Lord-of-the-End-Times Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Det kunne vært fristende å bli hjernekirurg. Jeg vet at kravene er høye, men hvor høye er de egentlig? Hvor mange års utdanning er det? Hvor ligger universitetet til medisin/lege/kirurg? Er det noen som kan hjelpe meg med spm eller har en side hvor spørsmålene mine blir besvart? Lenke til kommentar
Femur Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Først må du bli lege, dvs. 6 år medisin-studium + et år turnus. Så kirurg, 4 år. Deretter må du spesialisere deg i nevrokirurgi, som tar fra 6-10 år avhengig av hvilket felt du velger som som ditt hovedfelt (i.e. epilepsi, cerebrovaskulær kirurgi, pedriatrisk nevreokirurgi o.l.). Studiet for medisin kan tas på flere av store universitetene i Norge, f.eks. UiO eller NTNU. Kirurgien kan også tas i Norge. Jeg er litt usikker på nevrokirurgien, men jeg regner med at du må til utlandet, jeg vet i hvertfall det er mulig å studere nevrokirurgi i USA. Poengkravet for å komme inn på medisin i Norge ligger vel rundt 63 poeng på primær. For a bli nevrokirurg? Tja, da må du vel være en av de beste. Sørg i hvertfall for at du har en stø hånd Endret 5. oktober 2006 av Femur Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Hehe. Er mange år gitt! Takk for informasjonen Tja, kanskje det holder med lege Lenke til kommentar
Femur Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Ja det tar sin tid. Hvis du har planlagt å bli lege er det kanskje lurere å ta et steg av gangen. Etterhvert finner du ut hvilke felt du brenner for, og da vil tiden fly skal du se. Jeg får min del har ikke peiling på hva jeg skal spesialisere meg i, men det tar jeg som det kommer da jeg fortsatt har en del år igjen av medisin-studiet. Er faktisk bare på det første året Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Ja, jeg går for enten lege eller sivilingeniør sånn som det ser ut nå iallefall... Kan fort endre seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå