Gå til innhold

Hva er kjappest? XP2000+/PC133? Eller XP2000+@1800+/PC2100?

Onkel

Anbefalte innlegg

Nå har jeg funnet ETT hovedkort som både har Socket-A, AGP, ISA-port og PC2100 DDR-minne og støtter Athlon XP-prosessorer: Biostar M7MIA, med AMD-761 chipsett. Det er meningen at det skal erstatte det hovedkortet jeg har, et Chaintech 7AJA2 (med VIA KT133A), som bare støtter PC133 SDRAM.

Men så ser jeg på denne sida:

http://www.amd.com/us-en/Processors/Produc...05_3_XP,00.html

(NB: URL'en er word-wrappet og ødelagt. Copy/paste isteden.)

Der finner jeg ut at mens Chaintech'en som jeg har fra før, støtter Athlon XP 2000+ - CPU'en som jeg har satt i den, klarer Biostar'en idiotisk nok bare XP 1800+. Så jeg har visst valget mellom å kjøre på 1800+ med PC2100 DDRAM og 2000+ (overklokket til 2100+) med PC133 SDRAM.

Så fortell meg nå: hva er best av disse?

Og: hva vil skje hvis jeg putter den 2000+'en som jeg har fra før inn i Biostar'en? Vil den kjøre som en pinglete 1800, en mandig 2000, eller bryte sammen i krampegråt og ødelegge seg selv eller noe på kortet?

[Edit: linken]

[ Denne Melding var redigert av: Onkel på 2002-11-03 18:48 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jadajadajada! Jeg VET! Grrrr. Alle spør. :smile:

Ok da.

Fordi det finnes INGEN andre lydkort enn ISA-kortet, Terratec EWS64-XL, som kan det samme. Profesjonelt studiokort med DSP effektprosessor, masse festlig på break-out-box'en, sampling DSP-synth med 64 RAM, alskens realtime greier og null i latenstid og SVÆRT god lyd. Og et samplesett-format som ikke engang Terratec har fulgt opp på senere kort (TTS/TTI/94b). Jeg har en haug av disse, og gidder ikke å lage dem på nytt, og ikke finnes det skikkelige konvertere til dem heller.

Men uansett, selv om jeg skulle gå med på å ofre samplesettene, er et PCI-alternativ med samme specs ganske dyrt. På papiret ser Platinum Audigy Ex eller Audigy 2 bra ut, men de har visst mye dårligere lyd, er ustabile og uproffe og i det hele tatt: leketøy. Og så har vi Terratec 6fire 24/96, som virker som en bra erstatning, bortsett fra et sørgelig fravær av onboard-synth. Og HVOR FOR ER DET INGEN I HELE NORGE SOM SELGER PROFFE WAVETABLE DAUGHTERBOARDS SOM F.EKS YAMAHA DB50XG? Grrrr! Forbannet være Terratec! Hater dem.

Kremt. Uansett, denne alternativ-kombinasjonen vil antagelig ende på over 3000 bare for lydkortet, og så kommer et nytt high-end hovedkort i tillegg. Studiolånet mitt er stort nok fra før.

Men dette var en digresjon. Er det noen som vet hvilken kombinasjon som er den raskeste av:

-Athlon XP 2000+ med PC133 SDRAM

-Athlon XP 1800+ med PC2100 DDRAM?

Og hva som vil skje hvis jeg putter en XP 2000+ i et mobo som kun støtter opp til 1800+?

Lenke til kommentar

jeg har et abit hk med samme chipset, amd761, det støtta også xp1800+ default, men jeg fant en bios oppgraderings om støtter opp til xp2100+.

Så rådet må bli og prøve og finne en bios som støtter det, eller evnt bare stille multipliern i biosen og se om det ikke funker (vet ikke hvilken bios som er på ditt hk, så vet ikke om det funker.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...