Gå til innhold

20" LCD for gaming - er det så lurt?

bjartewa

Anbefalte innlegg

Å spille på 20" høres bra ut, men mange av disse skjermene har en native oppløsning på 1600x1400 som jo gir best bilde. Å spille på denne oppløsningen krever mye av skjermkort etc. så kanskje må man ned med detaljnivået, eller bruke en annen oppløsning. (F.eks. 1280x1024) Correct me if I am wrong.

Spørsmålet mitt er, vil en 20" LCD skjerm gi et bra bilde på en annen enn native oppløsning? Dette har sikkert mye med kvaliteten på skjermen å gjøre, men dette er noe jeg ikke finner omtalt i tester etc.

Har noen erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å spille på 20" høres bra ut, men mange av disse skjermene har en native oppløsning på 1600x1400 som jo gir best bilde. Å spille på denne oppløsningen krever mye av skjermkort etc. så kanskje må man ned med detaljnivået, eller bruke en annen oppløsning. (F.eks. 1280x1024) Correct me if I am wrong.

Spørsmålet mitt er, vil en 20" LCD skjerm gi et bra bilde på en annen enn native oppløsning? Dette har sikkert mye med kvaliteten på skjermen å gjøre, men dette er noe jeg ikke finner omtalt i tester etc.

Har noen erfaringer med dette?

7010500[/snapback]

Har en Dell 20" WS LCD-skjerm, native oppløsning er 1680x1050 og har ingen problemer med å spille i ikke-native oppløsning på denne. Dog, dette varierer vel noe fra merke til merke.

Vanligvis vil du ikke merke forskjellen før du faktisk kjører spillet i native oppløsning :)

Lenke til kommentar

20" LCD her (1600x1200), har ingen problemer med å spille 1024x768. Med antialiasing og diverse andre effekter skrudd opp blir det ikke så galent, og må innrømme skjermen takler skalering ganske bra. Ikke alle er klar over at skjermen f.eks. kjører i gal oppløsning når de får den, så det trenger ikke å være så galt som alle gjerne skal ha det til.

Neste steg er 1280x1024 (eller 1280x960), som blir merkbart bedre. I mine øyne har strategispill vært de mest plagede å spille under 1600x1200, mens FPS spill (FEAR, Doom3) langt ifra har samme problem grunnet alle bevegelsene. På strategispill har man f.eks. kart, mye skarp 2D tekst og liknende, som står statisk, og da legger man lettere merke til skaleringen.

Det at noen sier at man MÅ spille på skjermens standardoppløsning er helt vilkårlig - man gjør det som passer en i de gitte situasjoner :)

EDIT: Kan nevne ett strategispill hvor skaleringen merkes tydelig - Command&Conquer - Generals/Zero Hour.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Planlegger å teste c&c generals i dag på Del 2407l 24". Kan nok bare glemme å spille i 1920*1200, litt kjipt hvis grafikken blir så veldig dårlig i non-native oppløsning. Hva krever c&c egentlig? Det er et forholdsvis gammelt spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...