Boralis Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 Ser forresten hat Høyre & co er ute i kjent stil. Familiene og sårbare grupper taper http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/06/478959.html De har tydeligvis glemt at de selv bla tok 26000 fra hver arbeidsledig for å finnansiere skattelette til de med mest 7012593[/snapback] Det slår jo bege veier, desverre. Da de borgerlige ville øke matmomsen sa Kristin Halvorsen og Co at det var usosialt fordi det rammet barnefamiliene. Nå tror de ikke det vil slå ut på prisene. Mener de at Reitan og Hagen plutselig har fått et sosialt sinnelag some de ikke hadde under den borgerlige regjeringen, eller har de funnet ut noe de ikke visste i opposisjon? On topic: Det er slett ikke tidenes verste budsjett dette. Selv om jeg tydeligevis ramler inn i kaksegruppen som får høyere skatt. Men noen tankekors er det jo: * Partiet som kjempet for makspris i barnehagene setter istedet satsene opp igjen. * Endringene i inntektsskatten rammer ikke "de rikeste", men middelklassen. * Matmomsen økes, altså en av de mest usosiale inntektskildene på statsbudsjettet. Men så er der også noen lyspunkter: * Bilavgifter basert på utslipp. Selv om resultatet blir rimelig likt, siden store biler slipper ut mest, vil det stimulere til teknologisk innovasjon for å få utslippene ned, uansett hvor stor bilen er. * Gratis skolebøker er et sosialt tiltak. * Økningen av frikortbeløpet vil stimulere ungdom til å jobbe. Og det får være alt til jeg har lest litt mer om sakene. Geir 7013126[/snapback] Som jeg har sagt før,så øker desverre matmomsen,men husk de satte den ned sist og det uten nytte da tok Reitan & co hele fortjenesten i egen lomme, når det gjelder barnehagesatsene så er vel de kunn prisjustert og de er vel heller ikke lovet å gå ned i år,men i løpet av denne stortingsperioden, når så det er sakt kunne de godt vært redusert med en 100 lapp denne gangen slik at folk så at de var på rett vei . Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 Her er vinnerne og taperne Vinnerne: Lavtlønte, pensjonister og studenter: Minstefradraget øker fra 34 til 36 prosent (i pensjonsinntekt fra 24 til 26 prosent). Frikortetgrensa økes fra 30.000 til 40.000 kroner. De med inntekt under 200.000 kroner er de største vinnerne i årets budsjett, mener Skattebetalerforeningen. - Fordi minstefradraget økes vinner de lavtlønte. Dette vil være til glede både for folk i jobb, pensjonister og studenter. Det vil også endringen av frikortgrensa. Vi synes dette er et veldig riktig grep, sier administrerende direktør i Skattebetalerforeningen, Jon H. Stordrange. Han tror at dette vil stimulere flere til å arbeide, og vil kunne gi viktig arbeidskraft for samfunnet. Organiserte: Fradraget for fagforeningskontingent økes med 450 kroner, til 2700 kroner. - Regjeringen er også enig med LO om at dette fradraget skal økes ytterligere, påpeker Stordrange. Småbil- og miljøbilkjøpere: Bilavgiftene legges om. Som forventet endres avgiftssystemet for personbiler, slik at små biler som forurenser lite blir billigere. Samtidig erstattes slagvolum med CO2-utslipp som beregningsgrunnlag i den såkalte engangsavgiften (tidl. importavgiften) fra nyttår, og engangsavgiften blir noe mindre. - De som kjøper en rimelig normal familebil til 200.000 - 300.000, med moderat motor, vil tjene på dette, kommenterer Stordrange. Foreldre og barn i barnehagekø: Regjeringen øker maksprisen i barnehagen til 2330 kroner, men legger samtidig opp til en økning på 3,2 milliarder kroner til barnehagene. Hvorvidt dette er positivt eller negativt kommer an på øynene som ser. Få vil like maksprisøkningen, men for foreldre som har barn i barnehagekø vil likevel det totale grepet være populært. I hvert fall hvis regjeringens påstand, om at den økte beviligningen vil gi plass til 11.100 barn til viser seg å stemme. Samboere: Fritas for dokumentavgift. SVs Heikki Holmås sa til Dagbladet.no i går at dette ville gjelde for følgende: - Kjærester som flytter sammen i en bolig som i utgangspunktet er eid av en av partene. - Samboere som eier felles bolig, når den ene parten dør. - Samboere som eier felles bolig, som flytter fra hverandre, og den ene vil kjøpe ut den andre. Ifølge det aktuelle punktet i statsbudsjettet vil imidlertid fritaket bare gjelde ved samlivsbrudd. Holmås' lekkasje til Dagbladet.no i går var dermed feil. Taperne: Som alltid er det noen som taper også på årets budsjett. Her er noen av de mest åpenbare: De formuende: Regjeringen skjerper formuesskatten. De med nedbetalt bolig: Ligningsverdiene av bolig, fritidseiendom og annen fast eiendom økes med 10 prosent i 2007. De med inntekt over 400.000: Innslagspunktet for toppskatten endres. - For de med inntekt over 400.000 øker innslagspunkt for toppskatt med mindre enn lønningene har økt. Altså taper disse. Mens de med inntekt over 650.000 vil få merke at innslagspunktet for trinn to senkes fra 750.000 til 650.000 kroner, kommenterer Stordrange. Har du 800.000 kroner i inntekt, må du betale 2460 kr mer i toppskatt som følge av endringene. Barnefamilier og matglade: Matmomsen økes med 1 prosent, fra 13 til 14 prosent. - Dette vil nok barnefamilier kunne merke, selv om økningen ikke er veldig høy, kommenterer Stordrange. http://www.dagbladet.no/dinside/2006/10/06/478974.html Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Hva blir dyrere? Lisens Barnehage Matvarer Bompenger Alkoholavgift øl og vin øker med 1,9% Tobakksavgift, sigaretter øker med 1,6% Tobakksavgift, snus øker med 1,7% El-avgiften øker med 1,8% Bensinavgiften øker med 1,7% egenandeler på sykdom og medisiner øker med 80 kroner. Hva får man så igjen for dyrere lisens, barnehage, mat, alkohol, tobakk, strøm og bensin? Hva økes? U-hjelp (et par milliardær) Tiltak for å øke arbeidsinnvandring Tiltak for å minske fattigdom Flere barnehager Helseomsorg får 1,6 milliarder mer, Psykiatrien 700 millioner. 5,4 milliarder mer til kommunene 100 millioner til bredbåndsutbygging 64,1 millioner i økning til musikk 67 millioner mer til museer 47,5 millioner mer til nasjonale kulturbygg 44,1 millioner i økning til scenekunst 38,6 millioner mer til opera 29 millioner mer til film og media 1,2 milliarder mer til vei. Hva blir billigere? Gebyrer på førerprøver Billigere pass Etablering av lån i Husbanken. Enkelte rettsgebyrer. Så mange som et hundretalls bilmodeller kan dermed bli billigere, grunnet CO2-utslipp erstatter slagvolum som beregningsgrunnlag i engangsavgiften Dokumentavgiften for samboere avvikles ved samlivsbrudd. Gratis skolebøker til elever på videregående. Hva reduseres? Forskning (realnedgang) Forsvaret (FLO), (forsvarsgrenene får økning). Universiterer og høgskolene får i realiteten mindre avvikling av individuell pensjonssparing Skatt: Minstesatsen økes fra 34% til 36%. Maksbeløpet for minstefradraget økes fra 61.100 kr til 63.800 kr. Toppskattegrensen økes fra 394.000 kr til 400.000 kr. Det betyr at flere må betale toppskatt fordi lønningene er lagt opp til å øke med 4,5% i statsbudsjettet. Toppskattens trinn 2 slår nå til fra 650.000 kr. Tidligere var grensen 750.000 kr Frikortgrensen økes fra 30.000 kr til 40.000 kr. Ligningsverdiene på bolig settes opp med 10% Aksjerabatten senkes til 15% (fra 20%) Rabatten for andre verdipapirfond enn aksjefond (for eksempel pengemarkedsfond og