Gå til innhold

Krypterte data på Internett

Anbefalte innlegg

Når jeg sender en datapakke med følsomt innhold fra en maskin til en annen på Internett, bør den sikkert krypteres. Men hvor stor er egentlig faren for at noen lytter på dette? Og hvordan skal de få det til?

F.eks. om jeg har to maskiner, som kanskje til og med abonnerer hos samme ISP. Pakka forlater (kanskje) aldri ISP'en. Så hvis noen skal klare å avlytte dette, må det være operatører hos den ISP'en? Og de må få switchene/routerne til å sende kopi av pakker til en analyse eller noe?

Eller er risikoen det at switchene/routerne kan bli hacket utenfra, slik at de lekker trafikk?

Jeg klarer mao. ikke helt å se nødvendigheten av krypterte data alltid, for å sette det på spissen. Vær snill og opplys meg.

Ja, jeg skjønner det når du utveksler kredittkort-numre med en server i USA, for da må pakkene gjennom nettverk der det kanskje sitter folk som avlytter.

Men innenfor samme ISP? evt. innenfor landegrensene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er selvsagt hvem og hva du stoler på.. og det motsatte.

Dersom du stoler på din ISP og stoler på at systemet ikke sender data utenfor din ISP's nettverk og ikke stoler på personer utenfor det nettverket burde du stå fritt til å overf0re data ukryptert fra A til B.

Problemet derimot er at det er nesten like mange trusler på den ruten som på ruten utenfor nettverket og at din ISP og deres systemer enkelt og greit for de fleste ikke kan stoles på.

Dersom du skal sende sensitive data og du vil være helt sikker burde du ikke stole på noe ledd utenfor ditt eget nettverkskort og knapt så langt.

Jeg ser heller ikke poenget med å kryptere all trafikk, men all sensitiv trafikk burde krypteres uansett hvor kort ruten er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...