Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Eg har problemer med LAN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du må koble switchen til en router, du kan evt. sette opp en av pcene som router :cool:

7007247[/snapback]

kossen jer me da då?? me har ein blå ledning som e router ledning (?) har da noko og sei??

tulla du?? e du sikker på at noko som ikkje funke:D:D hehe

Lenke til kommentar
Poenget mitt var å poengtere at vi hadde lite informasjon å gå etter for å hjelpe deg ;)

Kan du komme med litt mer informasjon om hvilket utstyr du har, modell og hvordan det er koblet i sammen?

Tegning er veldig praktisk :)

7007327[/snapback]

nettgeare 5 port 10/100mbps switch fs605 v3

2 stykk kablar, der den eine e blå og skulle brukarst som router (?) kabel trur me. Me har ikkje klart og kobla to pcar i samen ein gong. kabel fra pc te pc men me finne ikkje kvarandre:S:S

Lenke til kommentar

hei!

spm 1: har du internet og hvilken internet er det? adsl?

2:har dere satt opp slik at alle pcr får ip automatisk? hvis ikke så går du på mine nettverksteder og kjører en innstallasjon av lite hjemme nettverk eller kontor nettverk.

3:har dere patch kabler? hvis usikker så ser du på en av pluggene på enden på undersiden av den SKAL det være 8 ledere av metall.

:hmm:

EDIT: dette selvfølger at dere har switch. til og koble sammen pcene..

Endret av hiper
Lenke til kommentar

Har dere en router? Eg ser du prater om en routerkabel. Det er det forsåvidt ingenting som heter, men eg mistenker du snakker om en krysset kabel?

Uansett. Skal du ha nettverk mellom 2 eller flere maskiner må hver enkelt av disse maskinene ha ei unik adresse som ligger i samme område. Når dette er gjort må datamaskinene være koblet i sammen på en eller annen måte. Skal du kun ha to maskiner, kan du til nøds bruke en krysset kabel. Men en switch anbefales.

Dersom du skal koble alle datamaskinene til internett må du ha en router som fordeler dette. Du kan da enten bruke en av datamaskinene i nettverket som router(internett må da kobles til denne utenom), eller du kan kjøpe deg en egen router utenom.

Dersom routeren du har støtter DHCP-tjeneste har du en fordel. Da kan denne boksen også dele ut unike adresser til hver enkelt tilkoblet maskin så slipper du å stresse med det.

Sånn en liten kort innføring :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...