Gå til innhold

Scampi er undervurdert

RIP

Anbefalte innlegg

Bruker du\familien din scampi når dere lager mat?

Virker som det er ganske uvanlig å bruke scampi i maten. Det koster jo ikke så mye som man skulle tro. ca 99kr\kg for ferdig skrelte og kokte scampi (får også ukokte, med skall også videre)

Det er jo ganske mange retter man kan lage med dette, og man trenger ikke så mange reker per person. Pasta med scampi er godt, scampi i reker er godt, i salater går det, tilbehør til andre retter, også videre.

Det som er så genialt med det, er at man alltid har en pose i fryseren (hvor de holder utrolig lenge) også tar man opp så mange man trenger og tiner litt før man lager retten. Så man er ikke avhengig av å ha fersk vare som med andre kjøttsorter.

Pleier du ha scampi til middag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bestandig sett på Scampi som en veldig interresant ting å smake på. Har nettopp begynt å spise reker, og syns det er kjempegodt. Smakte også tigerreker for noen månder tilbake (Dette er en litt større reke enn det vi er vant til her i Norge) Syns dette var seigt, og ubehagelig å spise. Hvordan er det med scampien da? Er den seig å ekkel, er det mye "sjøsmak" av den? Eller er det rett og slett genialt? :p

Lenke til kommentar

Den er genial!! mariner og grill den, blir utrolig bra! er også mye annet rart man kan bruke den til. Riktig scampi (etter min mening) skal ha igjen litt skall på haleenden som man kan holde i og så skal den være crisp og god. absolutt ikke seig (crisp er vel egentlig sprø, men du skjønner det når du smaker det :p du bare glir igjennom ^^)

Sikkert noen kinarestauranter der du kan prøve det, evt så kan du mekke deg det selv =)

Lenke til kommentar

Prøv dette:

Sleng en gjeng scampi i en god dæsj søt/sur chilisaus (den typen som du får kjøpt i butikker der de selger eksotisk mat), og skvis noen hvitløksfedd oppi. La det godgjøre seg i minst 30 minutter, og ha det oppi en varm stekepanne med litt olje. Stekes til det er ferdig. :D

Pokker, nå ble jeg sulten på scampi, og den eneste ingrediensen jeg har er olje ...

Lenke til kommentar
njah, reker er de små greiene du kjøper frosne (gjerne orange) scampi kjøpes grå og blir orange når de blir stekt. Scampi er også mye større og noe helt annet. Men det ligner på kjempedigre reker ja =)

7023277[/snapback]

Vanlige reker er også grå før de blir kokt :tease:

Forigegang kjøpte jeg kokte kongereker(scampi) med hale, frossne. Det var rimelig greit å slippe å skrelle de, og når de er ferdig kokte er det lettere å unngå å steike de for lite hehe.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nei. Scampi betyr nemlig ikke kun kongereker i utlandet. Det kan like gjerne være kreps, det brukes egentlig generelt om skalldyr, alt etter hva restauranten føler for. Derfor, for å konkretisere hva man mener, bør man kalle det kongereker(giant shrimp fungerer i utlandet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...