Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Pentax K10D SAMPLES

Anbefalte innlegg

Har ventet utålmodig på samples ang Pentax K10D

Her er de:

Pentax K10D SAMPLES

Særlig "Gjeterbildet" har vært gjenstand for debatt på Dpreview > Pentax DSLR forumet...

Var nesten ikke mulig å få sett bildene tidligere idag - stor pågang...

Ikke sikker på hvilke objektiver som er brukt? Kit-objektivet?

Går tilbake til tenkeboksen... :ermm:

Pentax K10D video - 2 stk

Litt mer info ang bildene:

Here are the official image data for Images 4, 6 7 & 8 in the UK site (the Exif data in #6 and #8 were missing from the photo):

Image 4:

Lens: SMC PENTAX-DA70mmF2.4Limited

Focal length 70mm

Shutter speed 1/320 seconds

Aperture F4.0

Mode Manual

White balance Daylight

ISO 100

Record size 3872x2592 pixel

Exposure Comp ±0

Picture quality Super fine

Saturation Standard

Sharpness Standard

Contrast Standard

File size 2,488KB

Image Tone Bright

Development software PENTAX K10D Ver.1.00 (RAW development inside camera)

Image 6:

Focal length 70mm

Shutter speed 1/640 seconds

Aperture F3.5

Mode Manual

White balance Daylight

ISO 100

Exposure Comp ±0

Saturation Standard

Sharpness Standard

Contrast Standard

File size 2,744KB

Image Tone Natural

Image 7:

Lens: SMC PENTAX-DA16-45mmF4ED AL

Focal length 38mm

Shutter speed 1/90 seconds

Aperture F5.6

Mode Program (HyP)

White balance Automatic

ISO 200

Exposure Comp ±0

Saturation Standard

Sharpness Standard

Contrast Standard

File size 2,698KB

Image Tone Bright

Image 8:

Focal length 70mm

Shutter speed 1/750 seconds

Aperture F3.5

Mode Aperture priority

White balance Daylight

ISO 100

Exposure Comp ±0

Saturation Standard

Sharpness Standard

Contrast Standard

File size 2,209KB

Image Tone Natural

Postprosessed version: (Fortsetter, bare trykk NEXT for å se alle)

Kanskje ikke veldig relevant men

Endret av Cubus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk prøve en førproduksjonsmodell av dette kameraet noen minutter på onsdag. Kan vel si så mye at dette lover meget bra, meget bra byggkvalitet og menyer og knapper virker veldig gjennomtenkt. Gleder meg til å få prøvd dette skikkelig.

Lenke til kommentar
Særlig "Gjeterbildet" har vært gjenstand for debatt på Dpreview > Pentax DSLR forumet...

Kan du gi en oppsummering av diskusjonen for de av oss som ikke orker dpreview?

Vil gjette på at det er utbrentheten øverst til høyre i bildet som diskuteres hardt. Ser dog ikke på dette som kritisk, da jeg har en mistanke om at det er mer fotografen sin feil enn kameraet. Har dog ikke lest Dpreview-forumet, så er bare vill (?) gjetting fra min side...
Lenke til kommentar

Det er det jeg også mistenker, men jeg syns bildet ser meget bra ut. Jeg antar at dette er tatt når solen står lavt på himmelen, og den kommer lavt inn fra høyre slik at det blir mye av både høylys og dype skygger i bildet. De dype skyggene syns jeg er håndtert meget bra, og da er det ikke så ille med en litt utbrent himmel - jeg syns bildet tyder på en meget god dynamikk. Mer foruroligende er de "bleke" feltene jeg mener å se (feks i trærne rett til høyre for den øverste hytten), men dette antar jeg er relatert til ghosting i optikken.

Alt dette med de vante forbehold om hvor jævlig dårlig skjermen min er. :)

Lenke til kommentar
Mer foruroligende er de "bleke" feltene jeg mener å se (feks i trærne rett til høyre for den øverste hytten), men dette antar jeg er relatert til ghosting i optikken.

Ja, vil tro det heller er et optisk problem enn et teknisk problem med kameraet. Tviler på at noen andre kameraer ville sluppet helt unna noe liknende i eksakt samme situasjon. Hadde forøvrig store problemer med å se det, så veldig foruroligende er det ikke for meg :o)

Synes også bildet alt i alt ser bra ut, og som du sier - skyggepartiene er gode...

Lenke til kommentar

Ja ang "Gjeterbildet" var det himmelen som var "burn-out" : Var vel helst relatert til fotografen!? Det var vel heller ikke tatt på beste tidspunkt på dagen ang lysforhold?...men hvis dette var de bra bildene så gidder jeg ikke tenke på hvordan de dårlige var....- det ble også diskutert NÅR bildene ble tatt med tanke på firmware`n

Hvilken slags konklusjon skal man trekke utifra dette? Litt for mange IF`s spør du meg...

Endret av Cubus
Lenke til kommentar
Hvilken slags konklusjon skal man trekke utifra dette? Litt for mange IF`s spør du meg...

7015127[/snapback]

Konklusjonen, tror jeg, må være at DPreview-forumene er gode for å få med seg hva som skjer, men mindre egnet til å forstå. Til det er S/N-ratioen alt for lav, spesielt rundt nylanseringer.

Lenke til kommentar

Lært deg ett nytt ord Anew? Bare tuller..

Kan noen nevne ett digitalt speilrefleks fra en av de etablerte produsentene som har virkelig floppet?

Jeg tror nok bildekvalitet og ytelse fra dette kameraet blir som fra de fleste andre i samme klasse, mens om man vurderer å handle, heller bør fokusere på det som virkelig skiller kameraene.

Som sprutbeskyttelse, ergonomi, stabilisator, utvalg i optikk etc...

Lenke til kommentar
Kan noen nevne ett digitalt speilrefleks fra en av de etablerte produsentene som har virkelig floppet?

Hvor skal man trekke linja for hvem som er etablert? Sigma SD10 kan neppe kalles en braksuksess i alle fall... Synes Sigma skal løse Foveon fra kontrakten, og la Pentax overta X3-sensoren. DET kunne blitt speilrefleksen sin det.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

7033606[/snapback]

Ønsker ikke å nevne noen spesielle "brands" men det er ikke bare salgstall som avgjør suksess, hvis man "lurte noen stakkars 1.stegangs-DSLR-kjøpere til å bruke pengene sine på det siste CRAPPY produktet" sitt er det vel heller tvilsomt om man har tjent noe på sikt!

Lenke til kommentar
Ønsker ikke å nevne noen spesielle "brands" men det er ikke bare salgstall som avgjør suksess,  hvis man "lurte noen stakkars 1.stegangs-DSLR-kjøpere til å bruke pengene sine på det siste CRAPPY produktet" sitt er det vel heller tvilsomt om man har tjent noe på sikt!

7038311[/snapback]

Men finnes det noe crappy dslr på markedet?

Lenke til kommentar

Nei - SELVFØLGELIG IKKE!! ALT BRA!

Det jeg mener er at "utviklingen" går ikke akkurat i riktig retning med 10 MP kameraer som har høyere støynivå enn modellene før. Istedet blir det puttet inn masse nye "funksjoner" som fungerer med variende hell som f eks støvfjerning og shake reduction. Bare for at det skal være flere funksjoner og at specs-lista skal være litt lenger enn på forrige modell.

Hva skjedde med ønsket om BEST mulig bilde? "Nei vi droppa det og så la vi inn en haug med andre ting i stedet..."

Utifra slike vurderinger blir det vel ikke akkurat RIKTIG å si at alt er bare BRA tom LIKE bra? Det er flere som skal kjøpe kamera som finner ut at jo mer info man finner om de forskjellige kameraene - jo vanskeligere blir det å ta et valg. Det blir rett og slett FOR mange variabler som skal vurderes.

Syns det er litt synd når folk BER om et standpunkt om man skal velge DET eller DET kameraet og alle bare sier: Nei det er det samme hva du velger - alt er like bra. Vet at alt koker ned til personlig synsing men er det ikke mulig å kunne si at jeg synes: bla bla bla? Virker som om det er en slags stilltiende stillingskrig hvor ingen må bryte stillheten og skape noen form for diskusjon!

Greit at det er mange som er lei av hele den problematikken ang dette, men da trenger man vel ikke å svare heller. Akkurat som TV - bytt kanal hvis det blir kjedelig.

Endret av Cubus
Lenke til kommentar

Hvis jeg vil nevne noen, synes jeg kanskje Olympus E-500 ikke er helt heldig, med støv-fjerning i oppstarten, som igjen medfører lang oppstartstid. Det er vel dog ikke strengt tatt mer enn en firmware-oppgradering som skal til, hvor de legger denne som en avslutningsprosedyre i stedet, så er problemet løst. Det er ikke noe dårlig kamera, men det er ikke heldig med så lang oppstartstid...
Lenke til kommentar

Hvis jeg vil nevne noen, synes jeg kanskje Olympus E-500 ikke er helt heldig, med støv-fjerning i oppstarten, som igjen medfører lang oppstartstid. Det er vel dog ikke strengt tatt mer enn en firmware-oppgradering som skal til, hvor de legger denne som en avslutningsprosedyre i stedet, så er problemet løst. Det er ikke noe dårlig kamera, men det er ikke heldig med så lang oppstartstid...

7038433[/snapback]

Er det slik å forstå at Olympus E-500 og Pentax K10D har samme støv-fjerningssystem?

Lenke til kommentar
Er det slik å forstå at Olympus E-500 og Pentax K10D har samme støv-fjerningssystem?

Det likner vel litt, men jeg tviler sterkt på at K10D har systemet lagt i oppstarten. Det er egentlig bare det som er problemet på Olympus, at det tar lang tid å starte opp. Det er ikke så farlig om det tar noen sekunder å skru av kameraet (unntatt hvis du skal skru det på igjen før det er ferdig med prosedyren da, men det er nok svært få bilder som blir ødelagt pga det...
Lenke til kommentar

Hvor skal man trekke linja for hvem som er etablert? Sigma SD10 kan neppe kalles en braksuksess i alle fall... Synes Sigma skal løse Foveon fra kontrakten, og la Pentax overta X3-sensoren. DET kunne blitt speilrefleksen sin det.

7034874[/snapback]

Jeg unnlot å svare på dette først, siden jeg fryktet tråden ville spore av til å diskutere kameraflopper og ikke Pentaxen det nettopp handler om. Og spore av ser det ut til å ha gjort :p

Men, det jeg mente var bare at å diskutere sampler (spesielt de som kommer fra produsenten) har lite for seg, disse har ofte vært gjennom heftig PP og er tatt under optimale forutsetninger, men god og dyr optikk. (Dette er satt litt på spissen)

At bildekvaliteten fra K10D kommer til å være helt på høyde med resten av gutta i klassen, tar jeg som en selvfølge og vurderer heller kameraet ut fra dets særegne egenskaper.

Lenke til kommentar

Jeg unnlot å svare på dette først, siden jeg fryktet tråden ville spore av til å diskutere kameraflopper og ikke Pentaxen det nettopp handler om. Og spore av ser det ut til å ha gjort :p

7039283[/snapback]

:!: :!: :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...