Polarbastard Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Vet ikke hvordan det er med kostnadene i barnehager,men jeg vet at vi har fått en ny barnehage og den er privat,dermed har vi ca 50/50 her.Men mulig regeringen er skeptisk,da en ser på andre ting som det er mistet helt kontroll med etter at det ble privatisert eller lagt på børsen,feks strøm . 7036382[/snapback] Den kontrollen ble borte under vår kjære olje og energiminister Stoltenbergs magiske hender! Da han ikke fikk gjennomslag for gasskraftverk, bla pga ikke konkuransedyktige priser, men ikke minst fordi Norge ikke hadde noe ekstra kraftbehov. Så Ap med Stoltenberg i spissen klarte da det kunststykke å privatisere kraftmarkedet, legge det ut på børsen, og dermed fikk vi tomme kraftmagasiner innen kort tid! Så alt dette ble tilsynelatende gjort fordi at Ap skulle presses frem gasskraftverkene, koste hva det koste vil. Og det ble en dyr lek for oss forbrukere... 7036508[/snapback] Du glemmer da en viktig detalj,nemmelig at dette hadde høyresiden kjempet for lenge. Da jeg var på borgerlig side var dette et ønske som var ytret i mange mange år og hadde de fått sin vilje så hadde det vel ikke funnets noen statlige bedrifter i dag,så å rope ulv her blir feil, da fakta er at dette skjedde med begge fløyers velsignelse . 7037498[/snapback] Uansett ble denne effektuert med Ap i regjering. Ikke for at det mest viktige var privatisering av vannkraftverkene, men for at de skulle på død og liv fremme gasskraftverksaken. Og de var så hissige på å få gjennomslag for sitt standpunkt at de også var med på å felle Bondevikregjeringen på gasskraftverksaken! Uansett, jeg har ikke fritatt høyresiden for noe som helst. Men du kan ikke gjemme deg bak det faktum at det var olje og energiminister Stoltenberg som gjorde det som trengtes for at han skulle få trumfet gjennom planene for gasskraftverk. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Uansett, jeg har ikke fritatt høyresiden for noe som helst. Men du kan ikke gjemme deg bak det faktum at det var olje og energiminister Stoltenberg som gjorde det som trengtes for at han skulle få trumfet gjennom planene for gasskraftverk Jeg har ikke gjemt meg bak noe,siden jeg var høyremann på den tiden skulle vel ditt argument passe meg utmerket,men jeg foretrekker å bruke fakta og det er at dette var det enighet om og ville blitt gjennomført når høyre kom til makten om det ikke var blitt gjordt før. Når det er viktig å fremmheve"negative" saker der ap har stemt for er det vel viktig å være korrekt å ta med alle partier Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Jeg har ikke gjemt meg bak noe,siden jeg var høyremann på den tiden skulle vel ditt argument passe meg utmerket,men jeg foretrekker å bruke fakta og det er at dette var det enighet om og ville blitt gjennomført når høyre kom til makten om det ikke var blitt gjordt før.Når det er viktig å fremmheve"negative" saker der ap har stemt for er det vel viktig å være korrekt å ta med alle partier 7038233[/snapback] Ble ikke dette frislippet gjennomført i 1991? Da hadde jo allerede Ap sittet ved makten i 1 år. De satt jo ved makten fra 1990 til 97'. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Jeg lurer på om alle hadde vært enig om vi hadde hatt en historisk barnehagesatsing ved å bruke privat sektor, og ikke offentlig. Hadde "hypen" vært like stor om vi hadde hatt en regjering som istedet for å bruke mye penger, hadde lagt opp til en politikk som gir økt grobunn for private barnehager? 7034571[/snapback] Det blir vel et litt for åpent spørsmål, hvilke virkemidler er det du i så fall tenker på? Jeg anser det ikke som en satsing i seg selv å kun åpne for noe. 7037168[/snapback] Subsidier er et virkemiddel. Et annet er å legge opp til fullprivatisering og heller subsidiere forbrukerene istedet for tilbyderene. Dette kan jo skje ved at de som sender sitt/sine barn får trukket av beløpet på skatten, eller at det utbetales en slags trygd for dette, ala kontantstøtten. Det er merkelig hvordan satsing kun forbindes ved offentlig utbyggelse av tjenester. Det er også merkelig hvordan en "historisk satsing" går i mot empiriske bevis om at private barnehager driver billigere og at dette også vil være til fordel for forbrukerene. Det virker for meg at regjeringen kun ønsker å utbygge sitt elskede statlige nettverk, og ikke at alle skal ha en barnehageplass til sine barn på den mest kostnadseffektive måten. Mente det mer som at det er markedet som sitter igjen som svarteper i denne saken. Selv om realiteten er en annen. 7036857[/snapback] Det er jo åpenbart markedet "som har skylda", når norge hadde billige kraftpriser enn andre, og man slår sammen norges kraftmarked med andre lands, der strømmen er dyrere, så er det en naturlig konsekvens at prisen justeres opp i norge. AtW 7037822[/snapback] Men det hadde vel ikke vært nødvendig å justere prisen hele tiden hvis vi hadde hatt en gjevn tilgang til størm, noe gasskraft ville ha gitt oss? Grunnen til at markedet "fucker opp" her er rett og slett på grunn at av politikerene har stukket hånden sin for langt inn i vepsebolet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Men det hadde vel ikke vært nødvendig å justere prisen hele tiden hvis vi hadde hatt en gjevn tilgang til størm, noe gasskraft ville ha gitt oss? Grunnen til at markedet "fucker opp" her er rett og slett på grunn at av politikerene har stukket hånden sin for langt inn i vepsebolet. 7038546[/snapback] Sålenge norge i snitt er billigere enn landene vi handler med, så ville jo prisen ha gått opp. Jeg tror ikke et enkelt kraftverk eller to hadde hindret dette. Selv om det sikkert hadde gjort effekten mindre. Ellers tjener norsk kraftindustri ganske mye penger i kraft av sin ujevne tilgang. Men norge kunne satset mer på kraftproduksjon, kjernekraft ftw, politikerene er veldig feige når det gjelder kjernekraft. AtW Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Sålenge norge i snitt er billigere enn landene vi handler med, så ville jo prisen ha gått opp. Jeg tror ikke et enkelt kraftverk eller to hadde hindret dette. Selv om det sikkert hadde gjort effekten mindre. Hvis vi "isolerer" oss fra omverdenen så har vi et problem når forbruker topper seg, og vi ikke produserer nok strøm selv. Så isåfall måtte vi bygget ut ganske mye. Og det er det jo veldig liten politisk vilje til, tydeligvis. Men norge kunne satset mer på kraftproduksjon, kjernekraft ftw, politikerene er veldig feige når det gjelder kjernekraft. 7038578[/snapback] Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Sålenge norge i snitt er billigere enn landene vi handler med, så ville jo prisen ha gått opp. Jeg tror ikke et enkelt kraftverk eller to hadde hindret dette. Selv om det sikkert hadde gjort effekten mindre. Hvis vi "isolerer" oss fra omverdenen så har vi et problem når forbruker topper seg, og vi ikke produserer nok strøm selv. Så isåfall måtte vi bygget ut ganske mye. Og det er det jo veldig liten politisk vilje til, tydeligvis. Ja, det kan man si, og det kan vel også diskuteres hvor mye det er markedets "skyld", når markedet jevner ut prisene på denne måten, så gjør det jo det "det skal". Politikerene valgte å gjøre det sånn, de får ta ansvar for konsekvensene, positive som negative, som i mine øyne har vært relativt forutsigbare. AtW Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) . Endret 3. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Sålenge norge i snitt er billigere enn landene vi handler med, så ville jo prisen ha gått opp. Jeg tror ikke et enkelt kraftverk eller to hadde hindret dette. Selv om det sikkert hadde gjort effekten mindre. Hvis vi "isolerer" oss fra omverdenen så har vi et problem når forbruker topper seg, og vi ikke produserer nok strøm selv. Så isåfall måtte vi bygget ut ganske mye. Og det er det jo veldig liten politisk vilje til, tydeligvis.Kraftintensiv industri er storforbruker av strøm i Norge. Det er fullt mulig for å Norge å overleve på egen kraftproduksjon dersom vi kvitter oss med en del av denne industrien. Jeg mener selvfølgelig ikke at Norge bør gjør dette, men bare nevner denne muligheten som ikke krever nevneverdig utbygging. 