obligasjonsfond) fjernes helt. Bunnfradraget i formuesskatten økes fra 200.000 kroner til 220.000 kroner. Fradraget for fagdoreningskontingent økes. Hva forblir urørt? kontantstøtten Stipend og lån for høyere utdanning Trosopplæring Ingen forpliktende satsning overfor de eldre og konkrete tiltak for rusmisbrukere Min dom: Først ganske positiv, men en fryktelig forskjellsbenhandling av private og kommunale barnehager, dyrere mat og feil prioritering i tilskudd fører til denne terningen fra meg; Neste år møtes med dyrere matvarer, økt rente, fattigere arbeidsgiver, økt barnehagepris, dyrere bensin og dyrere strøm. Skattesatsene bryr meg lite men man fortsetter å øse ut penger til dilldall. En del bra økninger trekker opp. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Hva blir dyrere?[*]Lisens [*]Barnehage 7013888[/snapback] Det er snakk om 75 og 80 kroner, noe som forsvares av vanlig prisøkning, forsåvidt ei heller noe å snakke om i beløp. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Hva blir dyrere?[*]Lisens [*]Barnehage 7013888[/snapback] Det er snakk om 75 og 80 kroner, noe som forsvares av vanlig prisøkning, forsåvidt ei heller noe å snakke om i beløp. 7013907[/snapback] Regner med at du snakker om lisensen. Barnehagen blir opp mot 1000 kroner dyrere i løpet av året. Det kan for ordens skyld ikke forsvares (lisens). At jeg skal betale 2000 kroner året til NRK for å se TV2 og TVNorge kan ikke forsvares, rent prinsippielt sett. Men det er en annen diskusjon. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 Hva blir dyrere?[*]Lisens [*]Barnehage 7013888[/snapback] Det er snakk om 75 og 80 kroner, noe som forsvares av vanlig prisøkning, forsåvidt ei heller noe å snakke om i beløp. 7013907[/snapback] Regner med at du snakker om lisensen. Barnehagen blir opp mot 1000 kroner dyrere i løpet av året. Det kan for ordens skyld ikke forsvares (lisens). At jeg skal betale 2000 kroner året til NRK for å se TV2 og TVNorge kan ikke forsvares, rent prinsippielt sett. Men det er en annen diskusjon. 7013957[/snapback] Hvor har du det fra at barnehageplasser blir 1000 kr dyrere ? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Hvor har du det fra at barnehageplasser blir 1000 kr dyrere ? 7014182[/snapback] Fra regjeringen, som alle andre? Har man ungen i barnehagen i 12 måneder er det snakk om 960 kroner året for å være nøyaktig. For de fleste er det snakk om 880 kroner, da de fleste har ungen ute av barnehagen en måned. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 Opposisjonen gir terningkast til Kristin Halvorsens tale: Får terningkast seks fra Siv Selv om det er med forbehold (hvem hadde trodd noe annet) http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=133313 Ellers synest jeg kritikke så langt har vært tam,det skyldes vel at det ikke er så mye å kritisere vil jeg tro. Enkelte ting kunne vært bedre men det vil det alltid være. Heleten synest derimot svært bra og det er vel det viktigste. Ingen risikerer å havne på gata pg av dette budsjettet iallefall . Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Vi burde vel ta det med at det ikke er så mye kritikk som at det faktisk er et ganske positivt statsbudsjett, eller hvordan er det? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 Hvor har du det fra at barnehageplasser blir 1000 kr dyrere ? 7014182[/snapback] Fra regjeringen, som alle andre? Har man ungen i barnehagen i 12 måneder er det snakk om 960 kroner året for å være nøyaktig. For de fleste er det snakk om 880 kroner, da de fleste har ungen ute av barnehagen en måned. 7014203[/snapback] OK,overså "året" Og som jeg har nevnt tidligere så er det synd at den ikke gikk ned en 100 lapp istedenfor. Men uansett så ser det ut til å være et bra budsjett uten de store rystelsene for noen,vil jo si det var adskillig værre da det bla ble tatt 26000 fra hver arbeidsledig for et par år siden,nå en så tenker på at disse ble tatt for å finansiere skattelette til oss som klarte oss bra,ble det hårreisende . Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Opposisjonen gir terningkast til Kristin Halvorsens tale: Får terningkast seks fra Siv Selv om det er med forbehold (hvem hadde trodd noe annet) http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=133313 Ellers synest jeg kritikke så langt har vært tam,det skyldes vel at det ikke er så mye å kritisere vil jeg tro. Enkelte ting kunne vært bedre men det vil det alltid være. Heleten synest derimot svært bra og det er vel det viktigste. Ingen risikerer å havne på gata pg av dette budsjettet iallefall . 7014236[/snapback] Dette terningkastet er om framførelsen av talen da, som i all rettferdighet er totalt uviktig i forhold til selve budsjettet, som både FrP og høyre (dvs lederene) gir terningkast 3. AtW Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) . Endret 3. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 Vi burde vel ta det med at det ikke er så mye kritikk som at det faktisk er et ganske positivt statsbudsjett, eller hvordan er det? 7014257[/snapback] Har vært en tur ute på cafeer og snakket med folk,de fleste synest det er et greit budsjett. Har snakket med unge og gamle, røde og blå Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Opposisjonen gir terningkast til Kristin Halvorsens tale: Får terningkast seks fra Siv Selv om det er med forbehold (hvem hadde trodd noe annet) http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=133313 Ellers synest jeg kritikke så langt har vært tam,det skyldes vel at det ikke er så mye å kritisere vil jeg tro. Enkelte ting kunne vært bedre men det vil det alltid være. Heleten synest derimot svært bra og det er vel det viktigste. Ingen risikerer å havne på gata pg av dette budsjettet iallefall . 7014236[/snapback] Dette terningkastet er om framførelsen av talen da, som i all rettferdighet er totalt uviktig i forhold til selve budsjettet, som både FrP og høyre (dvs lederene) gir terningkast 3. AtW 7014295[/snapback] Som du ser skrev jeg "med forbehold" og at de gir en regering der SV som de hater mer enn pesten er med en 3 er er jo enorm bra,den vill vel bety en sterk sekser for et borgerlig parti Både Siv Jensen og Erna Solberg legger seg på samme nivå som Foss og gir finansministeren terningkast tre for innholdet. Næmmen så enige de har blitt da Tilfeldig? Neppe Ellers synest jeg dette er bra. Alle elever får 800-2600 kroner i stipend Fra og med høsten 2007 blir det gratis skolebøker til elever i videregående skole. Regjeringen bevilger 373 millioner kroner til støtteordningen. I tillegg skal Lånekassen (Statens lånekasse for utdanning) gi elevene stipend til læremidler og annet nødvendig individuelt utstyr http://www.dagbladet.no/kultur/2006/10/06/478968.html Endret 6. oktober 2006 av Snekker`n Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Her er vinnerne og taperne Vinnerne: Lavtlønte, pensjonister og studenter http://www.dagbladet.no/dinside/2006/10/06/478974.html 7013194[/snapback] På hvilken måte er studenter vinnere etter dette statsbudsjettet? Elever på videregående utdanning får noen kroner mer (enkelte elever), men jeg har ikke registrert noen fordelef for studenter som tar høyere utdanning. Faktisk så er studenter store tapere, ettersom: Matmomsen øker. Bensinutgifter øker. Barnehagesatsene øker. Lisensavgift øker. Mindre satsing på studentboliger. Mindre overføringer til universiteter og høyskoler. Mindre satsing på forskning. Ingen økning i stipend/lån. Dette er den brutale sannhet for en gruppe mennesker som lever på et minimum! Så sjekk før du poster. (Grunnen til at jeg fyrer meg opp er at jeg er student selv. Min kone er student, vi har et barn i barnehage og er avhengig av bil). Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) . Endret 3. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 Her er vinnerne og taperne Vinnerne: Lavtlønte, pensjonister og studenter http://www.dagbladet.no/dinside/2006/10/06/478974.html 7013194[/snapback] På hvilken måte er studenter vinnere etter dette statsbudsjettet? Elever på videregående utdanning får noen kroner mer (enkelte elever), men jeg har ikke registrert noen fordelef for studenter som tar høyere utdanning. Faktisk så er studenter store tapere, ettersom: Matmomsen øker. Bensinutgifter øker. Barnehagesatsene øker. Lisensavgift øker. Mindre satsing på studentboliger. Mindre overføringer til universiteter og høyskoler. Mindre satsing på forskning. Ingen økning i stipend/lån. Dette er den brutale sannhet for en gruppe mennesker som lever på et minimum! Så sjekk før du poster. (Grunnen til at jeg fyrer meg opp er at jeg er student selv. Min kone er student, vi har et barn i barnehage og er avhengig av bil). 7014575[/snapback] Sjekk før jeg poster Det var da vitterligen en link til den posten,så det var ikke mitt utsagn,dessuten blir jo skolebøker gratis fra neste år og dere kan tjene 10 000 mere skattefritt hvert år, det kan vel vitterligen ikke være nødvendig med 8 ukers ferie når andre har 3 om økonomien er dårlig Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg skjønte ikke helt den der... Du skjønner det at det er ikke bare bandittene i Staten som røver til seg innbyggernes penger og tilbyr tjenester den ikke har noe som helst moralsk rett til å yte. Det er flere gjenger i Norge som driver med dette, og deres budsjett blir vel også aktuelt for mange dog ikke like mange som staten`s. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Sjekk før jeg poster Det var da vitterligen en link til den posten,så det var ikke mitt utsagn,dessuten blir jo skolebøker gratis fra neste år og dere kan tjene 10 000 mere skattefritt hvert år, det kan vel vitterligen ikke være nødvendig med 8 ukers ferie når andre har 3 om økonomien er dårlig 7014659[/snapback] Studenter betaler fortsatt for bøkene sine, med studielånet alene er det vel knapt noen som tjener så dårig som studenter(?), men så jobber ofte studenter ihvertfall i sommerferien, så i praksis har man så og si ingen ferie som student. AtW Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 Sjekk før jeg poster Det var da vitterligen en link til den posten,så det var ikke mitt utsagn,dessuten blir jo skolebøker gratis fra neste år og dere kan tjene 10 000 mere skattefritt hvert år, det kan vel vitterligen ikke være nødvendig med 8 ukers ferie når andre har 3 om økonomien er dårlig 7014659[/snapback] Studenter betaler fortsatt for bøkene sine, med studielånet alene er det vel knapt noen som tjener så dårig som studenter(?), men så jobber ofte studenter ihvertfall i sommerferien, så i praksis har man så og si ingen ferie som student. AtW 7014707[/snapback] Som du ser skriver jeg gratis fra neste år Jeg har også vært student så jeg har en viss peiling i tillegg tok jeg utdanning i voksen alder der alt måtte betales av egen lommebok samtidig som man satt med hus og små barn, men det gikk det og,måtte bare sette tæring etter næring å innse at en måtte forsake en god del i en periode i livet . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå