just_me Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 har kjøpt meg Canon EOS 400D, men jeg trenger en Objektiv\linse som jeg kan ta nerbilder med (helt oppi bilder) noen anbefalinger til Objektiv\linse ikke over 7000,- Lenke til kommentar
Foxteren Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Canon 17-40 4.0L er ihvertfall jeg fornøyd med. Med den kan du ta bilder ganske nært motivet. Men det er jo ikke noe macro funksjon på den, hvis det er det du tenker på? Vet jo ikke om det er denne brennvidden du ønsker heller da... Dette objektivet ligger på ca 6-6500 kroner... Lenke til kommentar
just_me Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Canon 17-40 4.0L er ihvertfall jeg fornøyd med. Med den kan du ta bilder ganske nært motivet. Men det er jo ikke noe macro funksjon på den, hvis det er det du tenker på?Vet jo ikke om det er denne brennvidden du ønsker heller da... Dette objektivet ligger på ca 6-6500 kroner... 7010393[/snapback] jeg er helt blank når det gjeler fotografier og alt som har med det og gjøre Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Nærbilder, da tenker du på macro? Så nært (første og beste link på google) http://www.daveltd.com/photo/macro/eyes/jalene/1008-08.jpg ? I så fall kan du velge og vrake med 7 laken i lomma. Men jeg mistenker du skal ha en zoom som har forholdvis bra nærgrense. 17-40L er jo ingen 'macro' eller typisk 'ta nære bilder' objektiv, men det er et jævl.. bra objektiv likefullt. Den er innenfor budsjettet også. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 måske du skulle starte med tamrons 28-75 f2,8 Det har en god nærgrænse (men er ikke rigtig macro) er skarpt og til at betale - og du har stadig 4-5000 til når du har bestemt dig for det du vil have. du kan se et nærbillede med det her Der er ingen grund til at smide mange penge efter optik, når du ikke ved nøjagtig hvad du vil have - køb noget til 2-3000, erfar og bestem dig så for hvad du mangler. Lenke til kommentar
Foxteren Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Da ville jeg ha lest litt om emnet hvis jeg var deg. På den måten vil du selv finne ut hva du helst vil investere i først. Du finner mye stoff rundt om på nettet. Blant annet her på akam. Det finnes jo også selvfølgelig forskjellige bøker man kan lese om emnet. På denne måten vil du lære deg mange forskjellige måter du kan utnytte utstyret ditt mest mulig... Noe som selvfølgelig er en fordel ' Men det er jo selvfølgelig også viktig å bruke utstyret ok prlve seg frem. Gratulerer med nytt kjempe kjekt kamera ihvertfall Lenke til kommentar
joniwes Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Om du er ute etter et godt makroobjektiv så kan jeg anbefale Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro ut fra personlige erfaringer. Prismessig ligger det jo også godt under 7000 kronersgrensa di, men dette er jo et fastobjektiv som kanskje ikke er det aller enkleste å starte med om du er helt fersk, uten at jeg skal antyde noe som helst... Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Tamron 90 mm Macro er jo veldig bra... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg tror det er best at trådstarter lærer seg litt mer om fotografering og optikk før vedkommende investerer i mer optikk. Det vil med andre ord være klart bedre å bruke pengene på et par gode fotobøker. Det er helt meningsløst å handle optikk hvis man ikke har basiskunnskapene om optikk på plass. Det er helt vanlig å ønske seg optikk som kan virkeliggjøre bilder man har oppi hodet sitt i starten, men man må huske at evnene ikke altid strekker til også. Mitt råd blir altså å skaffe seg mer kunnskap, og ta en del mer bilder, før du kaster deg utpå med flere investeringer. Du har jo et totalt nytt kamera, og det virker som det er ditt første slr. Jeg tolker det dithen at du egentlig ikke vet hva du trenger enda, så gi deg selv litt tid først. Lenke til kommentar
-=Kasper=- Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg kjønner deg godt jeg "just_me". Kjøp deg et objektiv hvis du har lyst på Mitt tips er EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM. Dette er et objektiv i EF-S serien som er designet spesielt for bla. EOS300/350/400D serien. Den har fått mye skryt, og skal være veldig bra til bla. innendørs og landskaps fotografering. I tillegg har det fordeler som: bra lysstyrke, mer vidvinkel (i forhold til 18-55mm objektivet som du sikkert fikk med kameraet) og en nærgrense på 24cm! Mer informasjon finner du her: http://www.canon.no/For_Home/Product_Finde...22mm_f-3.5-4.5/ Selv venter jeg mitt objektiv på mandag. Kan nesten ikke vente Koster ca 6.000,- Hilsen Kasper Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Hvorfor ikke en 500mm i steden? Så lenge trådstarter ikke engang vet hvilken type optikk han har behov for, så blir det ren utstyrsbonanza å handle ny optikk. Send heller pengene til sultende barn i Niger, så får i alle fall noen brukt pengene til noe de har behov for. Lenke til kommentar
asfalthore Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Sier meg enig med PMnormal her. Og kjøpe seg vidvinkeler til over 6000 når man ikke engang vet hva man skal fotografere blir for dumt. Start heller med en standardzoom. enten det som fulgte med eller noe lignende. lån deg noen bøker, og start der. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Det beste tipset mit er. Spring ut å ta bilder med det utstyret man har, og finn ut hva man savner, isedenfor å sitte inne med dataen. Det er det jeg burde ha gjort, med det er så godt og varmt foran ovnen. Lenke til kommentar
-=Kasper=- Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Liten vits i å sende pengene til Nigeria så noen der kan kjøpe seg nytt objektiv.... Nå er jo heller ikke spørsmålet i denne tråden: "Hvilket U land er best å støtte?" .. Nei spørsmålet var "har kjøpt meg Canon EOS 400D, men jeg trenger en Objektiv\linse som jeg kan ta nerbilder med". Spiller ingen trille om just_me kan fotografere eller ei. Jeg kan heller ikke fotografere, men blir allikevel mye mer fornøyd med resultatet når jeg bruker kvalitets objektiver. just_me har inntil 7000 kroner å bruke på objektiv og lurer på hva han/hun skal kjøpe. Og det blir som med mange andre ting man kjøper. Det er ikke nødvendigvis noe man trenger, men man kjøper det allikevel. Så istedenfor å fokusere på kunnskapsnivået til personen som spør, og sitte der å avgjøre om brukeren har behov, eller ikke behov for nytt ovjektiv, er det ikke bedre å gi noen råd på hvilke objektiv som er interessante? Kasper Lenke til kommentar
just_me Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 Liten vits i å sende pengene til Nigeria så noen der kan kjøpe seg nytt objektiv....Nå er jo heller ikke spørsmålet i denne tråden: "Hvilket U land er best å støtte?" .. Nei spørsmålet var "har kjøpt meg Canon EOS 400D, men jeg trenger en Objektiv\linse som jeg kan ta nerbilder med". Spiller ingen trille om just_me kan fotografere eller ei. Jeg kan heller ikke fotografere, men blir allikevel mye mer fornøyd med resultatet når jeg bruker kvalitets objektiver. just_me har inntil 7000 kroner å bruke på objektiv og lurer på hva han/hun skal kjøpe. Og det blir som med mange andre ting man kjøper. Det er ikke nødvendigvis noe man trenger, men man kjøper det allikevel. Så istedenfor å fokusere på kunnskapsnivået til personen som spør, og sitte der å avgjøre om brukeren har behov, eller ikke behov for nytt ovjektiv, er det ikke bedre å gi noen råd på hvilke objektiv som er interessante? Kasper 7028333[/snapback] takk skal du ha, bra sakt hva trenger jeg?vet ikke jeg har Canon EOS 400D og trenger en linse som gjør at jegkanta bilder veldig nerme ting uten at det blir uklart Lenke til kommentar
-=Kasper=- Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) [takk skal du ha, bra sakt hva trenger jeg?vet ikke jeg har Canon EOS 400D og trenger en linse som gjør at jegkanta bilder veldig nerme ting uten at det blir uklart 7028670[/snapback] Bare hyggelig. Hvis det er bier og blomster du skal ta bilder av er det vel et makro objektiv du trenger. som for eks. EF-S 60mm f/2,8 Macro USM. men her er det nok mye å velge mellom. Sigma og Tamron har og makro objektiver som passer ditt kamera så jeg ville tatt et søk og sjekket ut litt hva som er best for deg. Endret 8. oktober 2006 av -=Kasper=- Lenke til kommentar
just_me Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) min onkel jobber i canon så jeg får alt derifra biligere envanelig så en canon linse? og linsen må ikke koste 7000, 3000 er greit det oxo,jeg er ute etter og få en bra linse og ikke og bruke penger har du en enkel og grei forklaring på hva dette betyr? 18 mm - 55 mm - f/3.5-5.6 Endret 8. oktober 2006 av just_me Lenke til kommentar
-=Kasper=- Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 min onkel jobber i canon så jeg får alt derifra biligere envanelig så en canon linse? det som står i mm i linse navet, (båndbredde, eller hva nådet heter) hva er det? 7029043[/snapback] Da er rådet Canon linse ja. Hvis han kan skaffe deg fin pris. Hvis du skal ha en god linse er rådet mitt en EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM. Den kan du bruke til mye mer enn bare å ta nærbilder. (søk litt og sjekk tester) Hvis du skal bare ta bilder av blomster og støvfnugg , er et makro objektiv å foretrekke, og hvis onkelen din kan ordne snill pris på det, er og et objektiv i EF-S serien sannsynligvis det smarteste kjøpet. EF-S 60mm f/2.8 Macro USM muligens... Snuser litt på dette selv, men må inrømme at jeg har ikke peiling på makro, så jeg kan ikke gi noen anbefalinger her.. Lenke til kommentar
just_me Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) takk skal du ha, har du en enkel og grei forklaring på hva dette betyr? 18 mm - 55 mm - f/3.5-5.6 Endret 8. oktober 2006 av just_me Lenke til kommentar
myhken Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 takk skal du ha, har du en enkel og grei forklaring på hva dette betyr? 18 mm - 55 mm - f/3.5-5.6 7029213[/snapback] 18mm - 55mm er "zoom" området. Du kan zoome fra 18mm opp til 55mm. altså du kommer nærmere det du skal ta bilde av jo høyere du kommer opp. Hvis du kjenner til zoom begrepet fra kompaktkameraer så vet du litt. (3x zoom etc..) F3.5 - 5.6 forteller hvor lysterk objektivet ditt er. F3.5 er den laveste (høyeste) lysstyrken du kan få på dette objektivet. F5.6 er den laveste verdien du får ved 55mm zoom. Skal du bruke penger på objektiver er lysstyrken ett av de områdene du bør tenke på. Bare ett tips: Du sier at du skal fotografere nærme uten at det blir uklart....fint om du kunne spesifisere litt mer. Hva skal du ta bilder? Et spesielt område? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå