Pacmac Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Hei hei! Er ganske ny her på forumet, men jeg følte det var nødt til å registrere meg for å høre om det er noen som har noe klokt å komme med angående mitt problem. Jeg har satt sammen en maskin og opplever et noe irriterende problem. Problemet er det at skjermen har begynt å skru seg av og på, først med lange mellomrom, men etterhvert oftere og oftere og til slutt av hele tiden. Dette skjer ikke med jevne mellomrom, det er veldig tilfeldlig når det skjer. Jeg har i hvert fall ikke klart å finne ut hvorfor det skjer. En ting jeg kanskje tror kan være grunnen er at jeg har satt antialiasing og anisotropisk innstilling på fullt. Må ha en bekreftelse/avkreftelse om dette kan være grunnen.. Ellers er jo systemet helt nytt så det er kun oppdateringer til windows etc. som er installert. I tillegg et par spill. Min maskin spec er følgende: Intel Core 2 Duo Asus P5N32-SLI SE Deluxe XFX GeForce 7900GT Samsung 20" LCD Syncmaster 204B Med vennlig hilsen Patrick Endret 25. oktober 2006 av Pacmac Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Prøv å skru av aa og af, og kjør 3dmark05 eller 06. Hvis systemet ditt får masse artifacts (prikker/streker som avviker fra det normale) og blinking etter hvert har du blitt et offer for 7900gt-voltregulatorfeilen. Returner kortet, og få et nytt. Du har ikke klokket noe eller? Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Prøv å skru av aa og af, og kjør 3dmark05 eller 06. Hvis systemet ditt får masse artifacts (prikker/streker som avviker fra det normale) og blinking etter hvert har du blitt et offer for 7900gt-voltregulatorfeilen. Returner kortet, og få et nytt. Du har ikke klokket noe eller? 7009525[/snapback] Har ikke overklokket og har også kjørt 3dmark, det gikk knirkefritt... Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Kanskje det er noen instillinger som kan gjøres i menyen på skjermen som vil hjelpe? Jeg er temmelig fersk på LCD, men du kan jo ta en titt i menyen og teste litt forskjellig Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 Prøv å skru av aa og af, og kjør 3dmark05 eller 06. Hvis systemet ditt får masse artifacts (prikker/streker som avviker fra det normale) og blinking etter hvert har du blitt et offer for 7900gt-voltregulatorfeilen. Returner kortet, og få et nytt. Du har ikke klokket noe eller? 7009525[/snapback] Denne 7900gt voltregulatorfeilen... Forekommer den ofte? Jeg vil si jeg kjenner meg mer og mer igjen. Er denne feilen slik at blinking o.l. kommer og går helt uforutsigbart? Jeg kjørte 3dmark06 i dag, ingen blinking o.l. Senere i dag kjørte jeg Drømmefall og plutselig stopper hele spillet, jeg kommer ut av det og får en svart skjem. Skjermen kommer på i perioder, men bildet forsvinnner. Etter å ha trykket en del ganger på Ctr-alt-del kommer jeg omsider til skrivebordet, men nå er det noen ugunstige streker og prikker noen steder på skjermen. Fryktelig irriterende dette her, med tanke på at det er så uforutsigbart... Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Temperaturen på skjermkortet? Går vifta? Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Temperaturen på skjermkortet? Går vifta? 7018031[/snapback] Så absolutt, 45 grader. Aldri blitt noe særlig varmere... Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Prøv å skru av aa og af, og kjør 3dmark05 eller 06. Hvis systemet ditt får masse artifacts (prikker/streker som avviker fra det normale) og blinking etter hvert har du blitt et offer for 7900gt-voltregulatorfeilen. Returner kortet, og få et nytt. Du har ikke klokket noe eller? 7009525[/snapback] Denne 7900gt voltregulatorfeilen... Forekommer den ofte? Jeg vil si jeg kjenner meg mer og mer igjen. Er denne feilen slik at blinking o.l. kommer og går helt uforutsigbart? Jeg kjørte 3dmark06 i dag, ingen blinking o.l. Senere i dag kjørte jeg Drømmefall og plutselig stopper hele spillet, jeg kommer ut av det og får en svart skjem. Skjermen kommer på i perioder, men bildet forsvinnner. Etter å ha trykket en del ganger på Ctr-alt-del kommer jeg omsider til skrivebordet, men nå er det noen ugunstige streker og prikker noen steder på skjermen. Fryktelig irriterende dette her, med tanke på at det er så uforutsigbart... 7018021[/snapback] Rart den ikke hang i 3dmark05. Mitt 7900gt hang da jeg kjørte 3dmark03, hvertfall. Begynte med blinking, før skjermen slo seg av, og det kom noen kjappe blink fra tid til annen. Det eneste som hjalp var å skru av maskina og vente litt. Maskina mi hadde en tendens til å fryse også, helt uten forvarsel. Denne feilen er relativt vanlig, var borti den selv som sagt. Det med blinking av skjerm høres VELDIG ut som et skjermkortproblem (evt. skjerm, men tviler litt på det). Skjermkortet gir skjermen beskjed om å vise bilder, ikke sant? Kan ikke tenke meg en eneste feil som gjør at skjermkortet blir bedt om å generere blinking sånn uten videre, med mindre det er feil med skjermkortet selv. Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Rart den ikke hang i 3dmark05. Mitt 7900gt hang da jeg kjørte 3dmark03, hvertfall. Begynte med blinking, før skjermen slo seg av, og det kom noen kjappe blink fra tid til annen. Det eneste som hjalp var å skru av maskina og vente litt. Maskina mi hadde en tendens til å fryse også, helt uten forvarsel. Denne feilen er relativt vanlig, var borti den selv som sagt. Det med blinking av skjerm høres VELDIG ut som et skjermkortproblem (evt. skjerm, men tviler litt på det). Skjermkortet gir skjermen beskjed om å vise bilder, ikke sant? Kan ikke tenke meg en eneste feil som gjør at skjermkortet blir bedt om å generere blinking sånn uten videre, med mindre det er feil med skjermkortet selv. 7018397[/snapback] Jeg synes det er veldig merkelig at det kun skjer i enkelte program også.. Det kan jo hende at det er fordi enkelt deler av skjermkortet brukes i de programmene det skjer.. I dag skal jeg teste med et annet skjermkort for å se om det samme skjer da.. For avkreftet/bekreftet en del. Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Nå poster jeg noen bilder jeg har tatt med mobilen fra spillet The Guild 2. Her kan dere se hva som har skjedd i dag.. Dette har ikke skjedd tidligere.. Da jeg avsluttet spillet kom jeg tilbake i Windows og rester av spillet fulgte med: Det er tydligvis noe galt her... Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Retuner kortet, og få nytt. Ser ut som det har samme feilen som mange andre 7900GT kort har. At voltregulatoren til minnet blir for varmt. Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Retuner kortet, og få nytt. Ser ut som det har samme feilen som mange andre 7900GT kort har. At voltregulatoren til minnet blir for varmt. 7020282[/snapback] Takk takkk for svar. Skal snakke med komplett øyeblikkelig. Redigert: For å avslutte casen.. Prøvde med et annet skjermkort i dag og da fungerte alt som det skulle. En kamerat prøvde mitt skjermkort og han fikk blinking etterhvert. Endret 7. oktober 2006 av Pacmac Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har satt heatsinks beregnet på RAM til skjermkort som mangler dette på de varmeste komponentene på mitt PoV 7900GT. Disse komponentene var så varme at jeg på ingen måte klarte å berøre de uten betydelig smerte som følger av varmen. Så det er mulig varme komponenter er et problem hos deg. Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har satt heatsinks beregnet på RAM til skjermkort som mangler dette på de varmeste komponentene på mitt PoV 7900GT. Disse komponentene var så varme at jeg på ingen måte klarte å berøre de uten betydelig smerte som følger av varmen. Så det er mulig varme komponenter er et problem hos deg. 7021554[/snapback] Men det ville vel påvirket temperaturen som vises på nVidia-kontrollpanelet? Jeg er ikke så veldig kjent med alt som har med dette å gjøre. Fikk nemlig hjelp av en kamerat til å sette sammen maskinen. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Nei. Temperaturer du ser i nVidia kontrollpanelet er hentet fra et lite termostat som ligger i/nærme GPU-kjernen. De komponentene jeg snakker om er knøttesmå duppeditter jeg ikke aner hva er, og som ligger flere centimeter unna både kjerna og kjøleren som sitter over kjerna. Det er spesielt på undersiden (der hvor det ikke er noen kjøler) av kortet disse supervarme komponentene sitter. Endret 7. oktober 2006 av skag1 Lenke til kommentar
TrickyX Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Skjer hos meg av og til også, men bare når jeg overklokker. Siden kortet ditt er fra XFX ble det vel levert overklokket. Du kan prøve å stille frekvensen til standard (450 er det vel?). Uansett, slikt burde ikke forekomme. Kjører du på de frekvensene du fikk kortet med har du vel krav på et nytt. Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Skjer hos meg av og til også, men bare når jeg overklokker.Siden kortet ditt er fra XFX ble det vel levert overklokket. Du kan prøve å stille frekvensen til standard (450 er det vel?). Uansett, slikt burde ikke forekomme. Kjører du på de frekvensene du fikk kortet med har du vel krav på et nytt. 7021897[/snapback] Jeg har fått et nytt kort nå, akkurat samme type. Har brukt det i noen dager og opplever noe liknende... Jeg lastet ned programmet nTune og ser at kortet er satt med Core bus rundt 600 og Memory 750. Jeg har prøvd ut litt forskjellige ting og funnet ut at det kommer små små hvite prikker som blinker etter en stund. Dette skjer både når jeg ikke kjører noe særlig grafikkkrevende og når jeg kjører, i mitt tilfelle, Drømmefall. Skjermen blinker også etter en stund. Det jeg har merket er at disse prikkene forkommer ikke når jeg kjører oppløsningen 1280x1024. Før kjørte jeg 1600x1200. Noen som har en anelse om hva som skjer her? Kan det være noe annet enn skjermkortet? Jeg har latt en kamerat prøve skjermen i noen dager, han opplevde ikke samme ting jeg gjør. /Pat Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Det første som slår meg nå, er strømforsyningen din. Har du mulighet til å prøve en annen? Edit: La til kommaet :!: Endret 20. oktober 2006 av Normand Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Det første som slår meg nå, er strømforsyningen din. Har du mulighet til å prøve en annen? Edit: La til kommaet :!: 7112359[/snapback] Jeg tror ikke jeg har mulighet for å prøve en annen. Men kanskje dette kan sjekkes på andre måter? Hvor finner jeg om det er riktig strømforsyning for skjermkortet? Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Watteffekten til strømforsyningen pleier å stå på siden av den. Maskinen din trenger en strømforsyning på minst 400W, og da et merke av god kvalitet. Det kan være at delen som leverer strøm til skjermkortet er delvis defekt, eller leverer for lite strøm. Prøv å finn ut hva slags strømforsyning du har, hvis du har mulighet Er maskinen selvbygd, eller fra en leverandør? Endret 20. oktober 2006 av Normand Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå