Gå til innhold

Ødelagt HD - Lodding?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 5-6 år gammel IBM Deskstar 30gb, som de siste par årene har støvet bort i en skuff. Samtlige strømkontakter (Hvit pil på vedlagt bilde) på kretskortet har løsnet, og det kommer vel ikke som noen overraskelse at disken dermed ikke funker.. :whistle:

Nylig kom jeg på at jeg faktisk har litt data på denne disken som jeg har lyst til å ta vare på, så jeg bestemte meg for å gjøre et forsøk. Planen går ut på å kappe over en molex-skjøteledning, og deretter lodde de individuelle ledningene direkte på kretskortet. Dette burde vel kunne funke? :hmm: Alternativet er jo å bytte ut hele kretskortet, men det virker temmelig håpløst å få tak i et som er kompatibelt.

Uansett, jeg er mer eller mindre n00b når det gjelder lodding, men jeg har en relativt stødig hånd, og det verste som kan skje er vel at jeg fremdeles har en defekt disk... Jeg hadde satt stor pris på en gjennomgang av ideell fremgangsmåte, samt en liste over ting jeg bør være obs på. Punktene jeg evt skal lodde ledningene fast til ser veldig små ut...

Loddepenn (30-8101/30-8102) og loddetinn (20-224) har jeg funnet hos Clas Ohlson. Dette bør vel funke greit? Bør jeg gå for 15W eller 30W? Husk at kvaliteten på festene ikke er spesielt viktig for meg, alt jeg trenger er at skiten fungerer den halvtimen det tar å ta backup. Det viktigste er med andre ord at selve loddingen gjøres så enkelt som overhodet mulig.

mvh

Loddbert :thumbup:

Edit: For ordens skyld, bildet er av en fungerende modell, og er dermed kun egnet som referanse.

post-110455-1160062764_thumb.jpg

Endret av Loddbert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn rent teoretisk så burde det funke, ja. Hvis resten av disken er ok.

Må du bytte kretskort så MÅ du ha et fra nøyaktig samme modell og helst samme revisjon for at det skal funke.

(DISCLAIMER: Jeg tar ikke ansvar for at katta di går med i en eventuell eksplosjon eller andre ting ;) )

-C-

Lenke til kommentar

Takk for svar, den guiden der var lærerik!

Mot formodning har jeg dog funnet en disk på ebay som virker å være helt identisk. Hvordan kan jeg forsikre meg ytterligere om dette? Verdiene for P/N, LBA, MLC og CHS stemmer alle overens med min egen disk.

Bildet under viser etiketten for en tilsvarende disk. Noen som vet hvilke verdier som må stemme?

post-110455-1160222259_thumb.jpg

Jeg hadde satt stor pris på rask tilbakemelding, deadline nærmer seg med stormskritt.

mvh

Loddbert :hmm:

Lenke til kommentar
Du sier at samtlige strømkontakter har løsnet på kortet!

Jeg foreslår da at du bare prøver å relodde disse punktene, varme opp med loddebolt og tilføre litt loddetinn.

7019895[/snapback]

Problemet er at disse ikke bare har løsnet, men også falt helt av. Det virker dermed ikke som om jeg har andre alternativ enn enten å bytte kontrollkort, eller å koble strømmen utenom hele molex-kontakten på disken.

Begge alternativene virker for øyeblikket å være temmelig rimelige å gjennomføre, men kun det ene bør kunne ha fatalt utfall. Jeg er derfor interessert i å teste den "ufarlige" metoden først. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...