iknowlittle Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Jeg er ganske ny (kun 120 ellrno sånt innlegg) men mye av det jeg har sett når nybegynnere spør om ..hvilken distro er best til ... så ender vi opp i lange og lettere opphissede (noen ganger) diskusjoner om ting som iallfall nybegynnerene ikke skjønner noe av . Jeg har lyst til å gjøre noe med krigen og foreslår : Ny tråd hvor vi tar utgangs punkt i to midtpåtreet maskiner en til server og en til desktop. hvert innlegg i denne tråden inneholder : 1. hvilken distro du foreslår til disse maskinene 2. gjerne litt om maskinkrav til distroen(e) 3. lett og kortfattet info om distroenes egenskaper, brukerterskel og utpregede fordeler/ulemper . P.s husk at flesteparten som spør om dette har moderat til mindre forkunnskaper 4. lag linker til steder er det finnes mer inngående info om distroene (gjerne på norsk , hvis de finnes.) regler for forumet : 1.Diskusjon i denne tråden er STRENGT FORBUDT og slåes hardt ned på , dette er dine meninger ikke andres. eventuelle diskusjoner taes opp i ny tråd (en slags "kafeløsning") 2.det er fullt lovlig og endre egne innlegg hvis man finner etter diskusjon at andre faktisk har rett , det vil bare hjelpe. Jeg vil i førsterekke bare lodde stemningen for dette , er dette noe å satse på eller bør det droppes ? jeg vil gjerne også høre hva MODERATORENE mener om forslaget, kom gjerne med forslag til endringer eller utvidelser . Mitt mål er å lage en sticky om dette temaet som er lettforståelig og kunnskapsgivende isteden for surrete og skittkastende ... de syntes jeg vi har hatt nok av !! mvh iknowlittle Endret 5. oktober 2006 av iknowlittle Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Dette høres bra ut. Da har nybegynnere en tråd å forholde seg til når det gjelder valg av distroer. Synes selv det er blitt mange av disse trådene. Men det som er viktig med en sånn tråd er å få frem hele spekteret. Jeg skal i hvert fall bidra til en slik tråd. Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 takker for raskt og positivt svar stigfjel. håper på fler ! Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 ganske enig der, er også lei av folk som gnåler om hvorfor den er best, og ikke den der osv. Lenke til kommentar
ttt Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Eg støtter dette forslaget. Ein form for mini anmeldelse/mini guide til dei forskjellige distorane er noko mange kunne hatt nytte av. I tillegg til den informasjonen du nevner i første innlegg kan det vere greit å kome med linker til sider/tråder der ein kan lese meir om den aktuelle distroen. Ein sånn tråd vil og legge ein del ansvar på den enkelte brukar. Informasjone som kjem fram må vere korrekt. Feilinformasjon fører som kjent ofte til krangling. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Jeg har lyst på en stor distro-flame-war-tråd som kan være sticky Neida, men å samle litt presentasjon om ulike distroer er sikkert ikke dumt, så blir det kanskje mindre offtopic prat i andre tråder. Håper isåfall at folk kan være litt objektive, istedenfor å overdrive betydningen av småting som gjør at akkurat deres distro er så vanvittig mye bedre enn alt annet Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Skal prøve å være så objektiv som mulig i bidraget mitt. Har også tenkt å lage noe tilsvarende i BSD/UNIX-tråden når jeg får tid. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Jeg er med på den jeg også, men bør vi ikke få ha en kommenterings-flame-tråd? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Jeg er med på den jeg også, men bør vi ikke få ha en kommenterings-flame-tråd? 7010256[/snapback] Vi kan jo ha en flaming-tråd i off-topic forumet med link herfra. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Enig. Deilig med en tråd om distroer som ikke er dedikert til "slakt alle andre distroer for å framheve distro X". Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Vi kan jo ha en flaming-tråd i off-topic forumet med link herfra. 7010284[/snapback] For eksempel. Det hadde kanskje blitt litt drøyt med en post-counted-flaming-tråd ja. Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) pkt4 på innholdslisten er lagt til etter ønske fra moderator . Med tanke på dette med korrekt info ... hvordan er det med "tyngden" til moderatorene i forumet , kan de gå inn å rette direkte feilopplysning ? kommenteringstråd kommer også opp i en slags (kafeløsning ) der kan det diskuteres i det lange og det breie om sikkerhet filsystemer , RAID-løsninger og denslags . Moderator er det mulig å lage underkategorier i en slik tråd ? eller forslaget til stigfjel , det er vel kanskje det beste ! takk for tipset ! Endret 5. oktober 2006 av iknowlittle Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Skal prøve å være så objektiv som mulig i bidraget mitt. Har også tenkt å lage noe tilsvarende i BSD/UNIX-tråden når jeg får tid. 7010252[/snapback] gjør de stigfjel , gleder meg til litt mer action i BSD/UNIX forumet . vurderer enå gå mer over på unix en linux , men jeg må sette meg litt mer inn i de . Lenke til kommentar
ttt Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Moderator er det mulig å lage underkategorier i en slik tråd ? eller forslaget til stigfjel , det er vel kanskje det beste ! takk for tipset ! 7010318[/snapback] Trur ikkje det går å lage ein eigen underkatori for det, då er nok forslaget til stigfjel betre. Men ein sånn tråd bør kanskje få eit litt hyggelegare namn enn "flaming-tråd". Ein eigen diskusjonstråd vil i alle fall vere greit. Dette vil bidra til mindre off topic i informasjonstråden, og eventuelle uklarheter kan bli diskutert og utbetra. Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 etter mye, raskt og god tilbakemelding har jeg prøvd å lage tråden , hva syntes dere ? link Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 etter mye, raskt og god tilbakemelding har jeg prøvd å lage tråden , hva syntes dere ? link 7010488[/snapback] Ifølge reglene dine i tråden virker det som du vil at alle innlegg skal beskrive 2 oppsett - en for server og en for desktop. Jeg syns det blir litt begrensende isåfall, for er sikkert en del her som ønsker å bidra uten at de nødvendigvis har erfaring både med server OG desktop-bruk. Ellers var det et flott initiativ Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 da stryker jeg den langbein ,forøvrig helt enig . til resten av folket , ... "flaming" tråden er på plass ! les i trådens første inlegg så finner dere den ! Moderator : jeg lagde en diskusjonstråd i Offtopic/annet håper det er i orden ! Tråden regnes nå som åpnet , stigfjel: vil du være den første som skriver ?? Isåfall burde du "kjappa på" Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 etter mye, raskt og god tilbakemelding har jeg prøvd å lage tråden , hva syntes dere ? link 7010488[/snapback] Ifølge reglene dine i tråden virker det som du vil at alle innlegg skal beskrive 2 oppsett - en for server og en for desktop. Jeg syns det blir litt begrensende isåfall, for er sikkert en del her som ønsker å bidra uten at de nødvendigvis har erfaring både med server OG desktop-bruk. Ellers var det et flott initiativ 7010557[/snapback] Edit: @langbein: synes det er en klok oppdeling av desktop og server. Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) jeg har omformulert Langbein .. hva syntes du ? Endret 5. oktober 2006 av iknowlittle Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 jeg har omformulert Langbein .. hva syntes du ? 7010618[/snapback] Jo, bedre nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå