Gå til innhold

Brukbar digitalkamera til rundt 1500?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller valgt Nikon Coolpix L4:

Et helt ok kamera som tar greie bilder.

Ikke for avansert, med en kjekk auto-funksjon som gjør at det er "bare å trykke inn knappen", noe som er kjekt for eldre som er vant til eldre kameraer som ikke er digitale.

Sist men ikke minst er kameraet veldig billig! Du får det for 995,- på Elkjøp + diverse nettbutikker. :)

Endret av jammi
Lenke til kommentar
Velg et kamera fra en kjent fotoprodusent, med ikke alt for mange megapixler (4 og 5 er mer enn nok) så får du stort sett et meget bra produkt. Anbefaler Nikon Coolpix L2.

Er enig med jammi, kan likegjerne velge L4 dersom videofunksjonen ikke er viktig (og det bør den ikke være... Bedre lysstyrke på optikken, nok megapixels til normale forstørrelser (kameraer i denne prisklassen egner seg ikke til forstørrelser særlig større enn A4 likevel) og en del billigere. Sammen med et bra minnekort og et sett med oppladbare batterier kommer dette ganske bra ut for 1500 kr.

Ellers må jeg innrømme at Coop sin pakke med en Sony CyberShot DSC-S500 og 512MB minne er ganske gunstig, og det jeg har lest om kameraet høres bra ut. Gode støy-egenskaper helt opp til ISO400, bra bildekvalitet generelt, og en fin skjerm, om enn med litt lav oppløsning. Enkelt å bruke, men mangler litt avanserte funksjoner...

Lenke til kommentar
[Off-topic, beklager det..] k-ryeng; Helt bildemessig, vil du da kalle L4 for et bedre kamera enn L3? Altså kun for bldenes skyld..? Kun av nysgjerrighet.

Ut fra de bildene jeg har sett, er vel faktisk L4 et lite hakk bedre ja. Men det må påpekes at jeg aldri har kunnet sammenlikne kameraene direkte, og har heller ikke funnet noen helt parallell test på nettet, hvor lysforholdene er helt identiske. Men på de "syntetiske" testene til Steve's Digicam synes jeg L4 gjør det bedre, og det virker for meg som automatikken plukker bedre innstillinger på L4 (lavere ISO, større blender). Men det er liten forskjell på kameraene, for meg er forskjellen først og fremst prislappen, og da ser jeg liten eller ingen grunn til å velge L3, særlig siden L3 har dårligere lysstyrke enn L4 (f/3.2-5.4 vs. f/2.8-4.9; L2 og L6 har samme som L3, mens L1 og L5 har f/2.9-5.0).

Men den ekstra blenderen gir deg 1.3 ganger mer lys, noe som kan gjøre den store forskjellen innendørs...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...