JuGeun Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Er det bare jeg som syns dette begynner å bli tåpelig? Kan vi ikke få inn noen politikere som klarer å gjøre noe annet enn å bryte sine egne løfter? 7045139[/snapback] 400,- kr i økt skatt er faktisk svært lite å lage en sak om, det er nesten underholdende hvor oppmerksomhetshungrige opposisjonen, i mangel av noen reell innflytelse, er av å markere seg. "Gedigent løftebrudd" (Sanner). Nu vel. 7049469[/snapback] Nå var ikke poenget at det ble økt 400 i skatt, men at Stoltenberg har sagt at de med en inntekt rundt 430 000 ikke skal betale mer skatt. Det er prinsippet om at politikere generelt, uansett parti, sier A og gjør B, om de i det heletatt presterer å komme sålangt som til B. 7049828[/snapback] Det er uansett en bagatell. For øvrig, relatert til toppskatt har Øystein Sjølie i N24 en interessant kommentar i dag: Slutt å sutre over toppskatten. Den gjør det lettere å få folk som tjener lite ut i jobb. Og det er mye viktigere enn noen hundrelapper i toppskatt. http://n24.no/makro-og-politikk/article1491557.ece Det er faktisk blant de lavtlønnede det er best å foreta skattelette. For folk med god inntekt, som 400.000 er (normal inntekt er ganske så god i Norge), vil bytteforholdet fritid/arbeid normalt endre seg etterhvert som lønnen stiger, og det i favør av fritid; for lavtlønnede vil det gjerne være motsatt, nemlig at en liten økning i lønning gir incentiv til å jobbe langt mer. Tenk en skoleelev som jobber litt på si. Vil en inntektsstigning på 30 kr/t føre til at han/hun vil jobbe mer, og det ganske mye? Meget mulig (skoleelev er muligens et dårlig eksempel da det er andre begrensninger, juridiske såvel som tidsmessige, men skitt au). Tenk en konsulent som jobber 50t -uker hvis det er lite å gjøre på jobben, og 90 om det er litt kjør: vil en endring i lønn, pluss eller minus, på 30 kr, ha noen reell effekt? Neppe. Enkelte krisemaksimerer dog likevel (http://www.fvn.no/nyheter/innenriks/article404511.ece) Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Er det bare jeg som syns dette begynner å bli tåpelig? Kan vi ikke få inn noen politikere som klarer å gjøre noe annet enn å bryte sine egne løfter? 7045139[/snapback] 400,- kr i økt skatt er faktisk svært lite å lage en sak om, det er nesten underholdende hvor oppmerksomhetshungrige opposisjonen, i mangel av noen reell innflytelse, er av å markere seg. "Gedigent løftebrudd" (Sanner). Nu vel. 7049469[/snapback] Nå var ikke poenget at det ble økt 400 i skatt, men at Stoltenberg har sagt at de med en inntekt rundt 430 000 ikke skal betale mer skatt. Det er prinsippet om at politikere generelt, uansett parti, sier A og gjør B, om de i det heletatt presterer å komme sålangt som til B. 7049828[/snapback] Det er uansett en bagatell. Kanskje for deg. For meg er det viktig at de jeg velger å stemme på klarer å gjøre det jeg stemmer for at de skal gjøre, og ikke det motsatte. Det er jo egentlig ganske utrolig at en skal bagatellisere det faktum at politikere ikke er til å stole på, det jo tross alt bare våre liv og vårt samfunn det gjelder. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Kanskje for deg. For meg er det viktig at de jeg velger å stemme på klarer å gjøre det jeg stemmer for at de skal gjøre, og ikke det motsatte. Det er jo egentlig ganske utrolig at en skal bagatellisere det faktum at politikere ikke er til å stole på, det jo tross alt bare våre liv og vårt samfunn det gjelder. 7051072[/snapback] Det kan godt hende denne økningen stemmer, men jeg etterspør fortsatt en bedre utregning, Hvordan har regjeringen økt toppskatten? Såvidt jeg har forstått består økningen i at innslagspunktet for toppskatt ikke er regulert opp like mye som den gjennomsnittlige lønnsøkningen? Men i fjor så måtte man jo betale toppskatt fra et enda tidligere tidspunkt? http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=133569 Her er detaljer om disse økningene, og en skattekalkulator for 2006 og 2007, legg merke til at skatten går ned i 2007 kontra 2006 om man plotter inn 430 000. AtW Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Kanskje for deg. For meg er det viktig at de jeg velger å stemme på klarer å gjøre det jeg stemmer for at de skal gjøre, og ikke det motsatte. Det er jo egentlig ganske utrolig at en skal bagatellisere det faktum at politikere ikke er til å stole på, det jo tross alt bare våre liv og vårt samfunn det gjelder. Greit nok,men om du skal finne en politiker eller et parti som er å stole på så må jeg nok skuffe deg,det finnst ikke. Det klages og sytes over denne regeringen her,men merkelig nok har vel sjelden kritikken mot et statsbudsjett vært så liten fra opposisjonen noen gang som det den er nå,nettop fordi de ikke finner alvorlige ting å sette fingeren på. Elle for å sitere en god kamerat av meg,som forøvrig er leder av en lokal høyregruppe: "Statsbudsjettet er ikke så ille,og det værste er at der ikke er noen saker vi kan kritisere dem sikkelig for " Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Kanskje for deg. For meg er det viktig at de jeg velger å stemme på klarer å gjøre det jeg stemmer for at de skal gjøre, og ikke det motsatte. Det er jo egentlig ganske utrolig at en skal bagatellisere det faktum at politikere ikke er til å stole på, det jo tross alt bare våre liv og vårt samfunn det gjelder. 7051072[/snapback] Det kan godt hende denne økningen stemmer, men jeg etterspør fortsatt en bedre utregning, Hvordan har regjeringen økt toppskatten? Såvidt jeg har forstått består økningen i at innslagspunktet for toppskatt ikke er regulert opp like mye som den gjennomsnittlige lønnsøkningen? Men i fjor så måtte man jo betale toppskatt fra et enda tidligere tidspunkt? http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=133569 Her er detaljer om disse økningene, og en skattekalkulator for 2006 og 2007, legg merke til at skatten går ned i 2007 kontra 2006 om man plotter inn 430 000. AtW 7052470[/snapback] Som jeg har påpekt flere ganger, så er ikke denne saken noe viktig i seg selv. Den stiller seg bare bakerst i rekken om saker hvor politikere ikke gjør som de sier. Det jeg reagerer på er; Politikere som ikke gjør det de skal Politikere som lyver Politikere som ikke gjøre noe En befolkning som godtar dette Det er en meget alvorlig feil i dette demokratiet hvis denne trenden forsetter. Er det slik at vi skal godta, uansett hvem vi stemmer på, at politikere lever sitt eget liv? Er det slik at vi skal bruke våre egne skattepenger til å finnansiere dette sirkuset? Det jeg savner er politikere med handlekraft, noen som faktisk kan klare å utrette noe. Hva med en som kan virkelig ta fatt i helsesektoren? En som har kraft nok til å gjøre det som er nødvendig med omstruktureringer? De aller fleste av politikere i dag er jo bare opptatt av hvilke grupper som skal få mest penger fra statsbudsjettet, det er få som virkelig er opptatt å gjøre noe annet enn å pøse på med masse penger. Men det verste er "dette er jo bare en bagatell uansett", "slik har de jo alltid gjort" osv. Det er vi som må lage konsekvensene for politikerene, ikke de selv. Vi kan ikke godta at politikere lever sitt eget liv på stortinget, det er oss de skal representere. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Kanskje for deg. For meg er det viktig at de jeg velger å stemme på klarer å gjøre det jeg stemmer for at de skal gjøre, og ikke det motsatte. Det er jo egentlig ganske utrolig at en skal bagatellisere det faktum at politikere ikke er til å stole på, det jo tross alt bare våre liv og vårt samfunn det gjelder. 7051072[/snapback] Det kan godt hende denne økningen stemmer, men jeg etterspør fortsatt en bedre utregning, Hvordan har regjeringen økt toppskatten? Såvidt jeg har forstått består økningen i at innslagspunktet for toppskatt ikke er regulert opp like mye som den gjennomsnittlige lønnsøkningen? Men i fjor så måtte man jo betale toppskatt fra et enda tidligere tidspunkt? http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=133569 Her er detaljer om disse økningene, og en skattekalkulator for 2006 og 2007, legg merke til at skatten går ned i 2007 kontra 2006 om man plotter inn 430 000. AtW 7052470[/snapback] Som jeg har påpekt flere ganger, så er ikke denne saken noe viktig i seg selv. Den stiller seg bare bakerst i rekken om saker hvor politikere ikke gjør som de sier. Det jeg reagerer på er; Politikere som ikke gjør det de skal Politikere som lyver Politikere som ikke gjøre noe En befolkning som godtar dette Jeg er enig i at det er et problem at politikere juger, og ikke minst at de ikke følger partiprogrammet sitt. Men jeg føler at politikerene faktisk gjør det de sier i dette tilfellet, såvidt jeg har funnet ut er det direkte feil at skatten for en som tjener 430 000 er høyere i 2007 enn i 2006. Innslaget for toppskatt har økt, bunnfradraget har økt, det er det eneste jeg kan se av endringer i inntekstskatt for en som tjener 430k. (og dette fører faktisk til mindre skatt). Nå er det mulig jeg tar feil, men jeg stoler ihvertfall ikke et øyeblikk på at journalister automatisk har rett i sånne utregninger. AtW Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Greit nok,men om du skal finne en politiker eller et parti som er å stole på så må jeg nok skuffe deg,det finnst ikke. Jo det gjør det. Kjenner flere politikere jeg stoler helt og fult på. Ikke blant de mest kjente, men de finnes nå. Men de finnes ikke i dagens regjering. Derfor jeg heller møter opp og stemmer blankt fremfor å gi jensemann (som senest løy i Stortinget i går (eller tok feil og ikke har peiling på eget partis politikk, alt etter hvordan man ser det)). Men når det kommer til rikspolitikere så er jeg enig med deg, er vanskelig å finne noen å stole på. Det klages og sytes over denne regeringen her,men merkelig nok har vel sjelden kritikken mot et statsbudsjett vært så liten fra opposisjonen noen gang som det den er nå,nettop fordi de ikke finner alvorlige ting å sette fingeren på. De har funnet mer enn nok å sette fingeren på. Regner med også du syntes det er alvorlig at sykehusene får trangere kår, det samme for universitetene? Blir nå dette sykelønnsforslaget virkelig gjennomført så vil sykehusene tape hundrevis av millioner. Konfrontert med dette kom det bare med svada fra fru Halvorsen som nesten virket som om hun ikke hadde sett for seg den konsekvensen. Du kan gjerne mene det er kommet lite kritikk(du påstår faktisk at det aldri har vært mindre kritikk). Jeg er høyst uenig og er langt fra alene. Spesielt sykehusansatte raser og med god grunn. Budsjettforslaget gir for lite til helsesektoren, her har regjeringen feilprioritert. Og blir sykelønnsforslaget gjennomført mister de ytterlige hundrevis av millioner. Er ikke det alvorlig? Men jeg får vel bare være stille, er jo bare "klaging og syting" dette blir stemplet som. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/priva...ticle767869.ece Enda en skatteklakulator som bekrefter at man betaler godt over 1000 kroner MINDRE i skatt med enn intekt på 430 000 i år kontra i fjor. Så om ingen har noe som tyder på at alt dette er feil, så har vi vel fått bekreftet at skatten ikke har gått opp for de som tjener 430k AtW Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Jo det gjør det. Kjenner flere politikere jeg stoler helt og fult på. Ikke blant de mest kjente, men de finnes nå. Men de finnes ikke i dagens regjering. Derfor jeg heller møter opp og stemmer blankt fremfor å gi jensemann (som senest løy i Stortinget i går (eller tok feil og ikke har peiling på eget partis politikk, alt etter hvordan man ser det)). Men når det kommer til rikspolitikere så er jeg enig med deg, er vanskelig å finne noen å stole på. Her tenkte jeg nettop på politikere når de når maktens tinder,kjenner også mange politikere som mistet fotfestet når maktens tinder skulle bestiges. De har funnet mer enn nok å sette fingeren på. Regner med også du syntes det er alvorlig at sykehusene får trangere kår, det samme for universitetene? Blir nå dette sykelønnsforslaget virkelig gjennomført så vil sykehusene tape hundrevis av millioner. Konfrontert med dette kom det bare med svada fra fru Halvorsen som nesten virket som om hun ikke hadde sett for seg den konsekvensen. Du kan gjerne mene det er kommet lite kritikk(du påstår faktisk at det aldri har vært mindre kritikk). Jeg er høyst uenig og er langt fra alene. Spesielt sykehusansatte raser og med god grunn. Budsjettforslaget gir for lite til helsesektoren, her har regjeringen feilprioritert. Og blir sykelønnsforslaget gjennomført mister de ytterlige hundrevis av millioner. Er ikke det alvorlig? Jeg sa lite kritikk ja og da snakket jeg i hovedsak om kritikk fra andre partier,men også fra folk flest. Og jeg står fortsatt på hva jeg sa , kritikken har ikke vært spesiellt stor ved dette statsbudsjettet. Men at ikke alt er perfekt er vi helt enige i,der er grupper som skulle hatt mere,men så er det denne berømte potten som skal deles og alle kan desverre ikke få i bøtter og spann hver gang, og når deet gjelder utdanning så har de fått mindre enn de forventer men ikke så lite som de prøver å fremstille det som. Husker ikke hvor mye de fikk,men jens sa det på tv her om dagen, men det er klart at hadde jeg håpet/regnet med å få ti mill ekstra og så fikk jeg bare 5 mill så ble jeg jo skuffet . Når det gjelder sykelønn har jeg uttalt meg om dette før og det forslaget støtter jeg faktisk, her er det opp til arbeidsgiverne å få ut fingeren å gjøre noe,det viste seg at de ikke gjorde noe før forslaget kom,men da dette ble lagt på bordet så fikk de fingeren ut og har nå kommet med flere forslag,så får vi se om disse er realiserbare. Men jeg får vel bare være stille, er jo bare "klaging og syting" dette blir stemplet som. Unnskyld,men jeg vet da vitterligen ikke at jeg har stemplet deg som noe som helst,men om du skriver et svar til meg så må du da takle et motsvar og når jeg svarer svarer jeg etter min overbevisning uten å lefle med andre . Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/priva...ticle767869.ece Enda en skatteklakulator som bekrefter at man betaler godt over 1000 kroner MINDRE i skatt med enn intekt på 430 000 i år kontra i fjor. Så om ingen har noe som tyder på at alt dette er feil, så har vi vel fått bekreftet at skatten ikke har gått opp for de som tjener 430k AtW 7060839[/snapback] Aftenposten har hentet innformasjonen fra Finansdepartementet så er vel de man må spørre for å bli sikker. Enten er kalkulatroen feil, eller så gir Finansdepartementet ut feil informasjon eller så har Aftenposten misforstått innformasjonen gitt av Finansdepartementet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/priva...ticle767869.ece Enda en skatteklakulator som bekrefter at man betaler godt over 1000 kroner MINDRE i skatt med enn intekt på 430 000 i år kontra i fjor. Så om ingen har noe som tyder på at alt dette er feil, så har vi vel fått bekreftet at skatten ikke har gått opp for de som tjener 430k AtW 7060839[/snapback] Aftenposten har hentet innformasjonen fra Finansdepartementet så er vel de man må spørre for å bli sikker. Enten er kalkulatroen feil, eller så gir Finansdepartementet ut feil informasjon eller så har Aftenposten misforstått innformasjonen gitt av Finansdepartementet. 7061014[/snapback] Jeg holder en knapp på det siste, evtuelt en tvilsom vinkling. Det er vel egentlig bare å regne ut også, fordi såvidt jeg vet er det eneste som affiserer denne lønnsgruppen høyere misntefradrag, og noe høyere innsagspunkt for toppskatt. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå