Patience Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Har gått til anskaffelse av en Nokia 6233, og kommer her med mine synspunkter på denne telefonen. Jeg er som regel kritisk, og det vil nok også komme frem her i mine tester nok en gang,.. Førsteinntrykk, telefonen pakkes ut: Nokia 6233 kommer i en helt standard kjedelig Nokia-eske uten noen elementer som skiller seg nevneverdig ut. Her er det lite du kommer til å huske fra utpakkelsesseansen. Førsteinntrykk av telefonen: Mitt aller første inntrykk da jeg tok telefonen i hende for aller første gang var at dette var en veldig bråkete telefon å fikle på. Den glatte finishen på telefonen gjør at fingerene suger seg fast i overflaten og lager et lett klikkelyd i det du flytter fingere eller slipper telefonen. Det er et irritasjonsmoment som man nok først og fremst legger merke til mens telefonen er ny og man er på sitt mest kritiske.. Utseendet på telefonen er det andre du legger merke til faktisk. Den er designren og rent stilig å se på. Bilder man måtte finne på nettet yter den ikke rettferdighet. Menyer og programvare: Det er endel ting jeg aldri har likt med Nokia. Og det er at de ikke kan finne på bedre løsninger for å få skjermbildene/themesene til å fremstå som ryddigere og oversiktlige. Tekstene som feks operatørlogoen og klokken forsvinner inn i bakgrunnsbildet. Her er det ikke noen bakgrunn som kan fremheve. Og du må lete deg gjennom mange themes før du finner et theme som faktisk kan brukes. Tidligere var irritasjonsmomentet operatørlogoen som var ren kjedelig tekst som alltid var i veien for de av oss som ville ha en stilren telefon. Irritasjonsmomentet fremstår altså fremdeles, men i andre former. Her kan nokia lære mye av feks samsung. Menyene i standardthemesene som følger med er bare å slette med en gang. Det er de mest talentløse og uoversiktligeste jeg har sett på lenge, Det er standard Nokia. De burde seriøst sparket alle på den grafiske avdelingen. Tekst og bilde smelter i sammen, og tekst blir umulig å lese. I bruk: Nokia har i lang tid vært enere på tekstmeldinger. Uten at man har kunnet satt fingeren på hva det egentlig er, så har man ofte lett for å savne Nokiaenes egenskaper som SMS-telefoner. 6233 er noe av det beste Nokia har kommet ut med til nå med tanke på SMS-delen. Den er en ren nytelse å skrive meldinger på. Tastaturet er meget behagelig og gir deg lyst til å skrive melding etter melding. Denne telefonen har tatt i bruk noe som kalles aktivt skriverbord.. Her har du i likhet med windows skrivebord snarveier. Men også et utdrag fra kalenderen for dagens dato, samt et lite notatfelt nederst på skjermen. Ideen er god, men her er det endel ting som jeg ikke liker; Det er rotete. Man vi venne seg til oppsettet for å forstå hva som er hvor. Det er hvite kanter rundt teksten for lettere å kunne fremheve sort tekst på sort bakgrunn feks. Jeg hater slik tekst. Og jeg savner muligheten til å kunne slå av disse kantene. Snarveiene øverst på skrivebordet ser jeg virkelig ikke vitsen med. Du må trykke hele 6 ganger for å bla deg oppover. For så å endelig kunne velge mellom snarveier du ikke har bruk for i det hele tatt. Og etter hva jeg kan se - kan ikke disse forandres. Til sammenligning tar det deg ett trykk foir å komme inn i hovedmenyen, og kanskje ett til 3 klikk for å komme inn på de samme programmene som snarveiene på skrivebordet henviser til. Med mindre jeg ikke har oversett hvordan man skal kunne endre disse snarveiene, så må jeg bare vende tommelen loddrett ned. ..etter at jeg har lest igjennom bruksanvisningen. Jeg er nemlig også sånn machomann som ikke leser bruksanvisninger før jeg enten står fast, eller trenger å finne ut hva jeg gjorde galt etter at jeg har ødelagt noe.. Samtale, og praktisk bruk: Nå skal vi grisebanke Amobil og si noe som de ikke har vektlagt; Da det til syvende og sist er en telefon vi snakker om - så skal vi ta for oss en utdypende beskrivelse av lydkvaliteten. Nokia har lenge vært foretrukket fremfor andre merker på grunn av at de tar lydkvalitet og setter høreegenskapene i høysetet. En stor del av Norges 600.000 hørselshemmede har stiftet bekjentskap med Nokia som førstetelefon. Nokia 6233 skuffer ikke. Lydkvaliteten er fyldig og bred. Og lydstyrken (hør hør amobil) er høy uten at det går på bekosting av lydkvaliteten. Nokia 6233 kan derfor anbefales varmt for de som også skal bruke telefonen som talartut.. Kamera / Video: 6233 har 2 megapiksels kamera, og video opp til oppløsningen 640 x 480. La meg si det rett ut; 6233 blir voldtatt bakfra uten glidemiddel av sony ericssons mobilkameraer. Det er ikke sammenligningsgrunnlag. Men bildene blir generelt greie. Hvis man tar for seg et utsnitt av bildet og zoomer inn, så ser man at det er hard komprimering og programbasert korreksjon som gir greie bilder. Ikke objektivet. Det er med andre ord lett å se at det er tatt med et mobilkamera. Videokameraet er det som gir Sony Ericssons mobiler gnagsår i stumpen i gjengjeld. Det er rett og slett noe av det beste som er å få tak i. Videokvaliteten er høy. Selv om det naturligvis ikke er like bra flyt i bildet som det ville vært i et ordentlig kamera, så imponerer 6233 stort. Videoer i en oppløsning på 640 x 480 er ikke vanlig på mobiltelefoner. Imponerende.. Desverre for både kamera så vel som videokamera, så er ikke linsen beskyttet. Det betyr at du må ta med deg pussefille. Latterlig. Underholdningspotensiale: Headsettet er velegnet til å klippes i småbiter og brukes til å knytte sammen brødposer i fryseren med. Det er ikke noe å skryte av. Skal telefonen brukes som mp3-spiller så er bluetooth-headsett å foretrekke. Radioen har ikke RDS og kan virke noe spartansk. Men den virker. Selvsagt om du limer sammen bitene du klipte til bruk på brødposene. Antennen er nemlig i headsettet. Mp3-spilleren virker helt grei. Har ikke stiftet så godt bekjentskap med den da headsettet ikke er godt nok til å få noe særlig utbytte av den. Det lille jeg har testet er jeg tilfreds med. Spillene er kjedelige. Kort og greit. Og tro det eller ei, snake følger fortsatt med Nokiatelefonene.. Hva må gjøres med en ny telefon: -Slett alle origninale themes. De er ubrukelige. -Kjøp deg nytt minnekort. Det følger kun med 64+6 MB. -Slett de medfølgende spillene. Finn noen som er bedre Vil jeg beholde telefonen?: -Ja, etter tilvenningen og all tilpasningen - definitivt. Men jeg har ennå bare hatt den i en dag. Mye kan dukke opp i mellomtiden.. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Tillegg: -Skrivebordet KAN redigeres. Men det er UTROLIG vanskelig og kronglete vei for å finne ut hvor. -Telefonen ble returnert MPX. Støv på innsiden av skjerm og kameralinse er årsaken. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Er vel ikke verre enn: Meny > Innstillinger > Snarveier > Snarveisfelt Også velger man der Hvilke man vil ha? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Er vel ikke verre enn: Meny > Innstillinger > Snarveier > SnarveisfeltOgså velger man der Hvilke man vil ha? 7067004[/snapback] Nei det var mer enn det, var det ikke?. Og bruker du norsk språk blir du enda mer forvirret da du plutselig får to "Valg" taster.. Endret 15. oktober 2006 av Patience Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Dette var hvertfall metoden jeg måtte bruke på min 6131 som kjører S40 V3 den og. Lenke til kommentar
balltuss Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Dette var hvertfall metoden jeg måtte bruke på min 6131 som kjører S40 V3 den og. 7083224[/snapback] Stemmer dette. Er ikke værre enn dette, og jeg vil påpeke at jeg er glimrende fornøyd med snarveiene på telefonen som jeg har laget. Bevegelsene til de mest brukte funksjoner går nå på automatikk og telefonen er en fryd å bruke. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Ok dere har sikkert rett.. Det er en glimrende telefon det er det. Og hadde det ikke vært for støvet.. så hadde jeg helt klart beholdt eksemplaret.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå