres kjernesaker i den forrige regjeringen.

- Dette er ikke nødvendig med mindre Ap har en skjult agenda. Nå har vi en flertallsregjering og da bør ikke Arbeiderpartiet lefle med andre, sier hun.

- De kaller det KrF-penger internt i regjeringen?

- Om de kaller det «KrF-pengene» internt, så er det jo en åpen agenda, sier Remvik.

Skulle faktisk ønske regjeringen gjorde mer for å blidgjøre SV i denne saken her enn KRF.

SV folk går igjen ut og er kritiske. Mon tro hvor lenge de holder ut å være i regjering. Ikke det at AP bryr seg, med den politikken som føres blir det nok lite problematisk å samarbeide med KRF.

Lenke til kommentar
Du har nok rett i det du sier, for det var det han sa, jeg må si jeg synes det er en litt underlig rekkefølge, men det få nå heller være så

7017482[/snapback]

Gjør ikke så veldig mye for meg, for jeg slipper billig unna. :p

Men nå er vel den saken ute av verden, så da får vi gå tilbake å diskutere statsbudsjettet her. :)

Lenke til kommentar
Regjeringen fører KRF politikk

KrF-Syversen på sin side er ikke overrasket over Stoltenberg-regjeringens bidrag til anti-abortstiftelsen.

- Den ledes jo av Guri Ingebritsen, tidligere Ap-statsråd, sier han humrende.

Hun reagerer på Arbeiderpartiets gjenntatte flørting med sentrumspartiet KrF og støtten til deres kjernesaker i den forrige regjeringen.

- Dette er ikke nødvendig med mindre Ap har en skjult agenda. Nå har vi en flertallsregjering og da bør ikke Arbeiderpartiet lefle med andre, sier hun.

- De kaller det KrF-penger internt i regjeringen?

- Om de kaller det «KrF-pengene» internt, så er det jo en åpen agenda, sier Remvik.

Skulle faktisk ønske regjeringen gjorde mer for å blidgjøre SV i denne saken her enn KRF.

SV folk går igjen ut og er kritiske. Mon tro hvor lenge de holder ut å være i regjering. Ikke det at AP bryr seg, med den politikken som føres blir det nok lite problematisk å samarbeide med KRF.

7017702[/snapback]

ja det kan du si.

Man kan si mye rart om SV,men en ting skal de ha,de sier det stort sett som det er både på godt og vondt og uansett hvem det gjelder :)

Lenke til kommentar

Hva jeg mener er at barnehagene i alle år har vært blandt dem som har fått minst og høyere utdanning blandt dem som har fått mest.

men at de er skuffet i år skjønner jeg dette fordi de hadde ventet en økning,i stedet fikk de en redukjson på 1%

At så NTNU går ut og krisemaksimerer er ikke uventet det er deres jobb og alle vil vel kjempe for sin sak, Stoltenberg nevnte dette i dagsrevyen i dag,jeg husker ikke tallene,men det var noe med at de klaget på en nedgang på 1% i år,men unnlot å nevne den ekstrabevilgningen de fikk da regeringen overtok, han sa også at til tross for denne lille nedgangen var vi ledende på satsingen i europa.

Jeg hadde jo helst sett at alle fikk mere,men det lar seg ikke gjøre og når potten skal deles så blir det alltid noen som blir skuffet,men ingen må fortelle meg at dette raserer noe som helst , for som sagt vi snakker om 1% på ett år .

7017408[/snapback]

Hva mener du med "blant dem som har fått minst" og "blant dem som har fått mest", mest i absolutte penger? Størst prosentvise økninger? Størst absolutt forskjell fra forrige budsjett?

Hvorfor er norge ledene på satsning i europa? Ledere på hvilken måte? Norge bruker tåplig lite av nasjonalbudsjettet på forskning, målet er å komme opp på 4% (?, husker ikke helt det nøyaktige tallet) av budsjettet, men det gjøres knapt noe for å nå dette målet. Politikerene forsømmer landet når de ikke innser at god forsknings og utdanningskompetanse er ekstremt viktig for et land som norge. Det er antakelig den viktigste budsjettposten av alle, og den blir forsømt år etter år, fordi det ikke er så lett å umiddelbart se direkte konsekvenser.

AtW

Lenke til kommentar
Du har fått med deg at de private aktørene må betales de også?

7016606[/snapback]

Jepp, vi kutter mellomleddet! Det er penger spart det ;)

7016663[/snapback]

Man får vel snarere et ekstra mellomledd? Den eventuelle fordelen er jo at private potensiellt kan drive mer effektivt, om de ikek gjør det, så er det jo bare et ekstra firma som skal ha et overskudd, og da lønner det seg ikke.

AtW

Lenke til kommentar

Her er et innspill fra NA24s kommentator (som har et ganske høyrevendt økonomisyn, det er ihvertfall min mening etter å lest endel av hans andre kommentarer)

http://www.na24.no/politikk/article762564.ece

"Midt i all støyen er det verdt å merke seg hvor små endringene er i finanspolitikken, selv om vi nå har en en rødgrønn regjering med en frisk finansminister fra SV og tidligere hadde en borgerlig regjering med tilknappet finansminister fra Høyre.

Det fremlagte statsbudsjettet viser en samlet vekst i offentlige utgifter på 4,5 prosent for 2007. Til sammenligning var veksten i offentlige utgifter i 2005 - det siste året Per-Kristian Foss styrte pengesekken - ja, nettopp, 4,5 prosent."