7041915[/snapback] Man trenger jo ikke å gjøre så mye for å kvitte seg med litt av den heler, holder vel antakelig å la være å subsidiere den, så forsvinner endel. AtW Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Du har antakeligvis et poeng der; http://n24.no/makro-og-politikk/article1490267.ece Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Hvor mange milliarder går til subsidiering av kraftkrevende industri? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1490817.ece Brøt skatteløftet Statsminister Jens Stoltenberg lovet personlig at en lønnstager med 430.000 kr. i inntekt ikke skulle få mer skatt. Nå har han brutt løftet. Under valgkampen ble daværende opposisjonsleder Jens Stoltenberg spurt av en statsansatt om de rødgrønne ville øke skatte- og avgiftstrykket for ham selv. I en e-post lov et Stoltenberg at dette ikke ville komme til å skje: - En inntekt som er på rundt 430 000 kroner vil ikke bli skattlagt mer, skrev Stoltenberg i e-posten. Så sent som i mars i år ble Stoltenberg, som da var blitt statsminister, spurt av Aftenposten om han fortsatt sto ved sitt svar. - Jeg har ikke behov for å trekke det svaret der. Vi legger ikke opp til at vanlige lønnstagere skal betale mer skatt på lønn, svarte Stoltenberg. Men da statsbudsjettet kom sist fredag, viste det seg at Regjeringen legger opp til skatteøkning for alle som tjener mer enn 400 000 kr. Av Finansdepartementets skattetabell fremgår det at økningen gjennomsnittlig blir på 600 kr. for dem som tjener mellom 400 000 kr. og 450 000 kr. Av dette utgjør økt formuesskatt 200 kr., resten økt toppskatt fordi nedre grense ikke reguleres opp i tråd med lønnsveksten. Er det bare jeg som syns dette begynner å bli tåpelig? Kan vi ikke få inn noen politikere som klarer å gjøre noe annet enn å bryte sine egne løfter? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1490817.ece Brøt skatteløftet Statsminister Jens Stoltenberg lovet personlig at en lønnstager med 430.000 kr. i inntekt ikke skulle få mer skatt. Nå har han brutt løftet. Under valgkampen ble daværende opposisjonsleder Jens Stoltenberg spurt av en statsansatt om de rødgrønne ville øke skatte- og avgiftstrykket for ham selv. I en e-post lov et Stoltenberg at dette ikke ville komme til å skje: - En inntekt som er på rundt 430 000 kroner vil ikke bli skattlagt mer, skrev Stoltenberg i e-posten. Så sent som i mars i år ble Stoltenberg, som da var blitt statsminister, spurt av Aftenposten om han fortsatt sto ved sitt svar. - Jeg har ikke behov for å trekke det svaret der. Vi legger ikke opp til at vanlige lønnstagere skal betale mer skatt på lønn, svarte Stoltenberg. Men da statsbudsjettet kom sist fredag, viste det seg at Regjeringen legger opp til skatteøkning for alle som tjener mer enn 400 000 kr. Av Finansdepartementets skattetabell fremgår det at økningen gjennomsnittlig blir på 600 kr. for dem som tjener mellom 400 000 kr. og 450 000 kr. Av dette utgjør økt formuesskatt 200 kr., resten økt toppskatt fordi nedre grense ikke reguleres opp i tråd med lønnsveksten. Er det bare jeg som syns dette begynner å bli tåpelig? Kan vi ikke få inn noen politikere som klarer å gjøre noe annet enn å bryte sine egne løfter? 7045139[/snapback] Jeg kan nesten ikke foholde meg til dette uten at de presenterer en sakling utregning, 1. Jens sa "en intekt på 430 000 skal ikk2 skattes mer", hva i hule har formueskatten med saken å gjøre" 2. en person som tjener imellom 400k og 450k for å snitt 400 kroner mer i skatt (eller bare 400 kr mer i toppskatt? Jeg håper da de har tatt hensyn til det nye unnfradraget). Det sier ikke hvor mye det er for en inntekt på "rundt 430 000". AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Hvor mange milliarder går til subsidiering av kraftkrevende industri? 7044224[/snapback] Såvidt jeg har forstått så får man 0.1 kroner i subsidier per kWh, over hele fjøla(?), mao med 40 Twh så er det i størrelsesorden 4 milliarder i året. (I direkte subsidier, kostnadene for befolkningen er vel antakelig større) AtW Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Er det bare jeg som syns dette begynner å bli tåpelig? Kan vi ikke få inn noen politikere som klarer å gjøre noe annet enn å bryte sine egne løfter? 7045139[/snapback] Ikke med denne regjeringen i hvert fall, det har de allerede vist. Og sikkert ikke med neste, eller den etter det heller. Det er en trend å opptre populistisk og løftene som kommer er bare hinsides fornuften. Dette ble nå påpekt flere ganger under valgkampen, for alle partier. Jens Stoltenberg er vel den av politikerne jeg har minst tillit til, da jeg har et klart inntrykk av at han ikke er av de ærligste. Liker SV politikerne bedre, tror de faktisk mener hva de sier og ikke bedriver så mye spill. Men de feiler på at løftene i seg selv er preget av naivitet og ingen realisme. Blir det FRP i neste regjering så vil man nok garantert se en haug med kameler som må svelges der også. Det hadde vært kjekt med politikere som kan plante bena sine på jorden og ikke komme med svada etter svada. De finnes nok, er vel de man ikke leser om i avisene hver dag, da det nok er de som roper høyest som får oppmerksomheten. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Jeg er så glad for politisk realisme (les: Dotten) Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Er det bare jeg som syns dette begynner å bli tåpelig? Kan vi ikke få inn noen politikere som klarer å gjøre noe annet enn å bryte sine egne løfter? 7045139[/snapback] 400,- kr i økt skatt er faktisk svært lite å lage en sak om, det er nesten underholdende hvor oppmerksomhetshungrige opposisjonen, i mangel av noen reell innflytelse, er av å markere seg. "Gedigent løftebrudd" (Sanner). Nu vel. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Det hadde vært kjekt med politikere som kan plante bena sine på jorden og ikke komme med svada etter svada. De finnes nok, er vel de man ikke leser om i avisene hver dag, da det nok er de som roper høyest som får oppmerksomheten Enig,men problemet er ikke bare hos politikerne,men minst like mye hos oss velgere. Fordi et parti som ikke lover langt mer enn det som er realistisk får ikke stemmer,vi har jo også godtatt at politikere skal lyve,slik at vi har noe å klage på etter valget. Eneste måten å få endret dette på er at velgerne stemmer på det mest troverdige partiet og at partier som oppfyller sine løfter får økt oppslutning istedenfor at vi løper etter det som lover og lyver mest eller som kan gi en en krone ekstra i skattelette selv om en må betale den mange ganger tilbke i form av andre ting . Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) . Endret 3. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Er det bare jeg som syns dette begynner å bli tåpelig? Kan vi ikke få inn noen politikere som klarer å gjøre noe annet enn å bryte sine egne løfter? 7045139[/snapback] 400,- kr i økt skatt er faktisk svært lite å lage en sak om, det er nesten underholdende hvor oppmerksomhetshungrige opposisjonen, i mangel av noen reell innflytelse, er av å markere seg. "Gedigent løftebrudd" (Sanner). Nu vel. 7049469[/snapback] Nå var ikke poenget at det ble økt 400 i skatt, men at Stoltenberg har sagt at de med en inntekt rundt 430 000 ikke skal betale mer skatt. Det er prinsippet om at politikere generelt, uansett parti, sier A og gjør B, om de i det heletatt presterer å komme sålangt som til B. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå