robgar Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Jeg holder på å eksperimentere litt med batch. Og i den forbindelse har jeg begynt på et lite nett konfigurasjons program. Men når jeg skal kjøre dhcp opp mot et interface med netsh, hopper den over kommandoen og tilbake til start. (noe den skal etter den har gjort kommandoen + en pause). Her er koden. Hva har jeg gjort galt ? Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): @echo off color FC cls : variables set log_folder="C:\netlog\" set status_host=hw.no : initiate if NOT EXIST %log_folder% ( MKDIR %log_folder% ) cls echo Give us a commando or type start for regular program. set /p todo=Command? type help for a list over commandoes : goto %todo% : interfaces netsh interface show interface set /p dynstat=Whanna change to dhcp (automatic) ? (y/n) if %dynstat%==y ( goto dhcp ) goto initiate stop : dhcp set /p control=Interface please ! Wildcard is not allowed. : netsh interface ip set address name="%control%" source=dhcp > %log_folder%log_dhcp.txt pause goto status : automatic set /p auto_interface=Which interface? typing * = all of them or non specific if %auto_interface%==* ( ipconfig /release > %log_folder%log_release.txt ipconfig /release ipconfig /renew > %log_folder%log_renew.txt ipconfig /renew ) if NOT %auto_interface%==* ( ipconfig /release %auto_interface% > %log_folder%log_release.txt ipconfig /release %auto_interface% ipconfig /renew %auto_interface% > %log_folder%log_renew.txt ipconfig /renew %auto_interface% ) goto quick_status : hard_force set /p man_control=Specify a interface. NONE WILDCARDS! : set /p ip=ip address : set /p mask=Netowrk mask eg 255.255.255.0 : set /p gateway=Gateway address. eg. 10.0.0.1 : netsh interface ip set address name="%man_control%" source=static addr=%ip% mask=%mask% netsh interface ip set address name="%man_control%" gateway=%gateway% gwmetric=1 pause goto initiate : quick_status echo No logging is addressed here! ping %status_host% if NOT %auto_interface%==* ipconfig /all %auto_interface% if %auto_interface%==* ipconfig /all pause goto initiate stop : status echo checking status for net connection. echo ========================== IP CONFIGURATION ========================== ipconfig /all ipconfig /all > %log_folder%log_ip.txt echo ====================================================================== echo. echo. echo hit enter or } or whatever for a ping pause echo ========================== PING PONG !! =========================== ping %status_host% -l 1024 -n 8 ping %status_host% -l 1024 -n 8 > %log_folder%log_ping.txt echo ====================================================================== echo. echo. echo Get ready for the trace pause echo ========================== TRACE TEH PACK ============================ tracert %status_host% tracert %status_host% > %log_folder%log_trace.txt echo ====================================================================== set /p logornot=Whant to see the log now ? (y/n) if %logornot%==n ( goto initiate ) : log_view explorer.exe %log_folder% goto initiate stop : log_lookup dir %log_folder% pause goto initiate : log_erase erase %log_folder% echo Emptied the log folder pause goto initiate : exit exit; : help echo. echo ================ Commando list : ============= echo. echo. echo. 1) interfaces = Shows the interfaces echo. echo. 2) dhcp = sets up interface with automatic dhcp recieiving echo. echo. 3) status = shows wheter or not there is a connection. echo. echo 4) automatic = [automatic][auto]setsup ip configuration automatically. echo. echo. 5) log_view = opens the folder (%log_folder%) for reading logs. echo. echo. 6) log_lookup = List over the logs added til now. echo. echo. 7) log_erase = Empties the log folder. Wont erase the very log folder itself though. echo. echo. 8) exit = exit the program pause goto initiate : alias goto initiate : auto goto automatic Problemet gjelder for : DHCP, : INTERFACES og : HARD_FORCE der netsh kjøres. Håper på svar ' Robin. Løsning : Det løste seg med en aldir så liten call netsh Endret 6. oktober 2006 av robgar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå