Gå til innhold

Hva mener du er feil med USA ?

Anbefalte innlegg

Huh?

7149994[/snapback]

De siste to påstandende tror jeg du får vansker å argumentere for ;)

7150875[/snapback]

Og kjøpt verdensrommet?

7151694[/snapback]

Kjøpt verdens rommet. hahah morsomt =)

7152267[/snapback]

Vit at det jeg skrev var overdrivelser for å understreke poenget. USA lager ikke atomvåpen som bare juling, men det er nok ikke mangelvare. USA har ikke "kjøpt" verdensrommet, men Bush har skrevet under på et dokument som fører USA i retning mot "verdensrommonopol". Med mindre noe har skjedd som jeg ikke har fått med meg?

Kilder, selvfølgelig:

http://www.nesteklikk.no/20061019/113577.html

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...6101701484.html

http://www.spaceref.com/news/viewsr.html?pid=22286

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi to som sitter her har vel strengt tatt litt forskjellige meninger om hva som ikke fungerer i USA. En ting vi har til felles er at vi er kritisk ovenfor valgsystemet som paa noen maater kan vaere lite legitimt, i og med at det er personen med flest valgmenn som vinner, og ikke noedvednigvis den med flest stemmer (presidentvalget da). En annen ting som kan vaere negativt er at presidenten selv utpeker sin regjering og at det dermed ikke er noen parlamentarisme som i Norge. Slik er ikke regjeringen folkevalgt.

Et annet punkt er deres dominante topartisystem som nesten ikke gir de smaa partiene noen reell sjanse. Lobbyvirksomheten er vel ogsaa et punkt som maa staa paa dagsorden. De store interesseorganisasjonene blir hoert, fordi det er de som har mest kapital til aa fronte sine synspunkt, og igjen forsvinner minoritetenes stemme.

Velferdsordingen er noe for seg selv, som vi ikke gidder aa gaa inn paa engang fordi det er saa skakkjoert.

Lenke til kommentar

Bare noen av mine synspunkter, litt uryddig, men det er sent :)

Jeg ser på Bush som en aldri så liten nikkedukke, han virker rett og slett for dum til å bli president. Derimot oser han patriotisme og amerikaner. Han er derfor en fin frontfigur som kan ta støyten for de som ønsker makt uten for mye storm rundt dem selv.

Det er viktig at befolkningen deler statens interesser, derfor påvirkes folk til å hate terrorister. Jeg vil tro at dette er det som får flest folk med på USA sin side(?). Men det er en krig og terroristene er bare den andre siden, og de er ikke noe verre enn amerikanerne (ikke dra inn 11. sep. USA slapp to atombomber). Jeg prøver vel egentli å si at terrorangrep bare er en annen form for millitær handling, i en kamp mot overmakten som prøver å holde dem nede. (kanskje litt OT, menmen)

Jeg så at noen trakk inn hvorfor Kina ikke får like mye oppmerksomhet. Jeg mener det er fordi at det som skjer i USA påvirker verden i mye større grad. De har så mye makt at de gjør akkurat som de vil (Mye våpen og styrer nærmest verdensøkonomien). Denne påvirkningskraften bruker de til å tilegne seg mer og mer makt. Jeg tror at hvis USA får for mye makt, vil de til slutt kontrollere Europa også. Om man drar det litt langt kan det bety at vi betaler skatt til en Amerikansk regjering en gang i framtiden.

Jeg har kanskje ikke så mye peiling som andre her, men ville dele mine, kanskje litt snodige og rotete, synspunkter.

De er ikke en trussel ennå, men bare vent....

Lenke til kommentar

Grunnleggende, faktisk.

Ikke det at USA systematisk underminerer de minst utviklede landenes anstrengelser for å bekjempe fattigdom og fø befolkningen, ved å ta enorme avgifter på viktige landbruksvarer som ris, sukker, kaffe og peanøtter, samtidig som de oversubsidierer sin egen eksport som i sin tur igjen er mildt sagt ødeleggende for den lokale landbruksvareproduksjonen og næringsgrunnlaget til utallige bønder i det landet de eksporterer varene sine til, og henviser sårbare befolkningsgrupper til en enda større og verre fattigdom.

Eller at makten i USA er kjøpt å betalt av private firmaer, og viser akkurat hvor udemokratisk USA virkelig er for den jevne amerikaner. Som for eksempel at politikerne i kongressen nekter å vedta lover som tar sikte på å redusere CO2 utslipp, bare fordi de i alt for stor grad er avhengige av private midler, fra for eksempel GM, å få lov til å holde makten.

Ikke for det... det mest grunnleggende er vel uansett fjerningen av Habeas Corpus. :roll:

Lenke til kommentar
Hva mener du, kan du utdype ltt?

7211177[/snapback]

The American Israel Public Affairs Committee (AIPAC) is a special interest group that lobbies the United States Government in favor of maintaining a close U.S. - Israel relationship. Describing itself as "America's Pro-Israel Lobby," it is a mass-membership organization including both Jews and non-Jews.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aipac

med andre ord like greit som å ha Mossad i senaten, denne gruppen er stort sett ansvarlig for all pro-israelsk som har kommet ut av USA, blandt annet Irak krigen.

Meksikanere - la Raza.

http://en.wikipedia.org/wiki/La_raza

En rassistisk anti-hvit paraplyorganisasjon, som omfatter mange slags sosialistiske, nasjonalistiske og andre meksikanske bevegelser som påstår at sør og sørvest-delen av USA tilhører "la Raza", meksikanere eller mestizoere. Stort sett dreier det seg om å drive amerikanere ut av USA og ekspandere Meksiko enten til ovenfornevnte grenser, eller hele USA, eller hele Nord-Amerika (alt varierer fra organisasjon til organisasjon).

Får delvis politisk og ekonomisk støtte av Meksikansk regjering.

Til dags dato har ca 30 millioner Meksikanere kommet seg over grensen til USA ulovlig.

Endret av g5r
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hva mener du, kan du utdype ltt?

7211177[/snapback]

The American Israel Public Affairs Committee (AIPAC) is a special interest group that lobbies the United States Government in favor of maintaining a close U.S. - Israel relationship. Describing itself as "America's Pro-Israel Lobby," it is a mass-membership organization including both Jews and non-Jews.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aipac

med andre ord like greit som å ha Mossad i senaten, denne gruppen er stort sett ansvarlig for all pro-israelsk som har kommet ut av USA, blandt annet Irak krigen.

7211510[/snapback]

Mener å huske fra reportasjer i større norske media i den senere tid, at påvirkningen som jødiske lobbyister utgjorde var marginal. Israel ble derimot støttet med langt større kraft av kristenfundamentalistiske amerikanske lobbyister. Disse var styrt av en gammeltestamentlig tro på at Jesus tilbakekomst skulle forberedes ved å "rense" det "hellige land". Der har de, hvis dette stemmer fått en utmerket disippel i GWB.

Meksikanere - la Raza.

http://en.wikipedia.org/wiki/La_raza

En rassistisk anti-hvit paraplyorganisasjon, som omfatter mange slags sosialistiske, nasjonalistiske og andre meksikanske bevegelser som påstår at sør og sørvest-delen av USA tilhører "la Raza", meksikanere eller mestizoere. Stort sett dreier det seg om å drive amerikanere ut av USA og ekspandere Meksiko enten til ovenfornevnte grenser, eller hele USA, eller hele Nord-Amerika (alt varierer fra organisasjon til organisasjon).

Får delvis politisk og ekonomisk støtte av Meksikansk regjering.

Til dags dato har ca 30 millioner Meksikanere kommet seg over grensen til USA ulovlig.

Har vel hørt om ideer fra mexikansk side som går på legitime krav av land som USA stjal, dvs deler av Calefornia, og New Mexico. Tviler forøvrig at så veldig mange av de 30 mill fattiglemmene som nå oppholder seg i USA, har overskudd til mer enn å livberge seg.

Edit: så ble det noe tull med Q :hrm:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
...30 mill fattiglemmene...

7211721[/snapback]

Kilde?

7211888[/snapback]

Kilde=fornuft og normal interesse for samfunn.

Disse innvandrerne forlot vel ikke Mexico fordi de var velstående, derfor "fattiglemmer" :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Kilde=fornuft og normal interesse for samfunn.

Disse innvandrerne forlot vel ikke Mexico fordi de var velstående, derfor "fattiglemmer" :)

7211908[/snapback]

Men er de fortsatt fattiglemmer?

7211947[/snapback]

Aner ikke, men går utifra at de fleste ikke kan plasseres i middelklassen. De har sikkert også hevet seg over nivået de hadde i hjemlandet ved å jobbe hardt. Så fremdeles tror jeg disse innvandrerne ikke utgjør noen trusel mot USA, som var hovedpoenget ved mitt opprinnelige svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...