AtW

Lenke til kommentar
Et greit statsbudsjett (les: fryktet noe verre), men jeg er langt fra fornøyd når det kommer til satsningen på høyere utdanning, forskning og infrastruktur.  :(

7018872[/snapback]

Hehe, ser ut som vi har samme "kampsaker", men jeg synes egentlig infrastruktur-satsningen var ok, ikke noe enorme greier, men de sper ihvertfall på litt

AtW

Lenke til kommentar
Studentene burde få mer penger fra lånekassen, det er helt klart, men samtidig så får vi jo nå muligheten til å tjene litt mer penger uten å skatte av det da.

7017123[/snapback]

Å gi studenter mer penger er ikke bra for økonomien. Studenter er billig arbeidskraft og jobber gjerne på kveldstid. De er også i stor grad avhengig av å jobbe i sommerferiene.

Det er mulig å leve på støtten (dvs. lån + stipend) en student får i dag. En sosialklient får neppe noe mer. Og siden studenter har så lang ferie kan de fint tjene mye ekstra ved siden av studiene. De fleste studenter er sikkert nullskatteytere også, så hvis man skal sammenlikne med andre grupper må dette gjøres etter skatt (for de andre gruppene).

7018979[/snapback]

En sosialklient får vel 4200 etter at de har fått bostønad (jeg vet ikke om de får matpenger i tillegg(?)), det er mer enn studenter får. At studenter har oppsparte midler som i BSU-eksemplet ditt fordrer jo at man har fått endel støtte av foreldrene dine, og utelukker dermed delvis de som ikke har så rike foreldre.

Ellers er det mye viktigere for økonomien at norge satser på forskning og utdanning.

AtW

Lenke til kommentar
Studentene burde få mer penger fra lånekassen, det er helt klart, men samtidig så får vi jo nå muligheten til å tjene litt mer penger uten å skatte av det da.

7017123[/snapback]

Å gi studenter mer penger er ikke bra for økonomien. Studenter er billig arbeidskraft og jobber gjerne på kveldstid. De er også i stor grad avhengig av å jobbe i sommerferiene.

Det er mulig å leve på støtten (dvs. lån + stipend) en student får i dag. En sosialklient får neppe noe mer. Og siden studenter har så lang ferie kan de fint tjene mye ekstra ved siden av studiene. De fleste studenter er sikkert nullskatteytere også, så hvis man skal sammenlikne med andre grupper må dette gjøres etter skatt (for de andre gruppene).

7018979[/snapback]

Er det mulig? Du synes at sosial dumping er helt greit? Hva med de som har jobbet på kiosk kjempelenge og blir priset ut av studenter som ikke vet hva slags rettigheter de har?

Heltidsstudenten er, og har vært, et tilsynelatende uoppnåelig mål. Studiestøtten skal holde til å leve på slik at samfunnet får igjen for den investeringen gjennom kompetent og "yrkbar" arbeidskraft. Når studenter må droppe litteratur, droppe forelesninger for å dra på jobb, hvordan kan du da si at dette er bra for økonomien?

En sosialklient sitter gjerne igjen med 4200 etter at husleien er dekket, hva gjør en student? Jo, stemmer det, han får rundt 6000 som skal dekke husleie.. Velkommen heltidsstudent..

At man får 16000 ved første utbetaling er jo greit, men avhengig av studie skal man ha laptop, diverse utstyr til lab, og som regel en hel stabel av bøker som koster vesentlig mer enn pocketbøkene på Rema.. På optometri som jeg selv har gått ligger gjennomsnittsprisen på rundt 1000 per bok.. Men, det er ikke så farlig, for jeg kan jo bare ta meg en underbetalt jobb og gjøre at kvaliteten på meg som student blir merkbart dårligere..

Nei, gi oss heller en skikkelig finansiering slik at vi kan være heltidsstudenter!

Og, forresten, siste utbetaling kommer i mai, og jeg vet om fler som har siste eksamen i juli.. Hva skal de gjøre da? I tillegg får man ikke forskuddsbetaling, og første lønnslipp blir gjerne utbetalt i juli, gjerne midten av juli..

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar
Her er et innspill fra NA24s kommentator (som har et ganske høyrevendt økonomisyn, det er ihvertfall min mening etter å lest endel av hans andre kommentarer)

http://www.na24.no/politikk/article762564.ece

"Midt i all støyen er det verdt å merke seg hvor små endringene er i finanspolitikken, selv om vi nå har en en rødgrønn regjering med en frisk finansminister fra SV og tidligere hadde en borgerlig regjering med tilknappet finansminister fra Høyre.

Det fremlagte statsbudsjettet viser en samlet vekst i offentlige utgifter på 4,5 prosent for 2007. Til sammenligning var veksten i offentlige utgifter i 2005 - det siste året Per-Kristian Foss styrte pengesekken - ja, nettopp, 4,5 prosent."

AtW

7018749[/snapback]

Dette er da ikke overraskende eller noe nytt,det er da samme pengesekken som styres.

Den største forskjellen er jo at nå er det de lavtlønte som kommer best ut,menst Høyre tok 26000 fra hver arbeidsledig for å finnansiere skattelette til oss som hadde det bra.

Altså fordelingspolitikken er forskjellig .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...