Dotten Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 for å sitere en eller annen politiker (kvinnelig) husker ikkje navn "vi har ikkje hevet maksprisen i for barnehageplanner, vi har bare justert prisene opp litt" er det mulig å bli mer sprengt mellom ørene enn eieren av den setningen? 7029511[/snapback] Det der er både retorikken til Stoltenberg og Halvorsen. De får si hva de vil. For meg blir barnehagen 880 kroner dyrere neste år, det er en hevet pris. Som kommer fra regjeringen som for senest et år siden lovet at maksprisen skulle være 1750,- fra januar i år. Men så er de politikere. Ikke vits i å ta det de sier alvorlig. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Det der er både retorikken til Stoltenberg og Halvorsen. De får si hva de vil. For meg blir barnehagen 880 kroner dyrere neste år, det er en hevet pris. Som kommer fra regjeringen som for senest et år siden lovet at maksprisen skulle være 1750,- fra januar i år. Men så er de politikere. Ikke vits i å ta det de sier alvorlig. 7029662[/snapback] Tja, alvorlig skal man nok ta det, men holde ha en viss realistisk skepsis når konkrete løfter med spesifikke tall etc kommer på bordet. Essensen i barnehageløftet er f.eks. at en skal ha en massiv satsning på barnehager. Det løftet holdes, selv om økonomiske lover og andre realiteteter har innhentet det mer spesifikke på detaljnivå. Ikke det at makspris ikke er viktig, men at en landet på å prioritere dekning fremfor pris (og dekningsgraden avhenger også av etterspørselen, selv om pris nok er av underordnet betydning for barnehageetterspørselen), er greit nok. Selve løftet om barnehagesatsing kommer regjeringen greit ut av, selv om det nok er pinlig å møtte gå fra maksprisløftet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Da kan vi snakke om å bruke de pengene på noe annet. Men dette er ikke realiteten for hva som brukes på vei i dag. 7027689[/snapback] Så du mener mao at det er fornuftig å bruke 6 ganger mer på veier enn det gjøres i dag? (iogmed at det bare brukes 15% i dag), det gjør jo åpenbart ikke politikerene, siden de mener at pengene gjør mer nytte et annet sted, så de har jo allerede bestemt seg for at man får inn "for mye" på veiavgiften. AtW 7027739[/snapback] Dem om det. Jeg mener at hvis de gjør en så dårlig jobb som de gjør i dag på veinettet, og hvis de mener de gjør for mye (bruker for mye penger) så kan de heller privatisere veiene slik at jobben blir gjort skikkerlig. Det er ingen grunn til å tviholde på statlig monopol hvis de gjør jobben dårlig. Som jeg har sagt så er en god infrastruktur godt for næringslivet og kan virke stimulerende slik at staten får inn mer skatteinntekter derifra. 7027809[/snapback] Jeg mener også at de kunne ha brukt mer penger på infrastruktur, men essensen er at de som styrer mener at man får inn mer enn man trenger til veibygging på veiavgiften, da er det lite poeng i å ikke bruke pengene på noe mer fornuftig. AtW Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Essensen i barnehageløftet er f.eks. at en skal ha en massiv satsning på barnehager. Det løftet holdes, selv om økonomiske lover og andre realiteteter har innhentet det mer spesifikke på detaljnivå. Ikke det at makspris ikke er viktig, men at en landet på å prioritere dekning fremfor pris (og dekningsgraden avhenger også av etterspørselen, selv om pris nok er av underordnet betydning for barnehageetterspørselen), er greit nok. Selve løftet om barnehagesatsing kommer regjeringen greit ut av, selv om det nok er pinlig å møtte gå fra maksprisløftet. 7029840[/snapback] Hva hvis de hadde havnet på det motsatte da? Altså at Halvorsen i sin TV-opptreden hadde sagt at "jeg går av hvis det ikke blir makspris" i stedet for full barnehagedekning? Hadde det da vært greit om regjeringen tok hensyn til de økonomiske lovene som de ignorerte da løftene ble avgitt? Arrester meg om jeg tar feil, men jeg så vitterligen her om dagen en av de rødgrønnes representanter sitert fra den gangen på spørsmål om akkurat det, at maksprisen skulle innføres uavhengig av løftet om barnehagedekningen. Nå har de jo ennå et statsbudsjett å få det til på, så det er ikke dermed sagt at de ikke kommer i mål... Geir Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Hva hvis de hadde havnet på det motsatte da? Altså at Halvorsen i sin TV-opptreden hadde sagt at "jeg går av hvis det ikke blir makspris" i stedet for full barnehagedekning? Hadde det da vært greit om regjeringen tok hensyn til de økonomiske lovene som de ignorerte da løftene ble avgitt? 7031297[/snapback] Det ville jo blitt noe helt annet, da ville jo fokuset blitt helt annet også, men da må jeg si at barnehagene hadde fått lite penger etter hvert med tanke på inflasjon Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) . Endret 3. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Hva hvis de hadde havnet på det motsatte da? Altså at Halvorsen i sin TV-opptreden hadde sagt at "jeg går av hvis det ikke blir makspris" i stedet for full barnehagedekning? Hadde det da vært greit om regjeringen tok hensyn til de økonomiske lovene som de ignorerte da løftene ble avgitt? Arrester meg om jeg tar feil, men jeg så vitterligen her om dagen en av de rødgrønnes representanter sitert fra den gangen på spørsmål om akkurat det, at maksprisen skulle innføres uavhengig av løftet om barnehagedekningen. Nå har de jo ennå et statsbudsjett å få det til på, så det er ikke dermed sagt at de ikke kommer i mål... Geir 7031297[/snapback] Nå syns jeg Halvorsen var ganske så tåpelig med "jeg går av"-mantraet, men poenget mitt var at tross i løftebruddet så tror jeg de aller fleste kan være enige om at det pågår en historisk barnehagesatsing, i tråd med hva en hevdet før valget. Selv om enkeltløfter kan bli brutt burde det de sier tas alvorlig. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Nå syns jeg Halvorsen var ganske så tåpelig med "jeg går av"-mantraet, men poenget mitt var at tross i løftebruddet så tror jeg de aller fleste kan være enige om at det pågår en historisk barnehagesatsing, i tråd med hva en hevdet før valget. Selv om enkeltløfter kan bli brutt burde det de sier tas alvorlig. 7034546[/snapback] Jeg lurer på om alle hadde vært enig om vi hadde hatt en historisk barnehagesatsing ved å bruke privat sektor, og ikke offentlig. Hadde "hypen" vært like stor om vi hadde hatt en regjering som istedet for å bruke mye penger, hadde lagt opp til en politikk som gir økt grobunn for private barnehager? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Tviler på det. Merkelig er det også, da private barnehager er billigere i drift og er av bedre kvalitet. Staten får langt mer igjen for de plassene de subsidierer i private barnehager fremfor kommunale. Men de fortsetterallikevel og diskriminerer private barnehager, nå enda mer enn før. Sjokk for private barnehager. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 Vet ikke hvordan det er med kostnadene i barnehager,men jeg vet at vi har fått en ny barnehage og den er privat,dermed har vi ca 50/50 her. Men mulig regeringen er skeptisk,da en ser på andre ting som det er mistet helt kontroll med etter at det ble privatisert eller lagt på børsen,feks strøm . Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Vet ikke hvordan det er med kostnadene i barnehager,men jeg vet at vi har fått en ny barnehage og den er privat,dermed har vi ca 50/50 her.Men mulig regeringen er skeptisk,da en ser på andre ting som det er mistet helt kontroll med etter at det ble privatisert eller lagt på børsen,feks strøm . 7036382[/snapback] Den kontrollen ble borte under vår kjære olje og energiminister Stoltenbergs magiske hender! Da han ikke fikk gjennomslag for gasskraftverk, bla pga ikke konkuransedyktige priser, men ikke minst fordi Norge ikke hadde noe ekstra kraftbehov. Så Ap med Stoltenberg i spissen klarte da det kunststykke å privatisere kraftmarkedet, legge det ut på børsen, og dermed fikk vi tomme kraftmagasiner innen kort tid! Så alt dette ble tilsynelatende gjort fordi at Ap skulle presses frem gasskraftverkene, koste hva det koste vil. Og det ble en dyr lek for oss forbrukere... Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Vet ikke hvordan det er med kostnadene i barnehager,men jeg vet at vi har fått en ny barnehage og den er privat,dermed har vi ca 50/50 her.Men mulig regeringen er skeptisk,da en ser på andre ting som det er mistet helt kontroll med etter at det ble privatisert eller lagt på børsen,feks strøm . 7036382[/snapback] Den kontrollen ble borte under vår kjære olje og energiminister Stoltenbergs magiske hender! Da han ikke fikk gjennomslag for gasskraftverk, bla pga ikke konkuransedyktige priser, men ikke minst fordi Norge ikke hadde noe ekstra kraftbehov. Så Ap med Stoltenberg i spissen klarte da det kunststykke å privatisere kraftmarkedet, legge det ut på børsen, og dermed fikk vi tomme kraftmagasiner innen kort tid! Så alt dette ble tilsynelatende gjort fordi at Ap skulle presses frem gasskraftverkene, koste hva det koste vil. Og det ble en dyr lek for oss forbrukere... 7036508[/snapback] Og som vanlig er det blårussen som får skylden Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Vet ikke hvordan det er med kostnadene i barnehager,men jeg vet at vi har fått en ny barnehage og den er privat,dermed har vi ca 50/50 her.Men mulig regeringen er skeptisk,da en ser på andre ting som det er mistet helt kontroll med etter at det ble privatisert eller lagt på børsen,feks strøm . 7036382[/snapback] Ifølge en undersøkelse utarbeidet for Barne- og familiedepartementet så er private barnehager 30% billigere i drift i forhold til offentlige. Det var også en artikkel om dette i Dinside for et par år siden, skal se om jeg finner den igjen (men har linket til den på forumet en del ganger i tidligere diskusjoner). Det er makspris i barnehagen så det er lite å være skeptisk til. Private barnehager driver mer kostnadseffektivt. At regjeringen er redd for å miste kontroll kan godt være, jeg mistenker enkelte der ønsker å detaljestyre og kontrollere mest mulig av næringsliv. Men de kan nå i hvert fall ringe rundt litt billigere, da prisene i dag er langt lavere enn hva de var under monopolet som rådet før begynnelsen av 90-tallet.... Jeg vil selv velge barnehage til mine barn. Skole også. Dette mener regjeringspartiene at jeg ikke skal få lov til, ideelt sett (utifra rødgrønnes syn). Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Vet ikke hvordan det er med kostnadene i barnehager,men jeg vet at vi har fått en ny barnehage og den er privat,dermed har vi ca 50/50 her.Men mulig regeringen er skeptisk,da en ser på andre ting som det er mistet helt kontroll med etter at det ble privatisert eller lagt på børsen,feks strøm . 7036382[/snapback] Den kontrollen ble borte under vår kjære olje og energiminister Stoltenbergs magiske hender! Da han ikke fikk gjennomslag for gasskraftverk, bla pga ikke konkuransedyktige priser, men ikke minst fordi Norge ikke hadde noe ekstra kraftbehov. Så Ap med Stoltenberg i spissen klarte da det kunststykke å privatisere kraftmarkedet, legge det ut på børsen, og dermed fikk vi tomme kraftmagasiner innen kort tid! Så alt dette ble tilsynelatende gjort fordi at Ap skulle presses frem gasskraftverkene, koste hva det koste vil. Og det ble en dyr lek for oss forbrukere... 7036508[/snapback] Og som vanlig er det blårussen som får skylden 7036521[/snapback] Blårussen....? Trodde blårussen vittelig de hørte til høyresiden i politikken, Ikke Ap... Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Blårussen....? Trodde blårussen vittelig de hørte til høyresiden i politikken, Ikke Ap... 7036573[/snapback] Mente det mer som at det er markedet som sitter igjen som svarteper i denne saken. Selv om realiteten er en annen. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Mente det mer som at det er markedet som sitter igjen som svarteper i denne saken. Selv om realiteten er en annen. 7036857[/snapback] Hva mener du? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg lurer på om alle hadde vært enig om vi hadde hatt en historisk barnehagesatsing ved å bruke privat sektor, og ikke offentlig. Hadde "hypen" vært like stor om vi hadde hatt en regjering som istedet for å bruke mye penger, hadde lagt opp til en politikk som gir økt grobunn for private barnehager? 7034571[/snapback] Det blir vel et litt for åpent spørsmål, hvilke virkemidler er det du i så fall tenker på? Jeg anser det ikke som en satsing i seg selv å kun åpne for noe. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Vet ikke hvordan det er med kostnadene i barnehager,men jeg vet at vi har fått en ny barnehage og den er privat,dermed har vi ca 50/50 her.Men mulig regeringen er skeptisk,da en ser på andre ting som det er mistet helt kontroll med etter at det ble privatisert eller lagt på børsen,feks strøm . 7036382[/snapback] Den kontrollen ble borte under vår kjære olje og energiminister Stoltenbergs magiske hender! Da han ikke fikk gjennomslag for gasskraftverk, bla pga ikke konkuransedyktige priser, men ikke minst fordi Norge ikke hadde noe ekstra kraftbehov. Så Ap med Stoltenberg i spissen klarte da det kunststykke å privatisere kraftmarkedet, legge det ut på børsen, og dermed fikk vi tomme kraftmagasiner innen kort tid! Så alt dette ble tilsynelatende gjort fordi at Ap skulle presses frem gasskraftverkene, koste hva det koste vil. Og det ble en dyr lek for oss forbrukere... 7036508[/snapback] Du glemmer da en viktig detalj,nemmelig at dette hadde høyresiden kjempet for lenge. Da jeg var på borgerlig side var dette et ønske som var ytret i mange mange år og hadde de fått sin vilje så hadde det vel ikke funnets noen statlige bedrifter i dag,så å rope ulv her blir feil, da fakta er at dette skjedde med begge fløyers velsignelse . Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Trygdeavgift, nedre grense Den nedre grensen for å betale trygdeavgift er 29 600 kroner i 2006. I praksis innebærer dette at det ikke betales inntektsskatt av inntekter under 30000 kroner (den såkalte ”frikortgrensen”). Regjeringen foreslår å heve den nedre grensen for å betale trygdeavgift til 39600 kroner. Frikortgrensen økes dermed til 40000 kroner. Dette vil gi redusert skatt på opptil 2167 kroner for personer med lønnsinntekt i intervallet 30 000 - 58 000 kroner. Økt frikortgrense vil komme mange studenter og skoleelever til gode. Kan ikke si seg missfornøyd med dette ihvertfall. Regjeringen kjøper seg nok en del fremtidige stemmer fra ungdommer med dette. Dog - ikke min selvsagt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Mente det mer som at det er markedet som sitter igjen som svarteper i denne saken. Selv om realiteten er en annen. 7036857[/snapback] Det er jo åpenbart markedet "som har skylda", når norge hadde billige kraftpriser enn andre, og man slår sammen norges kraftmarked med andre lands, der strømmen er dyrere, så er det en naturlig konsekvens at prisen justeres opp i norge. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå