Gå til innhold

lagringsmedier for videokamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dei komprimerer videoen i mykje større grad enn DV-tape. Overføringa skjer via USB eller ved å leggje platene i spelaren på maskina, trur det er anten med programvare som følgjer med eller ved å kopiere dei over på same måte som vanlege filer. Redigering er litt meir problematisk enn DV-tape. Det er stadig fleire program som støtter redigering av ulike versjonar av MPEG2, men DV har framleis breiare støtte.

Lenke til kommentar

For all del, LIGG UNNA DVD KAMERA OM DU SKAL REDIGERE!

Gud forby og nevne dvdkamera og redigering i samme settning, dv er og blir det vi dødlige kan bruke til redigering uten masse ekstrajobb.

Tok imot en dvd i tillegg til 3 taper for å klippe, dvd'n ga jeg nesten opp å få brukt...hverken Avid Express eller Liquid likte det.

Ja jeg HATER dvdkameraer... :thumbdown:

Lenke til kommentar
For all del, LIGG UNNA DVD KAMERA OM DU SKAL REDIGERE!

Gud forby og nevne dvdkamera og redigering i samme settning, dv er og blir det vi dødlige kan bruke til redigering uten masse ekstrajobb.

Tok imot en dvd i tillegg til 3 taper for å klippe, dvd'n ga jeg nesten opp å få brukt...hverken Avid Express eller Liquid likte det.

Ja jeg HATER dvdkameraer... 

Jøss! dette viste jeg ikke! Trodde at det var en forbedret metode å bruke dvd! men harddisk-basert går vel bra?

Lenke til kommentar

Hehe, for å kanskje skrive ett litt mer sivilisert utbrudd(ja jeg forbannet alt av dvd kameraer her om dagen..).

Problemet er komprimeringen som ikke er laget for å bli redigert, samtidig er filene du får ut av en dvd plate alt annet enn redigerbare. Så om du i det hele tatt skal få redigert dem i ett vanlig program må dem konverteres til avi.

Samme problemet KAN dukke opp med noen av de hardiskbaserte løsningene for forbrukere, propritære formater som må innom software fra produsenten før bruk.

Så tape er fremdeles enkleste måten redigere på for oss forbrukere. Riktignok finnes det hardisker osv til å koble på firewire utgangen, men ikke akkurat praktisk eller billig.

Lenke til kommentar
Jøss! dette viste jeg ikke! Trodde at det var en forbedret metode å bruke dvd! men harddisk-basert går vel bra?

Ikke for redigering. Dersom du vil ha videoen rett på DVD er det jo kjekt, men det er også det eneste...

Harddisk-basert kunne vært like greit å redigere som DV, men er ofte ikke det. Årsaken er først og fremst at bruker en annen komprimering. Det er med andre ord produsentenes valg mer enn noe annet som gjør dette. Jeg synes det er dumt, for det ville vært veldig greit å kunne kopiere over film til PCen i DV-kvalitet med overføringshastighet på 20+ MB/s i stedet for 3.3MB/s slik det er med de fleste DV-kameraer... Det eneste som er en liten ulempe med harddisk, er at du må ha noe å oppbevare rådata på i tillegg, en god tape-streamer er vel per i dag eneste som er både holdbart nok og har kapasitet nok til å ta unna mange timer med DV-stream.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...