Gå til innhold

Maskinen "dør" plutselig

SemikolonP

Anbefalte innlegg

Hender plutselig at maskinen min plutselig slår seg rett av. Lyset på hovedkortet viser at hovedbryteren er på, men jeg kan plutselig ikke så på maskinen. Da må jeg slå av hovedbryteren, vente til lyset på hovedkortet slukner, før jeg kan slå på bryteren og slå på maskina igjen. Ikke vet jeg hva det kommer av, men jeg tror det kan ha noe med hovedkortet å gjøre. Jeg har et Abit NF7-S2G. Maskinen har ikke kjørt unormalt ellers, som jeg husker. Kjøling skal ikke være noe problem, for jeg har 1 vifte bak som suger inn luft, og en nylig innstallert vifte foran som blåser ut luft.

Vet noen hva som kan være problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prød å oppdatere bios? har deu evnt sjekka temp? det kan ofte være endel støv å dritt inni kjøleribber å strømforsyning.... vis du har muligheten til det blås ut av hele maskinen med trykkluft........ men angående viftene burde de stå motsatt.... en som suger inn luft foran og en som blåser ut bak...

post-93460-1160068072_thumb.png

Lenke til kommentar

Det er kjøling nok så det holder. Før jeg tok med maskina på lan, tok jeg en grundig rengjøring. Tok av CPU-vifta, tørka grundig støv av hvert eneste blad, tatt av kjøleribba og tørket støv mellom "tappene", tørka støv av vifta bak og satt alt sammen på plass igjen. I tillegg satt jeg inn en vifte foran da jeg komn på lan'et.

Edit: Biosen flasha jeg (hvis jeg gjorde det) da jeg fikk maskina, for snart 2 år siden. Men tror du det kan ha noe å gjøre. Biosen kan ikke bare tenke sånn: "Da har det gått 2 år siden han flasha. Da er det på tide å fucke opp dataen hans for å irritere han Maxx!"

Endret av ;P
Lenke til kommentar
Det er kjøling nok så det holder. Før jeg tok med maskina på lan, tok jeg en grundig rengjøring. Tok av CPU-vifta, tørka grundig støv av hvert eneste blad, tatt av kjøleribba og tørket støv mellom "tappene", tørka støv av vifta bak og satt alt sammen på plass igjen. I tillegg satt jeg inn en vifte foran da jeg komn på lan'et.

Siden du melder at maskina plutselig slår seg av tilsynelatende uten grunn, så kan det tyde på varme. Forklaringen i din første post viser at viftene blåser feil vei :no:

jeg har 1 vifte bak som suger inn luft, og en nylig innstallert vifte foran som blåser ut luft
Du nevner ikke om PSU ble rensa.

Edit: Biosen flasha jeg (hvis jeg gjorde det) da jeg fikk maskina, for snart 2 år siden. Men tror du det kan ha noe å gjøre. Biosen kan ikke bare tenke sånn: "Da har det gått 2 år siden han flasha. Da er det på tide å fucke opp dataen hans for å irritere han Maxx!"

Du vet altså ikke om den noen gang er oppdatert, og bryr deg heller ikke om hvilken bios-versjon du har? ...med så mye stash som du putter i kassa Her dvs. hvordan er det med programvare, maksimalt med stash/ spyware? Syns rådene fra 'csViRuS' til deg er helt kurant.

Lenke til kommentar

7018698[/snapback]

Når var det sist du støvsugde inni en PSU uten å åpne den og miste garantien?

Fikk en vifte av en kamerat, som jeg satt inn på siden, sånn at den blåser inn mot CPU vifta. Akkurat nå ligger gradene på 38C inni kabinnettet og 46,5C på prosessoren. Ser ut som den vifta hjalp.

Lenke til kommentar

Når var det sist du støvsugde inni en PSU uten å åpne den og miste garantien?

Støvsuge? Bruk trykkluft men lås viftene med en trepinne e.l. først, ellers spinner de vanvittig og ødelegger lageret (hvis uhellet er ute så påvirker ikke det garantien). Slike bokser har de på Clas Ohlsson. Hender jeg tar burken med på bensinstasjon og bruker lufta der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...