Gå til innhold

Hva er egentlig Clark Connect?

Ole_Rygg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha en dedikert brannmurmaskin, burde du ta en titt på OpenBSD. Det er et operativsystem som har hovedfokus på sikkerhet, og pakkefiltreringssystemet i OpenBSD, PF, er meget bra. OpenBSD med PF blir brukt til svært avanserte brannmurløsninger, og gir en del muligheter man ikke finner i Clarkconnect (eller GNU/Linux forøvrig). Bakdelen er at OpenBSD har en høyere brukerterskel. Jeg bruker det selv, og nå kan jeg ikke tenke meg å ikke ha en brannmur for å beskytte nettverket mitt.

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha en dedikert brannmurmaskin, burde du ta en titt på OpenBSD. Det er et operativsystem som har hovedfokus på sikkerhet, og pakkefiltreringssystemet i OpenBSD, PF, er meget bra. OpenBSD med PF blir brukt til svært avanserte brannmurløsninger, og gir en del muligheter man ikke finner i Clarkconnect (eller GNU/Linux forøvrig). Bakdelen er at OpenBSD har en høyere brukerterskel. Jeg bruker det selv, og nå kan jeg ikke tenke meg å ikke ha en brannmur for å beskytte nettverket mitt.

7048592[/snapback]

Om PF gir muligheter utover hva som går an i GNU/Linux er jeg litt usikker på. Forskjellen er at PF er har implementert funksjoner som går utover Netfilter, som er et mer rent pakkefilter. Men ingen forhindrer deg i å kombinere iptables med tc eller annen software. Eneste er at man må lese flere man-sider :)

Spesialdistroer som Clarkconnect kan gjøre det enklere å sette opp maskiner til dedikerte oppgaver, og nyttig for enkelte brukere (kanskje spesielt de som har lite erfaring med linux fra før), men selv foretrekker jeg å bruke en "skikkelig" distro.

Sånn apropos BSD, så har vi jo m0n0wall (eller hvordan det skrives :p ) som også er basert på et simpelt web-grensesnitt, og nyttig til brannmur/ruter/vpn ++

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...