rabbitmonster Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Hei. Jeg vurderer å kjøpe en HP dv2004ea(bærbar). Ser at prosessoren er ganske god, amd 1,6ghz 64-bit dobbeltkjerne. Men jeg merker at cachen bare er på 256+256kb=(512kb). I forhold til andre prosessorer som Intel Core Duo som har 2000kb(2mb), virker 512kb litt lite. Derfor spør jeg dere: Hvor mye betyr cache for maskinens ytelse? I hvilke bruksområder er det at man trenger nok cache? Hva er cache? En ting til: Tilsvarer 1,6ghz dobbeltkjerne en vanlig prosessor med 3,2ghz? Hva menes egentlig med dobbeltkjerne? Takk for alle svar. Endret 5. oktober 2006 av rabbitmonster Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Hei! L2-cache for AM64(K8) betyr ganske lite for ytelsen. I praktisk bruk vil du neppe merke forskjell på om den cpuen hadde hatt 2x1024kB. Core Duo drar mer nytte av mye cache. Og du må ikke legge isammen klokkefrekvenser. Klokkefrekvens er heller ingen målestokk for ytelse. Dobbelkjerne betyr at kjernen består av to sammenflettede kjerner, som virker som det er to cpuer i en. I programvare som utnytter det får du nesten dobbel prosessorytelse, men desse er relativt få desverre. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har den. Du får svært mye for en lav pris! Lenke til kommentar
rabbitmonster Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Jepp, jeg synes man får ganske mye for pengene for den maskinen. Var litt usikker på prosessoren, men nå er det oppklart, så da er det bare å kjøpe den:=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå