BrukerSlettet Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Er ikke så veldig inne på dette med NAT-feil. Men finnes det noen muligheter for at jeg kan fikse NAT-problemene, slik at jeg kan spille online, bruke P2P osv. UTEN at jeg går "inn i routeren"? Kanskje ikke så bra forklart. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Du må konfigurere routeren din dersom det er en tjeneste som påkrever at du må ha "åpne"/tilgjenglige porter. Eventuelt har P2P-programmer muligheter for passiv tilkobling? (Men dette suger jo) Edit: hvis du skal spille/laste ned bilder av "heite bestemødre" med naboens nettverk, kan du jo alltids prøve ut standardpassordene routere pleier å bli levert med? Endret 5. oktober 2006 av Melkekartong Lenke til kommentar
BrukerSlettet Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Du må konfigurere routeren din dersom det er en tjeneste som påkrever at du må ha "åpne"/tilgjenglige porter. Eventuelt har P2P-programmer muligheter for passiv tilkobling? (Men dette suger jo) Edit: hvis du skal spille/laste ned bilder av "heite bestemødre" med naboens nettverk, kan du jo alltids prøve ut standardpassordene routere pleier å bli levert med? 7007526[/snapback] Har ingen planer om å laste ned heite bestemødre, nei.. Er ganske kjipa å ikke få spilt online lengre. Alt dette skjedde da vi fikk IP telefon. Får meldinger om at det er NAT-feil. Noen som har noen ideer på hva som kan være gale? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Hmm.. Gjorde dere noen endringer i selve routeren da dere fikk IP-telefon? Dersom du forteller hva slags router og telefon du har, er det kanskje noen som kan hjelpe? En teori; Dersom du (eller noen andre) har satt opp NAT-oppsettet på forhånd i routeren, vil jeg tro at både du og IP-telefonen bruker DHCP (tildelt IP), og på et eller annet tidspunkt har den tatt over IPen din, slik at de heite bestemødrene havner på telefonen istedenfor PCen din. Lenke til kommentar
BrukerSlettet Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Hmm..Gjorde dere noen endringer i selve routeren da dere fikk IP-telefon? Dersom du forteller hva slags router og telefon du har, er det kanskje noen som kan hjelpe? En teori; Dersom du (eller noen andre) har satt opp NAT-oppsettet på forhånd i routeren, vil jeg tro at både du og IP-telefonen bruker DHCP (tildelt IP), og på et eller annet tidspunkt har den tatt over IPen din, slik at de heite bestemødrene havner på telefonen istedenfor PCen din. 7008040[/snapback] Så da kan jeg vel heller gå over til statisk ip? Vil heller ha de bestemødrene på pcen enn telefonen Er noob på dette området.. Hvordan lager man statisk ip ? Endret 5. oktober 2006 av jolleguten Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Først må du jo finne ut av hvilken IP som du tidligere har bedt routeren om å forwarde porter til. Deretter må du forsikre deg om at IP-telefonen ikke kommer til å forsøke å oppta denne IPen neste gang. (Ta f.eks. strømmen før du endrer IP). Deretter; Kontrollpanel->Nettverk->(her finner du kanskje en rekke tilkoblinger, hvilken av disse du skal velge, kan jeg ikke si, men du kan forsøke å klikke på hver av de for å se hvilken som dukker opp som "Enabled" på venstre side av vinduet. (Evt. kan det dukke opp "network cable unplugged" og "disabled"). Når du har funnet en som er enabled, kan du dobbeltklikke på denne, velge egenskaper/properties, og let etter Internet Protocol (TCP/IP) evt. TCP/IP i den selectiongreia på midten. Dobbeltklikk på den. Der setter du IPen din, men du må også sette subnet (som regel 255.255.255.0), og IPen til gatewayen din. For å finne ut hvilken ip-range du må bruke, kan du finne din nåværende ip slik: start->kjør-> "cmd" (ok).ipconfig Ethernet adapter Local Area Connection 3: Connection-specific DNS Suffix . : IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.37 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1 Ip Address . . . . . 192.168.1.37 (I dette tilfellet må altså IPen starte med 192.168.1.. Gateway-IP er som regel det samme, men slutter på 1. f.eks. 192.168.1.1. Håper jeg har ledet deg på rett spor! Lykke til! Endret 6. oktober 2006 av Melkekartong Lenke til kommentar
BrukerSlettet Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Ok! Takk... Men en liten ting til: Må IP addressen være den samme som står der uansett? Kan jeg ikke skrive at IP Address = 192.168.1.23 istedenfor 192.168.1.55 f.eks? Og hva skriver jeg under DNS? Endret 8. oktober 2006 av jolleguten Lenke til kommentar
BrukerSlettet Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Host host hark! Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Joda, IP adressen kan være den samme, så lenge den er i samme subnet.. Men husk at routeren din er satt til å forwarde porter til en bestemt IP-adresse. Sjekk www.portforward.com Edit: Ang. DNS; de fleste routere har en innebygget dnsserver. Da kan dns f.eks. være 192.168.1.1. Eventuelt kan du finne dns-servere på din ISPs hjemmeside. 130.67.60.70 er en av telenor sine bl.a. Endret 11. oktober 2006 av Melkekartong Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå