Gå til innhold

er du lei "hvilken distro er best til .. "krigen ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvis vi gjør en innsats her så kan det jo tenkes at dette kunne blitt en såkalt "sticky" sånn at de som trenger hjelp enkelt kan finne det .det kunne også hende at det ble færre "hvilken distro til ..." tråder  :dribble:

Eg satt tråden som sticky no. Til no har den holdt ein høg kvalitet, og forhåpentlegvis vil det kome fleire gode innlegg i tida framover. BSD-tråden er og sticky. Håper at folk tek seg tid til å kome med nokre kloke ord i den tråden og.

Husk å bruk rapporter-funksjonen viss trådens reglar ikkje blir følgt.

Lenke til kommentar

ok , da har vi ubuntu , slackware og debian på tapetet , men hva med distroer for skikkelig gamle maskiner si 400 Mhz og nedover , hva har vi å by på der ?

hva med Clarc connect og m0n0wall og den type distroer ?

og hva med dedikerte mediadistroer, jeg kan bare så vidt navnet på geexbox , men det finnes sikkert flere .

jeg er ganske sikker på at hvis vi kan få tilsammen en 10-15 innlegg i den tråden så har folk muligheten til å velge et som passer for dem uansett brukerterskel og maskinvare type .

stå på folkens , har du info så skriv det her

eller

hvis du er innenfor BSD/unix her

Lenke til kommentar

Ser at det har kommet et par bidrag for GNU/Linux. Men jeg håper også å få se bidrag på BSD/UNIX-fronten. Selv kan jeg godt skrive om operativsystemer som FreeBSD og OpenBSD, da jeg har en del erfaring med begge. På den andre siden blir egentlig det litt feil hvis jeg skal ta mesteparten av jafset på den kanten.

Lenke til kommentar
Det var det jeg mente ja, men hva er det du ikke er enig i?

1, jeg syntes det hadde vært fint med litt variasjonsuligheter også .

tror f.eks at for en totalt fersk linuxbruker at det er enklere med f.eks en live cd i test perioden, (kanskje jeg driter på draget nå ... har du live-cd versom av slackware tilgjengelig ?)

til en eldre maskinvare vil iallfall jeg tro at f.eks DSL er enklere enn slack .

på den andre side , jeg har ikke testet noe anet enn ubuntu enda , så jeg har lite peiling , det kunne tenkes jeg tar feil .

2. CC vs slackware på en maskin kun ment for enkel filserving og f.eks router funksjon på gammel maskin ... hva er enklest?

dette er kun eksempler og formålet mitt er å gi folk noen valgmuligheter .

Lenke til kommentar

Tror det vil komme frem etter hvert som folk skriver om de forskjellige distroene. Klart at en CC-maskin vil være enklere å sette opp til brannmur-formål enn en Slackware-maskin (hvis man foretrekker iptables-filteret). CC er jo spesiallaget til det formålet, mens Slackware er en all-purpose distro.

Edit: men det er ikke dermed sagt at CC kjører bedre på eldre maskinvare enn Slackware.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Ja da var det tid for litt reklame for den store distro tråden igjen !

vi trenger flere gode innlegg i den tråden slik at de som lurer kan bruke det som oppslagsverk .

søker spesiellt etter innlegg om Clarkconnect, m0n0wall(ups denne tilhørte BSD kategorien ...) :blush: ,distroer til GAMMEL maskinvare/filservere/routere , gentoo m.m

de som syntes de har brukbar kontroll over disse distroene, vær så snill å skriv .

for info om tråden , se i første post her

moderator : hvis du syntes jeg maser for mye , så si ifra . det hadde bare vært så J..... gøy å få til noe med denne tråden !

Endret av iknowlittle
Lenke til kommentar

Til de som eventuelt ønsker å poste info om m0n0wall: Det er ikke en linux-distro, men basert på FreeBSD. Så da må man gå inn på operativsystem-tråden i BSD/UNIX-forumet (tilsvarer distrotråden her i GNU/Linux-forumet) og legge m0n0wall til der.

Edit: @iknowlittle: Som det har vært sagt før: Slackware, Debian er distroer som fint kan kjøre på gammel maskinvare.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

:blush: litt på følelsen at jeg ble EID med m0n0wall .... ja ja .

slackware,og debian ..... ok skjønner den , men det finnes jo andre alternativer eller ??

eller er disse to kongen over alle maskiner med begrenset kapasitet ?

en tanke er også at disse eldre maskinene gjerne blir brukt som filservere/routere og den type ting , og da var vi jo enige litt lenger opp i tråden her om at det finnes bedre (les lettere maskinmessig) distroer til dette formålet .

Jeg burde kanskje ha presisert det i innlegget ... det kan jeg godt gjøre . :)

Lenke til kommentar

Det jeg egentlig har tenkt på de siste dagene er om man skulle ha en egen tråd med informasjon om de forskjellige skrivebordsmiljøene.

På samme måte som Distrotråden, men kanskje ikke som sticky, men med en link fra åpningsinnlegget til distrotråden for eksempel, da dette er for de litt mer spesielt interesserte.

Jeg ser for meg at dette kanskje blir en oppgave for de litt mer bevandrede i linuxverdenen.

Lenke til kommentar

Hei lomz , hvis du lager tråden , så skal jeg gjerne linke til den ... hvorvidt den blir en sticky er det moderatorene som bestemmer, men de pleier å være brukbart lettpåvirkelige når det gjelder GODE innlegg .

Skriv godt og oversiktlig så blir det bra !!

stå på , godt å se flere ivrige sjeler !! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...