Boralis Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 - Et offensivt budsjett Med sitt første egne budsjett i hånden forlot finansminister Kristin Halvorsen (SV) borettslaget på Grünerløkka klokken 06.40 i morges. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=133115 I dag legger statsbudsjettet frem,diskuter det her,prøv å være saklig og med det mener jeg at vi diskuterer saker for og imot og ikke fordi en må kritisere bare fordi det er en sosialistisk regering . Snekker`n Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Jeg kan jo begynne med noen små lekkasjer: - Økning i studiestøtten på 1,7% - Fremdeles et realtap ift 2002-nivået - Ingen nye stipendiatstillinger (Hva med forskning da, kjære kunnskapsminister?) - Nedgang i tilskudd til studentboliger, bare 460 nye enheter i år, mot den tidligere vedtatte målsettingen på 1000 nye per år.. Foreløpig ser dette ikke veldig bra ut om regjeringen skal nå målsettingen på en FoU-virksomhet på 3% av BNP.. Jeg vil derfor våge å kalle kunnskapsministeren en barnehageminister, igjen, og håper han virkelig gjør en innsats som motbeviser våre antakelser. EDIT: Barnehageministeren Endret 6. oktober 2006 av tore_v1 Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 God ide!, men her kan vi slå flere fluer i ên smekk. Bring opp budsjettet til Bandidos og Hells Angels i samme sleng, så sammenligner vi alle 3! Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 God ide!, men her kan vi slå flere fluer i ên smekk. Bring opp budsjettet til Bandidos og Hells Angels i samme sleng, så sammenligner vi alle 3! 7011849[/snapback] Jeg skjønte ikke helt den der... Jeg må si jeg foreløpig liker budsjettet, liker satsningen på helse, skole og psykiatri. (ja jeg vet psykiatri er en del av helse, men omtales ofte som en egen post på budsjettet) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg kan jo begynne med noen små lekkasjer: - Økning i studiestøtten på 1,7% - Fremdeles et realtap ift 2002-nivået - Ingen nye stipendiatstillinger (Hva med forskning da, kjære kunnskapsminister?) - Nedgang i tilskudd til studentboliger, bare 460 nye enheter i år, mot den tidligere vedtatte målsettingen på 1000 nye per år.. Foreløpig ser dette ikke veldig bra ut om regjeringen skal nå målsettingen på en FoU-virksomhet på 3% av BNP.. Jeg vil derfor våge å kalle kunnskapsministeren en barnehageminister, igjen, og håper han virkelig gjør en innsats som motbeviser våre antakelser. EDIT: Barnehageministeren 7011797[/snapback] Ja, utdanning og forskning blir som vanlig latt i stikken. Jeg er også overbevist om at noe av problemene i helsesektoren kunne blitt ordnet av litt flere studieplasser på medisin. Ellers er ikke budsjettet så alt for ille, de satser ihvertfall litt på infrastruktur, som er min andre store kjepphest i tillegg til forskning og utdanning. Er forøvrig ikke så veldig fornøyd med økningen av matmomsen, synes momsen godt kan stabilisere seg på nivået den er nå, og at matmomsen bør være halparten. AtW Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Vi får prøve å holde det litt on topic her.. Jeg er veldig skeptisk til budsjettet, og jeg har tilgode å bli imponert.. En satsing på helse og psykiatri er positivt, for all del, men man må se helheten her, og da mener jeg at nedprioriteringen av forskning er katastrofal! Vi snakker en reell nedgang satsingen, og det er rett og slett for dårlig. I tillegg kutter regjeringen antall nye studentboliger, noe som er uholdbart med tanke på all problematikken som har kommet frem ila høsten når det gjelder studenter som har måttet takke nei til studieplasser pga prisene på boligmarkedet.. Vil ikke regjeringen at det skal være lik rett til utdanning? Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Ja, utdanning og forskning blir som vanlig latt i stikken. Jeg er også overbevist om at noe av problemene i helsesektoren kunne blitt ordnet av litt flere studieplasser på medisin. Hadde forelesning om dette i forrige uke og han som foreleste (en lege) sa at det er for mange leger i Norge... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Ja, utdanning og forskning blir som vanlig latt i stikken. Jeg er også overbevist om at noe av problemene i helsesektoren kunne blitt ordnet av litt flere studieplasser på medisin. Hadde forelesning om dette i forrige uke og han som foreleste (en lege) sa at det er for mange leger i Norge... 7012116[/snapback] Jasså? Er det derfor så og si ingen leger er arbeidsledige? Og at leger jobber mye overtid? Jeg skulle gjerne vist hva han har som grunnlag for den påstanden. AtW Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Flere leger til legevaktene er absolutt påkrevd Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Ja, utdanning og forskning blir som vanlig latt i stikken. Jeg er også overbevist om at noe av problemene i helsesektoren kunne blitt ordnet av litt flere studieplasser på medisin. Hadde forelesning om dette i forrige uke og han som foreleste (en lege) sa at det er for mange leger i Norge... 7012116[/snapback] Jasså? Er det derfor så og si ingen leger er arbeidsledige? Og at leger jobber mye overtid? Jeg skulle gjerne vist hva han har som grunnlag for den påstanden. AtW 7012127[/snapback] Han sa at jo flere leger det blir jo flere jobber med ting som kan kanskje utvikle seg til en sykdom, ting som egentlig er ubetydelige. Eks.: Flere og flere leger sitter å vurdere pasienten: "oj, du har littebittegrann høyt blodtrykk, det KAN føre til hjerte-kar problemer, og kolesterol nivåene dine er litt lave i forhold til normalen, hva kan det være? og du er vel ikke litt deprimert?" Det er hvertfall slik han la det frem... Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Flere leger til legevaktene er absolutt påkrevd 7012137[/snapback] Enig, men det er ikke mangel på leger - men vilje. Legevakt er lavstatus for legene PS: Norge har høyest legetetthet (antall leger per person) i verden. Endret 6. oktober 2006 av DuTTZi Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Vi trenger noen til å ta oss av allmenntilstanden vår også, dvs vanlige leger på legekontorene rundt i landet. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Jeg tror nok din foreleser tar gjennomført grundig feil på det ift leger.. Jfr SSB sin undersøkelse på dette, referert i NOU 2000:14, Frihet med ansvar, Mjøs-utvalget sin innstilling til ny lov om universiteter og høgskoler, viser det at det er et stadig økende skisma mellom behov og tilbud på leger fremover. 2003 var det siste året hvor det var samsvar mellom tilbud og etterspørsel, og fremover vil man se at man trenger en massiv satsing på lege-utdanning, sykepleiere, og et radikalt behov for hjelpepleiere. Så det så.. Endret 6. oktober 2006 av tore_v1 Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Av det jeg kan lese på Aftenposten.no så er det iallefall noe positivt: Økt minstefradrag gir en lettelse på 800 millioner kroner, mest for dem med inntekter mellom 150.000 og 200.000 kroner. Frikortgrensen økes fra 30.000 til 40.000 kroner. .... Bevilgningene til vei og jernbane økes med drøyt 2,1 milliarder kroner. Budsjettforslaget til veiformål er totalt på 14,8 milliarder mens det brukes 7,1 milliarder til jernbaneformål. Selv om jeg gjerne skulle ha sett at vei og kollektivtransport hadde blitt privatisert. Ellers er det jo morsomt at regjeringen bruker så mye oljepenger, med tanke på hvor mye FrP vistnok vil bruke og hvor skummelt det vil være. Det er også synd at regjeringen fortsatt tror at de kan kjøpe seg ut av u-landsproblemene. Å pøse på med mer penger vil ikke være til stor nytt, og kan ofte forværre situasjonen. Hadde virkelig satset på dette området hadde de fjernet tollbarierene mot de fattige landene å satset på økt handel. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Han sa at jo flere leger det blir jo flere jobber med ting som kan kanskje utvikle seg til en sykdom, ting som egentlig er ubetydelige. Eks.: Flere og flere leger sitter å vurdere pasienten: "oj, du har littebittegrann høyt blodtrykk, det KAN føre til hjerte-kar problemer, og kolesterol nivåene dine er litt lave i forhold til normalen, hva kan det være? og du er vel ikke litt deprimert?" Det er hvertfall slik han la det frem... 7012151[/snapback] Det forutsetter at de ikke har noe bedre å gjøre på jobben, hva med andre bransjer der det er flere folk enn de trenger, er det slik at om det er for mange fabrikkarbeidere, så driver fabrikkarbeiderene å gjør unødvendig arbeid? Om de ansetter folk som ikek trengs, så er det et problem, men om man antar at legene som ansettes i dag trengs, så er det for få. AtW Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg tror nok din foreleser tar gjennomført grundig feil på det ift leger.. Jfr SSB sin undersøkelse på dette, referert i NOU 2000:14, Frihet med ansvar, Mjøs-utvalget sin innstilling til ny lov om universiteter og høgskoler, viser det at det er et stadig økende skisma mellom behov og tilbud på leger fremover. 2003 var det siste året hvor det var samsvar mellom tilbud og etterspørsel, og fremover vil man se at man trenger en massiv satsing på lege-utdanning, sykepleiere, og et radikalt behov for hjelpepleiere. Så det så.. 7012158[/snapback] "There are three types of lies - lies, damn lies, and statistics." Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Han sa at jo flere leger det blir jo flere jobber med ting som kan kanskje utvikle seg til en sykdom, ting som egentlig er ubetydelige. Eks.: Flere og flere leger sitter å vurdere pasienten: "oj, du har littebittegrann høyt blodtrykk, det KAN føre til hjerte-kar problemer, og kolesterol nivåene dine er litt lave i forhold til normalen, hva kan det være? og du er vel ikke litt deprimert?" Det er hvertfall slik han la det frem... 7012151[/snapback] Det forutsetter at de ikke har noe bedre å gjøre på jobben, hva med andre bransjer der det er flere folk enn de trenger, er det slik at om det er for mange fabrikkarbeidere, så driver fabrikkarbeiderene å gjør unødvendig arbeid? Om de ansetter folk som ikek trengs, så er det et problem, men om man antar at legene som ansettes i dag trengs, så er det for få. AtW 7012174[/snapback] Jeg tror det han mente var at legene skaper sine egne arbeidsplasser ved at det er de som bestemmer hva som er legearbeid eller ikke. Det er legene som bestemmer om man skal jobbe med folk som KAN bli rammet av sykdom eller ikke (se eksempel lenger oppe). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Av det jeg kan lese på Aftenposten.no så er det iallefall noe positivt: Økt minstefradrag gir en lettelse på 800 millioner kroner, mest for dem med inntekter mellom 150.000 og 200.000 kroner. Frikortgrensen økes fra 30.000 til 40.000 kroner. .... Bevilgningene til vei og jernbane økes med drøyt 2,1 milliarder kroner. Budsjettforslaget til veiformål er totalt på 14,8 milliarder mens det brukes 7,1 milliarder til jernbaneformål. Selv om jeg gjerne skulle ha sett at vei og kollektivtransport hadde blitt privatisert. Ellers er det jo morsomt at regjeringen bruker så mye oljepenger, med tanke på hvor mye FrP vistnok vil bruke og hvor skummelt det vil være. Er ikke bruket av oljepenger i samsvar med "handlingsregelen" eller hva den nå heter? Personlig synes jeg infrastruktur bør være en statlig oppgave, pga av det er viktig med en overordnet plan, tidshorisonten er lang, og nytten for samfunnet er meget stor. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Han sa at jo flere leger det blir jo flere jobber med ting som kan kanskje utvikle seg til en sykdom, ting som egentlig er ubetydelige. Eks.: Flere og flere leger sitter å vurdere pasienten: "oj, du har littebittegrann høyt blodtrykk, det KAN føre til hjerte-kar problemer, og kolesterol nivåene dine er litt lave i forhold til normalen, hva kan det være? og du er vel ikke litt deprimert?" Det er hvertfall slik han la det frem... 7012151[/snapback] Det forutsetter at de ikke har noe bedre å gjøre på jobben, hva med andre bransjer der det er flere folk enn de trenger, er det slik at om det er for mange fabrikkarbeidere, så driver fabrikkarbeiderene å gjør unødvendig arbeid? Om de ansetter folk som ikek trengs, så er det et problem, men om man antar at legene som ansettes i dag trengs, så er det for få. AtW 7012174[/snapback] Jeg tror det han mente var at legene skaper sine egne arbeidsplasser ved at det er de som bestemmer hva som er legearbeid eller ikke. Det er legene som bestemmer om man skal jobbe med folk som KAN bli rammet av sykdom eller ikke (se eksempel lenger oppe). 7012191[/snapback] Ja, det er greit nok, men det er et problem med hvordan leger arbeider, ikke hvor mange det er. Jeg ser på det som lite gunstig at leger skal i så liten grad oppleve arbeidsløshet, jobbe så mye overtid og tjene såpass mye. Jeg tror det hjelper med flere leger. Hvis det du nevner er et problem, så får leger få klare instrukser om hva de skal jobbe med, det er mange jobber der man lett kan skape så mye arbeid for seg selv som man bare ønsker. AtW Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Er ikke bruket av oljepenger i samsvar med "handlingsregelen" eller hva den nå heter? Slik jeg forstår Aftenposten så ligger bruken tett opp mot denne såkalte handlingsregelen (4% av fondes verdi), og at dette er mer enn hva vi har brukt tidligere. Dette kan dog ha sammenheng med fondets verdiøkning den siste tiden. Personlig synes jeg infrastruktur bør være en statlig oppgave, pga av det er viktig med en overordnet plan, tidshorisonten er lang, og nytten for samfunnet er meget stor. AtW 7012197[/snapback] For å slippe en stor diskusjon på dette så sier jeg meg fornøyd med å konkludere med at vi er uenige Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå