Gå til innhold

Makrolinse til 350D?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om du skal ha et ekte macro må du opp noe i pris, fra ca 2600 for en 50mm.

7008360[/snapback]

Vi får se hva jeg har råd til og hvordan jeg prioriterer når jeg får penger (trenger ny mp3 spiller også..)

Men link til en billig og grei makro linse? :)

Lenke til kommentar

Den aller billigste metoden er å kjøpe en Canon 50mm 1.8 til ca

900 - 1000 kroner. Så kan du kjøpe deg et "revers" dings som gjør at du kan sette objektivet "feil vei". På denne måten får du en makro funksjon.

Bruker denne metoden selv. Vil ikke si det er noen optimal måte å gjøre det på, men med tålmodighet så kan det gå greit.

Man kan ikke stille blenderen ved bruk av denne metoden. Man MÅ gå veldig nærme det man skal fotografere for å få det skikkelig i fokus.

(Noe som kan gjøre at man sliter litt med å ta bilder av innsekter i bevegelse. Men jeg har fått det til :tease: )

Denne revers ringen husker jeg ikke helt hva den kalles, men du finner den på ebay hvor den koster ca 50-100 kroner.

Dette er en billig metode, men man får selvsagt hva man betaler for.

Men 50mm er jo et greit og billig objektiv i seg selv... som du jo kan bruke på den normale måten også ;)

Lenke til kommentar

Det er litt uklart hva du egentlig ønsker deg. Hvis du skal ta makrobilder, så trenger du et makroobjektiv. Det trenger du kun hvis du skal ta skikkelige nærbilder av små kryp, planter eller andre småting. Ønsker du bare å komme nærmere det som er på avstand, så trenger du tele. Det finnes ingen billige teler med fast brennvidde, så i såfall trenger du zoom.

Jeg vil forøvrig nevne at zoom har ingenting med hvor nær du kommer. Det begrepet forteller bare at du har et objektiv med variabel brennvidde. Det kan like gjerne være en rein vidvinkelzoom, som er det motsatte av hva du ønsker deg.

Lenke til kommentar

Tror nesten jeg ville enten sjekket bruktmarkedet. mange fotobutikker selger også brukt utstyr.

Eller så ville jeg spart opp litt og kjøpt en linse som var laget for det kameraet du har. Eks makro objektivet i EF-S serien (EF-S 60mm f/2.8 Macro USM)

Kasper

Lenke til kommentar
... vil kunne gå veldig nært..

7008198[/snapback]

Hvor nært?

Med ekte makro (1:1) vil du nesten kunne fylle bildet med en sukkerbit.

Mange ikke makro objektiver som kan komme veldig nærme.

Så lite som 1:4 gir ganske bra forstørrelse og det er flere objektiver som gir dette eller bedre :)

?:

...og så lurer jeg på det samme som Merida: Canon 100mm eller Canon 60mm.

Hvor mange mm er mest anvendelig å ha på et makroobjektiv? Til insektfoto regner jeg med at så mange som mulig er best så man kan ta bildet på "litt" avstand, men hva med alle de andre bildene...? :hmm:

Endret av Rivers
Lenke til kommentar
?:

...og så lurer jeg på det samme som Merida: Canon 100mm eller Canon 60mm.

Jeg har hatt begge disse, dvs i dag har jeg 100 mm`en.

Canon EFS 60 mm 2.8 macro er kjent for å være et av Canons skarpeste objektiver og får toppscore på fredmiranda.com. Nærgrensen er 20 cm, dvs du må ganske nær objektet hvis du skal få 1:1. Selv brukte jeg dette objektivet både til portrett og makro. Det gir sylskarpe bilder så lenge fotografen er stø på hånden. Jeg synest derimot ikke at det var spesielt skarpt hvis det du tok bilde av ting som var langt borte, men det er vel heller ikke meningen ? Grunnen til at jeg solgte mitt er at jeg fikk et godt tilbud og at jeg før eller senere går over til fullformat hvor EFS ikke kan benyttes. Laveste pris i dag er ca 3.500,-.

Canon 100 mm 2.8 makro er også et veldig bra objektiv som er glimrende både som makro- og portrettobjektiv. Den fungerer også som en mellomkort (er det noe som heter det?) tele, og er sylskarp på alle avstander. Nærgrensen er 31 cm og du kommer litt lenger bort fra objektet, noe som er en fordel ved fotografering av insekter. Objektivet koster i underkant av kr. 5000,- og kan også brukes på fullformat.

Uansett hva du velger, er disse to "bankers". Du blir "bortskjemt" med skarpe bilder med begge og hvis du bruker billig optikk ellers, kan det bli litt "nedtur" hvis du sammenligner bildene.

Lykke til :-)

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Kan gjenta det jeg sa i en annen post litt lenger ned, Sigma 105mm F2.8 Macro, det gir deg muligheten til å komme temmelig nærme det du vil ta bilde av - selv om det vel fortsatt er noe uklart hva du legger i å "kunne gå nærmere". Om det er nærgrense, eller muligheten til å "zoome" deg nærmere - noe du ikke kan med 105mm, som jo er et fastobjektiv. Uansett så er jo dette noe dyrere enn de anslåtte 1500, da...(Ca. 3200,-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...