Gå til innhold

Diskuter statsbudsjettet her.

Anbefalte innlegg

Dagbladet har denne:

Hvordan ville du ha prioritert?

Der får du prøve deg som finansminister og stemme på div saker,jeg prøvde den og så faktisk at flertallet som har stemt stemmer med det regeringen har gjordt.

Det vitner vel om at folk flest er langt mere fornøyde enn det forsøkes å gi inntrykk av .

Prøv den selv her:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/06...1943#1160151943

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dagbladet har denne:

Der får du prøve deg som finansminister og stemme på div saker,jeg prøvde den og så faktisk at flertallet som har stemt stemmer med det regeringen har gjordt.

Det vitner vel om at folk flest er langt mere fornøyde enn det forsøkes å gi inntrykk av .

Prøv den selv her:

7016400[/snapback]

Det var jo bare utrolig tåpelig spørsmål og ikke minst alternativer :)

Lenke til kommentar
Så hvordan ville du prioritert?

7016537[/snapback]

Vel, jeg ville prioritert privatisering...

Edit:

Istedet for å ha fokus på hvor jeg må bruker penger, så hadde jeg heller fokusert på hvor jeg ikke hadde trengt å bruke penger og heller la det åpne seg for private aktører.

Endret av smoothie
Lenke til kommentar

Altså er dagens regering på full bølgelengde med opposisjonen her, FULL barnehagedekning først  :cool:

7016348[/snapback]

Et argument den forrige regjering prøvde å bruke, men som opposisjonen (dagens regjering) mente ikke holdt. :whistle:

Begrunnelsen var at det må være full barnehagedekning før prisen kan settes ytterligere ned.

Det er SV og Ap helt uenig i.

- Vi vet ikke hva full dekning er før vi har den nye maksprisen, påpeker SVs nestleder Øystein Djupedal.

Lenke til kommentar
Dagbladet har denne:

Prøv den selv her:

7016400[/snapback]

Det var jo bare utrolig tåpelig spørsmål og ikke minst alternativer :)

7016523[/snapback]

Regnet med det ja :D

Lenke til kommentar

Altså er dagens regering på full bølgelengde med opposisjonen her, FULL barnehagedekning først  :cool:

7016348[/snapback]

Et argument den forrige regjering prøvde å bruke, men som opposisjonen (dagens regjering) mente ikke holdt. :whistle:

Begrunnelsen var at det må være full barnehagedekning før prisen kan settes ytterligere ned.

Det er SV og Ap helt uenig i.

- Vi vet ikke hva full dekning er før vi har den nye maksprisen, påpeker SVs nestleder Øystein Djupedal.

7016706[/snapback]

Riktig og jeg har kommentert det for lengst,men her ville jeg bare vise at de nå ligger på samme bølgelengde som deres parti siden det ble trukket frem som så negativt :whistle:

Lenke til kommentar

Riktig og jeg har kommentert det for lengst,men her ville jeg bare vise at de nå ligger på samme bølgelengde som deres parti siden det ble trukket frem som så negativt  :whistle:

7016735[/snapback]

Tror du misforstod hva som ble trukket frem som negativt. Den forrige regjeringen lovet ikke full barnehagedekning og 1750 i makspris, noe denne regjeringen lovet å innføre fra 1. januar 2006 i valgkampen(prisen, ikke full dekning). Så gjør de ikke det som de slaktet den forrige regjering for ikke å gjøre.

Og jeg regner ikke med at du mener den forrige regjering er "mitt" parti (ref "deres parti" setningen)

Det er selvfølgelig negativt at regjeringen lyver og ikke holder ord, som i barnehagesaken. En slik fremtreden er negativ uansett parti og regjering. Men vi kan jo alltid prøve å avfeie et onde med et annet, eller?

De lovet følgende; "SV, Ap og Sp lover nå at de vil innføre makspris trinn to i barnehagen - uansett barnehagedekning. - Vi har hele tiden ønsket å få på plass makspris fra 1. august, men det har regjeringen somlet bort. Fra 1. januar skal maksprisen være på plass, lover Trond Giske."

Det er det som trekkes frem som negativt. De holder ikke ord.

Lenke til kommentar

NTNUs pressemelding om statsbudsjettet

Her kan du lese den offisielle pressemeldingen NTNUs rektor har sendt ut som sin kommentar til statsbudsjettet som ble lagt fram i dag.

Budsjettkutt rammer teknologiutdanningen:

- Dette har ikke Norge råd til, sier NTNUs rektor

Statsbudsjettet er dårlige nyheter for et næringsliv som skriker etter teknologisk kompetanse. Et kutt i basisbevilgningen til NTNU på nærmere 50 millioner kroner, fører til svekket evne til å satse offensivt på styrking av teknologisk utdanning og forskning. – Dette har ikke nasjonen råd til, sier NTNUs rektor.

- NTNU har et oppdrag fra samfunnet om å utdanne teknologer. Etter flere års negativ utvikling i søkertallene, er vi nå endelig i den situasjon at søkningen til teknologistudiene går opp. Dette er kandidater som næringslivet nærmest skriker etter. Da er det meningsløst at regjeringen kutter bevilgingen til NTNU, som reduserer grunnlaget for økt satsing her. Den nasjonale strategien for økt satsing på realfag og teknologi, og forskningsmeldingens intensjon om økt basisfinansiering av disse utdanningene, følges opp med en nedskjæring. Dette har ikke nasjonen råd til, sier Torbjørn Digernes.

NTNU har i 2005 og 2006 bygd ned ubrukte midler med 350 millioner kroner. Dette er brukt til en offensiv satsing på laboratorier for nanoteknologi og på å styrke forskerutdanningen.

Rammer høyere utdanning

Regjeringen kutter hardt i bevilgningen til høyere utdanning. Til sammen får universitets- og høgskolesektoren en reduksjon på 275 millioner kroner, 180 av dette belastes universitetene.

- Statsbudsjettet vitner om at regjeringen ikke følger opp det de har forpliktet seg til gjennom arbeidet med kvalitetsreformen, forskningsmeldingen og i Soria Moria-erklæringen. Regjeringen har med dette introdusert stor usikkerhet om framtiden for norsk høyere utdanning og forskning, sier rektor Digernes.

NTNU har det siste året økt produksjonen av studiepoeng og redusert strykprosenten. Dette gir seg utslag i økning på den resultatbaserte delen av bevilgningen fra departementet.

Dette utgjør imidlertid ikke nok til å oppveie for kuttet i basisbevilgingen. Til sammen får NTNU en bevilgning på 2,7 milliarder, som innebærer ca 60 millioner i realnedgang for universitetet.

Studentene: - Ikke et verdig liv å leve på nudler

....

Regjeringen kutter blant annet bevilgningene til universiteter og høyskoler med 274,3 millioner kroner. Det kuttes ikke i studieplasser, men i basisbevilgningene til skolene.

....

Vi kan ikke forvente at regjeringen skal snu Norge på hodet etter ett år, men Kristin Halvorsen har allerede lovet studentene bedre kår i mange år,

...

Studentene reagerer sterkt på at regjeringen velger å minke tilsagn til antall studentboliger i til 460 studentboliger, som er en reell nedgang fra i fjor.

...

Kristin Halvorsen sa under en pressekonferanse like etter budsjettet var lagt fram at hun ikke syns det er noe gøy å kutte i bevilgningene til høyere utdanning.

- Dette er en sektor som har vært i sterk vekst og som tåler et kutt, sier Halvorsen.

Lenke til kommentar
Jeg får litt inntrykk av at regjeringen vil dyrke frem lavtutdannede mennesker, og mange av de. Det fikser de ved å øke antall barnehager og samtidig unngå å støtte høyere utdanning. Jeg tror også det skal mye mer til enn 1mrd som må brukes på forbedringer av veinettet før Ola Nordmann merker noen markante forbedringer. Det er først og fremst distriktene som trenger bedre veier, og de er det mange av. Men på tross av noen mangler så er det også noen steg i riktig retning. Jeg har sittet på buss i 10 timer i dag og hørt på radio hele veien omtrent, så jeg har fått med meg debatter frem og tilbake.

Hvor mange løftebrudd det har blitt gjort vet jeg ikke, siden jeg ikke fulgte med på de rød-grønnes valgkampanjer før valget, men jeg mener uansett det er for mange vage punkter i forhold til forbedringer. Sykehus, forskning og veinettet (enda mer enn 1mrd må til) er det jeg har merket meg mest som svake punkter.

7015559[/snapback]

Nå støtter de da høyere utdanning og utdanning høyere utdanning har vel i alle år fått mye mere enn barnehagene,så da må dere tåle 1% nedgang i et år.

Det blir feil å fremstille det slik du her gjør .

Som sagt alle kan ikke få alt og de samme kan ikke forvente å få mest hver gang og denne gangen er det deler som har stått i bakleksa lenge som får ekstr som feks barnehager og samferdsel .

7016320[/snapback]

Hva mener du med at "høyere utdanning i alle år har fått mer enn barnehagene"? Utdanning og ikke minst forskning har lenge vært underprioritert i norge, og det er åpenbart at et høykostland som norge så må man satse på forskning og utdanning.

AtW

Lenke til kommentar
Er vel utvilsomt studentene som er taperne i dette statsbusjettet. Studenter som må fokusere fullt ut på studiene (ja, de finnes faktisk), og som ikke mottar tusenlapper hjemmefra hver måned (ja, de finnes faktisk de også) kan rett og slett ikke klare seg på studielånet.

At studenter har lite penger er jeg enig i, men at de ikke kan klare seg er jeg uenig i. Jeg har prøvd og jeg klarte meg helt ok, selv om jeg såklart har begynt å jobbe, fordi jeg ikke orker å stresse med så lite penger over tid.

AtW

Lenke til kommentar

Wow!

Staten vil øke budsjettet til vei med 1,2 milliarder kroner.

Da mangler det bare 41,8 milliarder. Og da snakker vi ikke til nybygging, men til reparering av allerede ødelagte veier.

Forresten så har de satt av penger til nybygging også. Tilsvarende 2,5 km med 4-felts motorvei... :w00t:

Lenke til kommentar
Jeg får litt inntrykk av at regjeringen vil dyrke frem lavtutdannede mennesker, og mange av de. Det fikser de ved å øke antall barnehager og samtidig unngå å støtte høyere utdanning. Jeg tror også det skal mye mer til enn 1mrd som må brukes på forbedringer av veinettet før Ola Nordmann merker noen markante forbedringer. Det er først og fremst distriktene som trenger bedre veier, og de er det mange av. Men på tross av noen mangler så er det også noen steg i riktig retning. Jeg har sittet på buss i 10 timer i dag og hørt på radio hele veien omtrent, så jeg har fått med meg debatter frem og tilbake.

Hvor mange løftebrudd det har blitt gjort vet jeg ikke, siden jeg ikke fulgte med på de rød-grønnes valgkampanjer før valget, men jeg mener uansett det er for mange vage punkter i forhold til forbedringer. Sykehus, forskning og veinettet (enda mer enn 1mrd må til) er det jeg har merket meg mest som svake punkter.

7015559[/snapback]

Nå støtter de da høyere utdanning og utdanning høyere utdanning har vel i alle år fått mye mere enn barnehagene,så da må dere tåle 1% nedgang i et år.

Det blir feil å fremstille det slik du her gjør .

Som sagt alle kan ikke få alt og de samme kan ikke forvente å få mest hver gang og denne gangen er det deler som har stått i bakleksa lenge som får ekstr som feks barnehager og samferdsel .

7016320[/snapback]

Hva mener du med at "høyere utdanning i alle år har fått mer enn barnehagene"? Utdanning og ikke minst forskning har lenge vært underprioritert i norge, og det er åpenbart at et høykostland som norge så må man satse på forskning og utdanning.

AtW

7017083[/snapback]

Hva jeg mener er at barnehagene i alle år har vært blandt dem som har fått minst og høyere utdanning blandt dem som har fått mest.

men at de er skuffet i år skjønner jeg dette fordi de hadde ventet en økning,i stedet fikk de en redukjson på 1%

At så NTNU går ut og krisemaksimerer er ikke uventet det er deres jobb og alle vil vel kjempe for sin sak, Stoltenberg nevnte dette i dagsrevyen i dag,jeg husker ikke tallene,men det var noe med at de klaget på en nedgang på 1% i år,men unnlot å nevne den ekstrabevilgningen de fikk da regeringen overtok, han sa også at til tross for denne lille nedgangen var vi ledende på satsingen i europa.

Jeg hadde jo helst sett at alle fikk mere,men det lar seg ikke gjøre og når potten skal deles så blir det alltid noen som blir skuffet,men ingen må fortelle meg at dette raserer noe som helst , for som sagt vi snakker om 1% på ett år .

Lenke til kommentar
Som du ser skriver jeg gratis fra neste år

7014740[/snapback]

De fleste skiller mellom studenter og elever. Elever får gratis skolebøker, ikke studenter.

7014788[/snapback]

OK,jeg tolket det slik at alle fikk gratise bøker fra neste år,mulig jeg tar feil der :)

7014807[/snapback]

Vis jeg ikke husker helt feil, så sa Djupedal at neste skoleår vil 2. klassene (VG2, gamle VK1) få gratis skolebøker. Altså de som er de første elevene i kvalitetsreformen som går VGS. Skoleåret 08/09 blir det vel, så skal 3. og 2. klassene få gratis skolebøker. Og tilslutt vil de som starter i VG1 få gratis skolebøker.

Ps. Dette bør tas med en klype salt, for jeg var ikke helt tilstedeværende når Djupedal sa dette på TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...