D.T Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Jeg har en gammel IDE HD med windows som jeg har tenkt til å bytte ut med en ny SATA HD. Men tenkte da å ha de kobla til sammen så jeg får overført litt før den gamle går i søpla, men må da gjøre SATA disken til master og den andre til slave?! Jeg prøvde å bare koble til den nye og sette den som firstboot disc i bios men det hjalp lite. Og lurte da på om jeg må sette jumpern på ide hd'en til slave? Jeg har også en annen ide hd jeg bruker som slave nå. Den kommer jeg til å koble unna da jeg gjør dette byttet. Jeg prøvde også å bare ha den nye SATA disken kobla til og da ble jeg bedt om å lage en partisjon noe jeg gjorde... fordi jeg tenkte å ha den til windows, men da viste det seg at det ble bare den partisjonen av disken, dvs, 40 gb av 250 som disken er på. hvordan får jeg sletta denne partisjonen? Lenke til kommentar
holvik Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 S-ata disker har ikke noe master/slave jumper. Det du bør gjøre er å koble til s-ata disken. -Velg cd-rom som 1boot device i bios. -legg Windows cd'en i cd spilleren og innstaler XP på nytt ,da vil du få mulighet til å partisjonere og formatere under innstallasjonen. Kan vere greit å koble fra de gamle IDE diskene under innstallasjon så slipper du noe krøll. Disse kobler du til igjen når du er ferdig. Lenke til kommentar
D.T Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Så hvis jeg kobler bare til SATA disken og installerer windows på den også kobler til den gamle IDE disken med windows på senere... vil den med sata automatisk bli "hoved" disken? Lenke til kommentar
holvik Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Ja ,hvis du i bios setter s-ata disken som 1boot device (etter innstallasjon) vil den bli "hoved" disk. Lenke til kommentar
D.T Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Tusen takk da skal første problem være løst Lenke til kommentar
holvik Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 En liten ting ,har du ett eldre hovedkort kan det hende du må legge inn s-ata drivere under installasjonen. Disse må du ha klar på en diskett. Lenke til kommentar
D.T Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 EPoX EP-8KDA3+ som jeg kjøpte i august 2004, tror jeg slipper det. men er ikke sikker... det finner jeg vel ut av Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Du kommer neppe til å få problemer med s-ata disken... men nforce250gb har ofte problemer med å få ide disken til å fungere så lenge s-ata er i bruk..... har hatt 2 hk med dette brikkesettet og begge var så å si klin umulig å få en ide hdd til å virke når jeg hadde en s-ata disk i...... Lenke til kommentar
D.T Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Hvordan problemer da? Fryser datan? Finner den ikke IDE disken? Går det treigt? Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Husker ikke helt stund siden jeg prøvde nå men tror du ikke får logga på windows, blåskjerm og at den fryser og lignende.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå