Gå til innhold

Objektiv\linse til Canon EOS 400D

Anbefalte innlegg

takk skal du ha,

har du en enkel og grei forklaring på hva dette betyr? 18 mm - 55 mm - f/3.5-5.6

7029213[/snapback]

18mm - 55mm er "zoom" området. Du kan zoome fra 18mm opp til 55mm. altså du kommer nærmere det du skal ta bilde av jo høyere du kommer opp.

Hvis du kjenner til zoom begrepet fra kompaktkameraer så vet du litt. (3x zoom etc..)

F3.5 - 5.6 forteller hvor lysterk objektivet ditt er. F3.5 er den laveste (høyeste) lysstyrken du kan få på dette objektivet. F5.6 er den laveste verdien du får ved 55mm zoom.

Skal du bruke penger på objektiver er lysstyrken ett av de områdene du bør tenke på.

Bare ett tips: Du sier at du skal fotografere nærme uten at det blir uklart....fint om du kunne spesifisere litt mer. Hva skal du ta bilder? Et spesielt område?

7029325[/snapback]

ingen spesielle

blomster, små kryp, (snøfnugg hadde hvert tøft da)den slaks ting

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ta bilder av snøfnugg vil jeg ihvertfall ikke kjøpt det der. Det egner seg heller ikke til mer normale portretter. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt med noe ala en Sigma 17-70mm. den har god nærgrense og kan brukes til det meste. god lysstyrke har den også,,. og kjøpe seg spesialobjektiver noe et macroobjektiv er... er bortkastet penger når du ikke kan og fotografere spør du meg. er begrenset hvor mye du kommer til og bruke et sånn objektiv,, og du vil ganske fort savne andre brennvidder.

Vet forresten ikke hva slags bilder "mamma'en" din tar., så det kan jeg ikke svare deg på.

Lenke til kommentar
er denne oxo god til vanelige bilder (venelige bilder- sånna bilder mamma tar)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311527

7029702[/snapback]

Som noen andre også nevner her ville jeg nok styrt unna dette objektivet hvis du skal ta nærbilder av ting. Denne er det man kaller en ekstrem vidvinkel og brukes mere til landskapsfotografering, og vil vel falle inn i en kategori for mere spesialiserte objektiver. Ikke misforstå, det er et veldig bra objektiv som jeg eier selv og er kjempe fornøyd med, men jeg trenger det fordi jeg tar en del interiørbilder i bil og trenger denne brennvidden.

Som andre også nevner her blir det litt vanskelig å anbefale objektiv til deg, uten å vite spesifikt hva du vil ta bilder av. Når du ikke er sikker på dette selv, og holder på å utivde "din fotografiske horisont" :thumbup: lønner det seg kanskje å velge et objektiv som kan litt av alt.

Personlig ville jeg da kjøpt meg et objektiv som har brennvidde som ligger i fra noe rundt 20mm og opp til de tidlig 100mm. Da får du brukbar vidvinkel for å ta bilder av ting som skal være "langt borte" også får du også brukbart med tele som kan brukes for å ta bilder av ting som skal være "nærme".

Det finnes en hel rekke objektiver å velge mellom, og en kjapp tur i fotobutikken burde gjøre deg en hel del klokere. Eventuelt kan du søke på nett, her er for eksempel lista over "normalobjektiver" hos fotovideo.no:

Fotovideo "Normalobjektiver"

Her er det mye å velge i mellom, fra budsjett til blakke seg helt greier.

Mitt råd ville nok vært å gått for et objektiv som ikke er av de billigste, men heller ikke de dyreste, det er nok overkill på dette stadiet.

Denne er foreksempel veldig god:

Canon Objektiv

Her får du mye av snackset til Canon, som USM (Ultra stille og kjapp fokus) IS (Optisk bildestabilisator for å unngå klamerarystelser ved lave lukkertider) og glass av bra kvalitet uten at det koster så alt for mye.

Uansett: Løp å kjøp ei god fotobok i tillegg, den vil du ha mye glede av lenge!!

Håper du ble litt klokere nå!

-Ottern

Endret av Ottern
Lenke til kommentar
er denne oxo god til vanelige bilder (venelige bilder- sånna bilder mamma tar)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311527

7029702[/snapback]

Som noen andre også nevner her ville jeg nok styrt unna dette objektivet hvis du skal ta nærbilder av ting. Denne er det man kaller en ekstrem vidvinkel og brukes mere til landskapsfotografering, og vil vel falle inn i en kategori for mere spesialiserte objektiver. Ikke misforstå, det er et veldig bra objektiv som jeg eier selv og er kjempe fornøyd med, men jeg trenger det fordi jeg tar en del interiørbilder i bil og trenger denne brennvidden.

Som andre også nevner her blir det litt vanskelig å anbefale objektiv til deg, uten å vite spesifikt hva du vil ta bilder av. Når du ikke er sikker på dette selv, og holder på å utivde "din fotografiske horisont" :thumbup: lønner det seg kanskje å velge et objektiv som kan litt av alt.

Personlig ville jeg da kjøpt meg et objektiv som har brennvidde som ligger i fra noe rundt 20mm og opp til de tidlig 100mm. Da får du brukbar vidvinkel for å ta bilder av ting som skal være "langt borte" også får du også brukbart med tele som kan brukes for å ta bilder av ting som skal være "nærme".

Det finnes en hel rekke objektiver å velge mellom, og en kjapp tur i fotobutikken burde gjøre deg en hel del klokere. Eventuelt kan du søke på nett, her er for eksempel lista over "normalobjektiver" hos fotovideo.no:

Fotovideo "Normalobjektiver"

Her er det mye å velge i mellom, fra budsjett til blakke seg helt greier.

Mitt råd ville nok vært å gått for et objektiv som ikke er av de billigste, men heller ikke de dyreste, det er nok overkill på dette stadiet.

Denne er foreksempel veldig god:

Canon Objektiv

Her får du mye av snackset til Canon, som USM (Ultra stille og kjapp fokus) IS (Optisk bildestabilisator for å unngå klamerarystelser ved lave lukkertider) og glass av bra kvalitet uten at det koster så alt for mye.

Uansett: Løp å kjøp ei god fotobok i tillegg, den vil du ha mye glede av lenge!!

Håper du ble litt klokere nå!

-Ottern

7030962[/snapback]

takk slal du ha :thumbup:

Lenke til kommentar
jeg må ha mere "lagring" til camera og da lurer jeg på om hvor stor er ytelse forskjellen på desse to er, http://www.komplett.no/k/kcp.asp?sku=316259&sku=314256

prisene er jo så forskjellig ;)

7035660[/snapback]

Tror ikke du vil merke noen stor forskjell på disse to minnekortene, så er nok bare å gå for billigste sort.

Jeg er ingen minnekort ekspert, så her får eventuelt andre arrestere meg.

Jeg ville kanskje vært mer bekymret for feil på minnekortet under bruk, da jeg ser det som et større problem enn skrivehastighet. Jeg har ikke brukt noen av disse merkene, så kan ikke uttale meg, men bruker selv kort i fra SanDisk's Ultra 2 og Extreme 3 serie, de koster litt men de har fungert feilfritt i lange tider.

Extreme 3 serien kommer også med en "begrenset livstidsgaranti" og de garanterer at den skal virke ved ganske store temperatursvingninger.. Noe som også¨kanskje er verdt en tanke for oss som bor her i vinter norge.

Igjen får vel svaret bli at, ikke kjøp det billigste, men heller ikke det nyeste og dyreste.

-Ottern

Lenke til kommentar
jeg må ha mere "lagring" til camera og da lurer jeg på om hvor stor er ytelse forskjellen på desse to er, http://www.komplett.no/k/kcp.asp?sku=316259&sku=314256

prisene er jo så forskjellig ;)

7035660[/snapback]

Tror ikke du vil merke noen stor forskjell på disse to minnekortene, så er nok bare å gå for billigste sort.

Jeg ville kanskje vært mer bekymret for feil på minnekortet under bruk, da jeg ser det som et større problem enn skrivehastighet. Jeg har ikke brukt noen av disse merkene, så kan ikke uttale meg, men bruker selv kort i fra SanDisk's Ultra 2 og Extreme 3 serie, de koster litt men de har fungert feilfritt i lange tider.

Extreme 3 serien kommer også med en "begrenset livstidsgaranti" og de garanterer at den skal virke ved ganske store temperatursvingninger.. Noe som også¨kanskje er verdt en tanke for oss som bor her i vinter norge.

Igjen får vel svaret bli at, ikke kjøp det billigste, men heller ikke det nyeste og dyreste.

-Ottern

7036714[/snapback]

er dette tingen? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316259

har jeg forstått deg?

Lenke til kommentar

Skal foreslå 2 objektiver:

Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di ll LD Aspherical (IF) Ca 3500kr

Canon hadde nok vært ønskelig i ditt tilfelle med en onkel på innsiden :dribble: , men Canon har ingen gode standardobjektiver før prisen blir veldig høy.

Tamron 17-50 er et bra og lyssterkt (f2,8). Under 20mm MÅ man ha som største vidvinkel på et kamera som 350D/400D. Litt mer enn 50mm som største forstørrelse hadde vært ønskelig, men det er her objektiv nummer 2 kommer inn.

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM Ca 4900kr

100mm gir god forstørrelse, er lyssterkt :) og er et veldig bra objektiv.

Dette er en 1:1 makro. Eks: Canon 400D har en sensor som er 22.5 x 15.0 mm stor. Så hvis du tar bilde av noe som er 22.5 x 15 mm så vil det fylle HELE bildet.

Zoom 50mm vs. 100mm

Tenk deg at bildet under er tatt på 50mm. Med en 100mm kunne du fått et utsnitt som tilsvarer den røde firkanten. Og hvis bildet hadde vært tatt med en 20mm så tilsvarer ruten 40mm.

Dobbling av mm gjør at ting i bildet blir dobbelt så brede og dobbelt så høye :)

2xZoom.jpg

Minnekort.

De beste er laget av Lexar og Sandisk. Kingston skal også være bra.

Sandisk sine Ultra II kort har en hastighet på ca 50x men Extreme III har en hastighet på 133x. 50x holder sikkert i massevis til ditt bruk. Kamera har uansett en buffer til midlertidig bildelagring så det skal ikke være noe problem å ta 15-20 bilder rett etter hverandre i beste jpg kvalitet uansett hvilket minnekort du har.

Fra produktguiden:

SanDisk CompactFlash Ultra II 2GB fra 475kr

Kingston Compact Flash ELITE PRO 50X 2GB fra 473 kr

Lenke til kommentar

Kameraet har en betydelig RAM-buffer som gjøre at du kan ta bilder på 3 fps uansett hvor raskt minnekortet er til bufferen er full (27 JPEG eller 10 RAW). De aller fleste kamera er heller ikke spesielt raske til å skrive til minnekortet så forskjellen mellom raske og ekstremt raske kort ofte ubetydelig.

Lenke til kommentar
Kameraet har en betydelig RAM-buffer som gjøre at du kan ta bilder på 3 fps uansett hvor raskt minnekortet er til bufferen er full (27 JPEG eller 10 RAW). De aller fleste kamera er heller ikke spesielt raske til å skrive til minnekortet så forskjellen mellom raske og ekstremt raske kort ofte ubetydelig.

7042211[/snapback]

okay, takk

Lenke til kommentar

Må nok arrestere deg her ja :) Det er en grunn til at det er stor prisforskjell på minnekort, og det kommer ikke bare av hastighet, men også av stabilitet. Billige minnekort har en høyere feilrate enn dyrere kort, og da kan du fort miste noen eller alle bildene du har tatt siden sist du overførte bilder til kameraet.

Sandisk og Lexar er de to tryggeste merkene. Det er også de dyreste, men det er en billig forsikring, og jeg hadde personlig ikke turt å kjøpe noe annet. Twinmos (et av de det linkes til) er kjent som verstingen av merkekortene.

Lenke til kommentar

Men igjen er det ikke noe fasit svar. Jeg har kun brukt Twinmos kort det siste året på mine to kameraer (FZ30 og D70) og har tatt ca 15.000 bilder uten en eneste feil.

Men jeg har fulgt noen råd (fra deg Afseth??) og formaterer kortene hver gang jeg har overført bildene.

Men altså ikke opplevd noe feil i det hele tatt. Har i dag tre 2 GB 133x CF kort til D70'en.

Lenke til kommentar
Men igjen er det ikke noe fasit svar. Jeg har kun brukt Twinmos kort det siste året på mine to kameraer (FZ30 og D70) og har tatt ca 15.000 bilder uten en eneste feil.

Men jeg har fulgt noen råd (fra deg Afseth??) og formaterer kortene hver gang jeg har overført bildene.

Men altså ikke opplevd noe feil i det hele tatt. Har i dag tre 2 GB 133x CF kort til D70'en.

7045445[/snapback]

At én person ikke har hatt problemer, betyr ikke at merket er feilfritt :) Ærlig talt så har ikke de fleste Twinmos-kortene feil, men de har i følge mine (og andre på dette forumet, inkludert andre selgeres) erfaringer det med størst feilrate. Men det er et godt tips å formatere kortet jevnlig, helst etter hver gang bilder er overført til datamaskinen. De kortene med desidert mest feil, er kort fra Twinmos som aldri er blitt formatert, på andre plass kommer Twinmos kort som er blitt formatert nå og da :)

Twinmos sine kort kan faktisk være produsert av Sandisk eller Lexar. For mange av de billigere merkene er fra produsenter som kjøper Sandisk eller Lexar sine råvarer som ikke har bestått de sterkeste kvalitetskontrollene. Sandisk og Lexar bruker kun "kremen" og selger alt det andre for ikke å få skyhøye produksjonskostnader. Dette er imidlertid bare ting jeg har hørt, og har ikke noe bevis for at dette er fakta.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har akkurat kjøpt meg et EOS 400D jeg også.

For å få mere forståelse av hva jeg trenger har jeg søkt masse på nettet.

Jeg har funnet denne siden http://www.fototips.no/index.php som har gitt meg masse av den informasjonen du har spurt om. Den gir også endel tips om hvordan bruke kameraet på best måte.

Jeg gleder meg til å finne ut av hvordan jeg skal bruke kameraet mitt best!

Er det forresten noen som har kjenskap til Canon EF 28-200mm f/3.5-5.6 USM. Er dette en god allround linse til ferie bruk?

Lenke til kommentar
Er det forresten noen som har kjenskap til Canon EF 28-200mm f/3.5-5.6 USM. Er dette en god allround linse til ferie bruk?

7160184[/snapback]

Ettersom brennviddene oppfører seg annerledes på et digitalt speilrefleks, vil en 28-200 gi ganske dårlig vidvinkel. En 28mm vil på et Canon digitalt speilrefleks virke som en 45mm på filmbasert (gang brennvidden med 1,6 for å finne ut hva det vil virke som i forhold til filmbasert). Med andre ord er det greit å se etter en linse med ca. 18 som laveste brennvidde. Tamron og Sigma har begge 18-200 objektiver, og selv om de ikke har fått verdens beste kritikk, så er de gode reiselinser.

For øvrig så vil også høyeste brennvidde oppføre seg tilsvarende. En 200mm vil derfor virke som 320mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...