Gå til innhold

Hvilken mat inneholder mye jern?

JacEr

Anbefalte innlegg

Har lest at dagens generasjon sliter med å få i seg nok jern og kalsium. Kalsium er jo ikke noe problem, det er bare å drikke melk og spise meieriprodukter, men hvor er jernet? Før var jo brunosten tilsatt jern, men det er det visst slutt på, så hvilke andre produkter bør prioriteres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, vet dere sånn ca hvor mye jern det er tilrådelig å få i seg på en dag? Brokkoli og spinat er ikke akkurat noe jeg har for mye av i kosten fra før, og jeg tviler på jeg kommer til å innta overdose med det aller første ;) Når jeg sitter stille i lengre perioder og reiser meg fort, svimler det avogtil endel. Har hørt at dette kan komme av jernmangel.

Endret av JacEr
Lenke til kommentar
Takk for svar, vet dere sånn ca hvor mye jern det er tilrådelig å få i seg på en dag? Brokkoli og spinat er ikke akkurat noe jeg har for mye av i kosten fra før, og jeg tviler på jeg kommer til å innta overdose med det aller første ;) Når jeg sitter stille i lengre perioder og reiser meg fort, svimler det avogtil endel. Har hørt at dette kan komme av jernmangel.

7008481[/snapback]

Jeg tror at siden dette er noe du skal være litt forsiktig med, er det best å høre med legen. Ingen grunn til å køle nedpå med jern hvis du har nok fra før, så ta deg noen tester.

Lenke til kommentar

Blodpudding er rik på jern.

Forøvrigt ble brunost tidligere laget i jernkjeler. Dette ga en naturlig jerndose i osten. Senere ble rutsfrie kjeler + aluminium benyttet. Rustfritt ga ingen avsetninger av jern, og aluminium selvsagt intet (men derimot skadelige aluminium). Jeg er ikke sikker på om brunost/gjeitost tilsettes jern - men det kan du lese på pakken.

Lenke til kommentar

Hvis du er gutt trenger du ikke bry deg noe særlig om hvor mye jern du får i deg, i med at vi ikke taper noe særlig med jern. Jenter derimot kan tape en del pga menstrusjon...

Så med mindre du har fått beskjed av legen eller noe, ville jeg ikke brydd meg.

Lenke til kommentar

Har hatt noen jernproblemer selv... Hadde 2 i jernlager, som da er MEGET lite, når man normalt skal ha 20+.

Legen skjønte ikke hvordan jeg kunne ha så lite, samme gjorde jeg. Jeg følte meg jo ganske bra!

Legen tok dette svært alvorlig, og gav meg masse greier. Blant annet måtte jeg ta ei sprøyte med flytende jern. + Mange jerntabletter, som har en del bivirkninger! (Du driter svart bæsj, promper mye, stort sett mageproblemer.) Jernlageret kom fort opp til 22, og jeg regner med at jeg har en del mer nå. Jeg merket fort at jeg ble mer kvikk og ikke så slapp trøtt og sliten.

Anbefaler helt klart å spise nøtter, bær, og det som er nevnt tidligere her. Nøtter har veldig mye jern, og er veldig bra hvis du skal øke jerninnholdet ditt. (Hasselnøtter og valnøtter hjalp meg mye!)

Moralen er: Få i deg nok jern, ellers så blir du slapp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...