Stig-Are Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) hvordan kan man øke 12V på en psu til 14V denne psuen skal kun brukes til testing.. eventuelt modde litt. Endret 5. oktober 2006 av Stig-Are Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Det lar seg normalt ikke gjøre. Det finnes noen typer PSU med justerbar utgang, men ikke til PC. Du kan finne enkle strømforsyninger, type universal batterilader med justerbar utspenning, for en billig penge hos elektrokjedene. Det spørs bare hvor mye effekt du trenger. Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Det du KAN gjøre er å koble 12v og 5v sammen slik at det blir 17v også heller dele ned spenninga med en motstand, men normalt anbefales ikke dette av hverken psu-produsenten eller andre. I teorien fint mulig iallefall. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Det du KAN gjøre er å koble 12v og 5v sammen slik at det blir 17v også heller dele ned spenninga med en motstand, men normalt anbefales ikke dette av hverken psu-produsenten eller andre. I teorien fint mulig iallefall. 7011605[/snapback] Her tror jeg du bør tenke deg litt om, dette ble helt feil. Det er ikke mulig å få 17V når både 12V og 5V er referert til samme jord. Det kunne forsåvidt gått an å koble -5V og 12V, men for det første er det mange PSU som ikke har -5V, for det andre er det veldig lite strøm man kan få av -5V, og for det tredje blir denne spenningen ikke referert til jord. Motstand kan dessuten bare brukes hvis man har et fast strømtrekk. Det er utelukket å bruke motstand på aktiv elektronikk. Lenke til kommentar
Stig-Are Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 Det du KAN gjøre er å koble 12v og 5v sammen slik at det blir 17v også heller dele ned spenninga med en motstand, men normalt anbefales ikke dette av hverken psu-produsenten eller andre. I teorien fint mulig iallefall. 7011605[/snapback] Her tror jeg du bør tenke deg litt om, dette ble helt feil. Det er ikke mulig å få 17V når både 12V og 5V er referert til samme jord. Det kunne forsåvidt gått an å koble -5V og 12V, men for det første er det mange PSU som ikke har -5V, for det andre er det veldig lite strøm man kan få av -5V, og for det tredje blir denne spenningen ikke referert til jord. Motstand kan dessuten bare brukes hvis man har et fast strømtrekk. Det er utelukket å bruke motstand på aktiv elektronikk. 7012524[/snapback] Har hørt om en som har modifisert stømforsyninga og fått 14V. Her er strømforsyningen min http://www.microplex.no/product.aspx?pid=B...BHECF&mcat=c346 Lenke til kommentar
VolcomStone Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Hei ! Vet ikke helt da, men en enkel transformator med flere viklinger på sekundærsiden vil vel fungere ? Correct me if I`m wrong. Skal sjekke opp i elektronikk-boken min. Edit : Mente transformator Edit 2 : "En tranformator kan altså ikke overføre likestrøm" En transformator vel kan da ikke brukes. Edit 3 : Det som kan tenkes at du kan gjøre er at du kan forandre på antallet viklinger på sekundærsiden i transformatoren som leverer 12V i PSU. Om dette er noe enkelt har jeg ikke peiling på. Mvh Erlend Endret 8. oktober 2006 av erlend_vellle Lenke til kommentar
space17 Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Dette har ingenting med endring av viklinger eller andre komponenter i PSU å gjøre. (med mindre man har MEGET god peiling på hva man driver med). Men på noen få PSU finnes det et lite potensiometer som kan brukes til å justere spenningen noe. Har selv en slik liggende men kan ikke justere over 13,2 V fordi overspenningsvernet da slår inn. Hadde jeg klar å koble ut den ville nok 14V vært mulig. Hva er det du skal teste på dette PSU'et Stig-Are? space Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Det du KAN gjøre er å koble 12v og 5v sammen slik at det blir 17v også heller dele ned spenninga med en motstand, men normalt anbefales ikke dette av hverken psu-produsenten eller andre. I teorien fint mulig iallefall. 7011605[/snapback] Her tror jeg du bør tenke deg litt om, dette ble helt feil. Det er ikke mulig å få 17V når både 12V og 5V er referert til samme jord. Det kunne forsåvidt gått an å koble -5V og 12V, men for det første er det mange PSU som ikke har -5V, for det andre er det veldig lite strøm man kan få av -5V, og for det tredje blir denne spenningen ikke referert til jord. Motstand kan dessuten bare brukes hvis man har et fast strømtrekk. Det er utelukket å bruke motstand på aktiv elektronikk. 7012524[/snapback] Unnskyld, mente selvfølgelig -5V. Bare stressa litt med den posten. Lenke til kommentar
Granum Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Det finnes vel DC til DC konvertere som gjør jobben. Sjekk Elfa, Farnell e.l. Det aller enkleste hadde vel vært og funnet et supply som leverer 14V eller mer, hvis det i det hele tatt finnes da. Lenke til kommentar
VolcomStone Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Dette har ingenting med endring av viklinger eller andre komponenter i PSU å gjøre. (med mindre man har MEGET god peiling på hva man driver med). space 7028930[/snapback] "eventuelt modde litt." Kom bare med forslag fordi han ikke utdypte hva han ville gjøre ,eller hvilke formål han hade tenkt å bruke 14V til. Edit : På el-linja har vi variable DC Power suply som kan stilles manuellt fra 0 - 30V. Har ikke aning om hva disse koster o.l. Mvh Erlend Endret 8. oktober 2006 av erlend_vellle Lenke til kommentar
Stig-Are Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Skal bruke de 14 Voltene til bilstereo testing... og psuen leverer kun 11,8V og anbefalt er 14,4V hvor da bil-forsterkeren ikke kan yte det den kan. Har funnet en volt regulator som skal brukes til batteri lading. vil det fungere? Best. nr.: 1205 Spenning: 12V Ladespenning: 14,4 VDC Funksjon: pluss regulert Dimensjoner (HxBxD): 120 x 85 x 22mm Det er en Ladac 1205 Inn: 12V Ut: 14,4V dette bør vel fungere.. Endret 8. oktober 2006 av Stig-Are Lenke til kommentar
spett Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Skal bruke de 14 Voltene til bilstereo testing...og psuen leverer kun 11,8V og anbefalt er 14,4V hvor da bil-forsterkeren ikke kan yte det den kan. Har funnet en volt regulator som skal brukes til batteri lading. vil det fungere? Best. nr.: 1205 Spenning: 12V Ladespenning: 14,4 VDC Funksjon: pluss regulert Dimensjoner (HxBxD): 120 x 85 x 22mm Det er en Ladac 1205 Inn: 12V Ut: 14,4V dette bør vel fungere.. 7030234[/snapback] Hvorfor ikke bare bruke ett bil-batteri? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Et bilbatteri leverer bare 12-12,5V og han vil ha 14-14,4. Men tror ikke en vanlig bil-lader duger. De leverer sparsomt med strøm. Hvor stor er forsterkeren(e) du skal teste da? Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Vet du hva du driver med? Du sier ikke noe om hvor mye strøm du trenger: 1AMP?, 10AMP??, 100AMP?. Ligg unna LADAC: useriøst! Kanskje er dette det du trenger: MASCOT 8921: ELFA artikkel nr: 69-846-52 (Kan justeres til 14V) Lenke til kommentar
space17 Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Kommer an på hvordan du skal teste forsterkerne. Hvis du skal teste maks effekt med reell last må du bruke et batteri (+ 1 enkel batterilader for å lade dette) eller en KRAFTIG strømforsyning. 20A-40A. Skal du bare teste om de virker trenger du ikke mer enn 12V 1A. Du kan også godt estimere maks effekt ved å måle hva maks utgangspenning er uten last. Å bruke 14 volt fremfor 12V er bare tull. Riktig at alle billigere bilsforsterkere yter mer jo høyere forskyningsspenningen er (pga. at de ikke har regulert innvendig strømforsyning), men forholdet mellom hvor mye effekt de kan levere er samme på 12V som ved 14V. LADAC'en kan du ikke bruke da det er en spenningsregulator som regulerer spenningen ut fra en dynamo. Den transformerer ikke spenningen i seg selv. (At LADAC er useriøst har jeg ingen oppfatning om, heller tvert imot. En meget smart laderegulator vil jeg heller si. Har selv montert en slik i båten til fatter.) space Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Får å ta det enkle først, en batterilader kan du stort sett bare glemme å bruke. Bruker ufiltrert, pulserende likespenning, vil dure noe sykt i bilstereoen. Skal du drive en moderne bilstereo på såkalt 4x40W på full guffe, trenger du en del strøm. Skal du bare se at alt funker og høre om det er lyd, bør 2A holde. Og 12V er nok, trenger ikke 14V til dette. Nettulf Lenke til kommentar
Ventrue Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Et fullt oppladet 12Volts bilbatteri leverer 12,84V (2,14V på hver celle x 6 celler). Når du sier 14,4V antar jeg du har fått dette tallet fra noen som vet(?) litt mer om bilstereo eller lignende?. En dynamo (i bil) skal lade/levere 14,4V ved +20°C Hvis du går for et bilbatteri + lader, så husk for all del på at hvis du har et væskefyllt batteri vil det nok bli noe fordamping. Så å bruke dette innendørs i et ikke-ventilert rom er ikke å anbefale. Det finnes også slike gel-batterier (Optima kommer i tankene mine) som er kjekke å bruke. Det har bilstereoentusiaster (iallefall for en 10-års tid sia) brukt i anleggene sine.. Hvor mye strøm trenger du egentlig? Og er det en absolutt nødvendighet for deg å ha 14,4V? Hvis du ikke trenger mer enn ca 12V og ikke trenger innmari mye strøm, så vil en eller annen vanlig PSU duge. Håper dette kunne hjelpe noe. Edit: skriveleif og flyttet litt på noe tekst. (Wow.. innlegg nr 10... *juble* hehe) Endret 9. oktober 2006 av Ventrue Lenke til kommentar
Stig-Are Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 http://avforum.no/forum/guider-audio/36077...-innendors.html Jeg vet meget godt hva jeg driver med. et bilbatteri bør levere over 13V ellers så har du et ladeproblem. Blir å bruke bilstereoen inne til jeg får meg bil... akkurat nå driver jeg 2 cerwin vega CLS-12 på forsterkeren. Bil-forsterkeren bruker 20A og den fungerer på 12V ja. men den får ikke den fulle ytelsen. Og bilbatteri inne er noe av det mest idiotiske du kan finne på, når man lader batteriet oppstår det knallgass og knallgassen er ikke noe å leke med. Se litt på guiden jeg har laget på avforum http://avforum.no/forum/guider-audio/36077...-innendors.html det jeg spurte om var hvordan jeg skal få økt antall Volt fra 11,8V til 14,4V ca. har brukt bilanlegget inne i ca 1 mnd. og det fungerer, men man får ikke full ytelse. Lenke til kommentar
Fresh-T Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) det jeg spurte om var hvordan jeg skal få økt antall Volt fra 11,8V til 14,4V ca.har brukt bilanlegget inne i ca 1 mnd. og det fungerer, men man får ikke full ytelse. 7032124[/snapback] For å si det enkelt: Det kan du ikke (til en fornuftig pris). Skal du ha mere effekt må du ha en heftig billader, og et bra GELE-bilbatteri (100A+). GELE-batteri utvikler IKKE knallgass, kun syrebatteri som gjør det. UANSETT ikke noe av dette er noen god varig løsning. Foreslår du bare bruker annlegget som det er til du får deg en bil. PS: Å øke fra 12 til 14 volt trenger ikke å ha hjulpet i det hele tatt. Tviler egentig den strømforsyningen din klarer å levere nok strøm. (snakker av erfaring her) Å øke spenningen vil det kreve enda mere strøm. Husk at 20A*12V = 240W, som er INGENTING for et par subber, i TILLEGG spilleren... PS2: Ser litt rare svar her: For å være teoretisk så vil en SPENNINGS-økning fra 12 til 14 volt, gi en EFFEKT-økning på ((14/12)^2)=1,36111 (for eksempel fra 100 til 136Watt) Hilsen Gammel bilstereoentusiast... Endret 9. oktober 2006 av Fresh-T Lenke til kommentar
Stig-Are Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 det jeg spurte om var hvordan jeg skal få økt antall Volt fra 11,8V til 14,4V ca.har brukt bilanlegget inne i ca 1 mnd. og det fungerer, men man får ikke full ytelse. 7032124[/snapback] For å si det enkelt: Det kan du ikke (til en fornuftig pris). Skal du ha mere effekt må du ha en heftig billader, og et bra GELE-bilbatteri (100A+). GELE-batteri utvikler IKKE knallgass, kun syrebatteri som gjør det. UANSETT ikke noe av dette er noen god varig løsning. Foreslår du bare bruker annlegget som det er til du får deg en bil. PS: Å øke fra 12 til 14 volt trenger ikke å ha hjulpet i det hele tatt. Tviler egentig den strømforsyningen din klarer å levere nok strøm. (snakker av erfaring her) Å øke spenningen vil det kreve enda mere strøm. Husk at 20A*12V = 240W, som er INGENTING for et par subber, i TILLEGG spilleren... PS2: Ser litt rare svar her: For å være teoretisk så vil en SPENNINGS-økning fra 12 til 14 volt, gi en EFFEKT-økning på ((14/12)^2)=1,36111 (for eksempel fra 100 til 136Watt) Hilsen Gammel bilstereoentusiast... 7033936[/snapback] Tusen takk for et bra svar! Da driter jeg rett og slett i å øke til 14V. Enkelt og greit! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå