Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av sub & forsterker (trenger rask hjelp!)

Kr1zZ

Anbefalte innlegg

Hei folks.

Jeg har planer om å gå til innkjøp av en sub og forsterker til golf'en min nå.

Har lett høyt og lavt igjennom utallige anonnser på finn.no og qxl ++

Har lite peiling på temaet så trenger derfor litt hjelp av dere

Jeg har fått et tilbud på en forsterker av denne typen:

Vulcane 2400watts forsterker

samt en slik sub:

Hellfire 1500 watts sub

med nødvendige kabler i tillegg for 3000 kr.

Er dette et bra kjøp? Sub'en skal koste rundt 3500 alene og forsterkeren rundt 1800, så er vel et godt tilbud? Noen som kjenner igjen merkene, er de gode?

Trenger jeg en kondensator i tillegg her?

Håper på raskt svar!!

-Kris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den forsterkeren er jeg VELDIG skeptisk til! Den har én 80A sikring. Dvs. den kan trekke maks 80*14,4=1152watt. Tar vi godt i og sier at effektiviteten er på 75% så vil det si en uteffekt på 658,2watt, eller 4x164watt. Altså ca. 1/4 av oppgitt effekt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

åh konge !! takk for genialt svar!! stoler blindt på deg nå altså, har ikke peiling på dette området sjøl så...

men da har letingen gått videre til noen andre annonser på finn, nå mer kjente merker som jbl og pioneer.

komentar på de forskjellig anonnsene hvilken som e best lyd for penga...

maks rundt 3000..

JBL forsterker m/ sub

sub m/ pioneer forsterker

sub'en of forsterkeren i denne pakka

takk for svar!!

-Kris

Lenke til kommentar
Den forsterkeren er jeg VELDIG skeptisk til! Den har én 80A sikring. Dvs. den kan trekke maks 80*14,4=1152watt. Tar vi godt i og sier at effektiviteten er på 75% så vil det si en uteffekt på 658,2watt, eller 4x164watt. Altså ca. 1/4 av oppgitt effekt.

7008499[/snapback]

jeg har sjekket litt rundt på nettet og det ser ut til at 80A sikring faktisk er mye for en forsterker.... :hmm:

ellers har jeg lest litt at det finnes mange jalla forsterkere der ute og jeg har ikke hørt veldig mye om det merket før... noen som har noen invendinger på det, utenom den 80A sikringen siden jeg tror de fleste andre forsterkere ikke har mer...?

noe smart kjøp? har ellers sett på noen andre

Lenke til kommentar

En del kraftige sub-forsterkere er klasse-D-forsterkere. Disse har mye høyere effektivitet (noen med 90% effektivitet) og vil dermed få mye mer av effekten ut i lyd. Forsterkeren du linka til først (en klasse A/B-forsterker) kan godt være super til å drive 4 vanlige høyttalere (f.eks. dør-høyttalere og et par høyttalere i hattehylla) men til bruk til subwoofer tror jeg du finner andre forsterkere som er bedre egna.

Men poenget mitt var at den forsterkeren rett og slett ikke KAN gi effekten den lover. Selv med 100% effektivitet kan den maks gi ca. 1100W kontinuerlig.

Vet at det er andre her med mer peiling enn meg. Du får håpe at de kan komme med noen bedre tips.

Lenke til kommentar

jo takk! :) begynner å innse at 3000 for en sub og en forsterker er "litt" lite... :blush:

tilstanden er nå ihvertfall slik:

har en spiller vdo(?)ayton ett eller anna.. ganske fornøyd med egentlig. gir 4x40 watt.

har så to pioneer høytalere bak i som gir 240 watt hver...

har ingen fronthøytalere

Får jo langt ifra alt ut av de høytalerene bak siden spilleren ikke gir nok watt...

er første steget da å skaffe meg fronthøytalere og en forsterker og la sub'en ligge på vent litt? har ikke trang for et veldig kraftig anlegg heller (ikke enda ihvertfall)

ellers har jeg sett på denne bruktpakken på qxl:

sub, forsterker og kondensator for 3000

hva sier ekspertene om denne?

-Kris

Lenke til kommentar
Subène i de pakkene er ok, forsterkerene er vel heller ukjent... men har du kikket på eltek sine sider? Feks en dynabel 4kanaler, BF0804 til 1998,- det er en knall god forsterker til front og bak høyt.

Ta en titt på sidene dems du, www.dynabel.no

7014243[/snapback]

var innpå siden og leste at den var på 4x80 watt (sto også at det var "ekte" watt da).. synes nå dette er litt lite e da (merk: jeg har ikke mye peil på området, er egentlig bare en av de som følger etter hva som har mest watt :p) men har skjønt dette med at det er bedre med no kvalitet med lite watt enn noe juggle med mye watt... men ville heller kanskje spyttet i 200 kr og kjøpt den dynabel bf1702 med 4x170 watt da.. eller?

tenker meg liksom en sub på rundt 3-400 watt og ha 2xfront høytalere og 2x240 watts bakhøytalere... vil dette gå bra? hva om jeg kobler fronthøytalerene til cd-spilleren, mens 2x240watts bakhøytalerene til forsterkeren samt brokobler to av de fire kanalene og kjører den til sub'en.. (er det sånn det fungerer?)

burde vel da fått 40 watt til fronthøtalerne (fra cd-spilleren), 170 watt til bakhøytalerne og rundt 300 til sub'en eller??

Lenke til kommentar

okei sorry folk at det blir så mange spørsmål her! er bare "litt" grønn på området! :cool:

da begynner jeg å skimte en forhåpentligvis god løsning som også dere vil godta :D

hva med?:

- dynaBel BF1702 - 2x170 Watt RMS link

- dynaBel DY 9310 10" subwoofer link

(evt lurt å slenge i en hundrelapp og gå for 12" ?)

2198+898= 3096 + kabler og subboks

trenger jeg evt en kondensator til dette? hvordan ordner e boks til sub'en, lures å kjøpe ferdig boks kanskje?

Endret av Kr1zZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...