Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan ikke bruke alle harddiskene sammtidig

Anbefalte innlegg

Jeg har 1 PATA(120GB) disk og 2 Sata(200GB og 300GB) disker

Før så hadde jeg windows installert på 200GBen

når jeg installerte windows på nytt så var det ikke mulig å bruke 200GBen til å installere windows på så jeg måtte bruke en PATA disk og brukte SATA disken til å lagre filmer osv på.

Senere så kjøpte jeg en ny SATA disk(300GB) men den får jeg ikke brukt i det hele tatt! når jeg plugger den i så funker ingen av SATA diskene

plugger man ut 200GBen så fungerer det heller ikke

Hvordan er dette mulig??

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mÅ nesten utdype litt mer hva du mener med at det ikke virker.

Generelt, så kan jeg si at når du installerer windows og har flere harddisker du skal bruke, så bør du koble fra alle andre disker enn den du installerer windows på.

Etterpå kan du koble til de andre.

Ellers så bør du sette opp i bios hvilken harddisk maskinen skal boote opp med. På nyere hovedkort, så kan du også sette rekkefølgen på harddiskene. Den som booter bør være nr. 1.

Lenke til kommentar
Du mÅ nesten utdype litt mer hva du mener med at det ikke virker.

Generelt, så kan jeg si at når du installerer windows og har flere harddisker du skal bruke, så bør du koble fra alle andre disker enn den du installerer windows på.

Etterpå kan du koble til de andre.

Ellers så bør du sette opp i bios hvilken harddisk maskinen skal boote opp med. På nyere hovedkort, så kan du også sette rekkefølgen på harddiskene. Den som booter bør være nr. 1.

7008305[/snapback]

Selveste problemet er at jeg ikke finner de 2 sata diskene når jeg er i Windows XP som jeg har innstallert på PATA disken.

Plugger jeg ut den største Sata disken så finner jeg den minste i windows men ikke omvendt.

Windows kan ikke installeres på noen av sata diskene fordi jeg ikke finner dem under windows installasjon (Jeg trykker F6 under installasjonen og instalerer sata drivere)Instalasjon programet finner bare PATA disken.

Har også prøvd å instalere windows med bare 1 disk koblet til om gangen men det funker heller ikke

Jeg vil gjerne at alle diskene skal funker i lag

Lenke til kommentar

Da kan det virke som enten sata-kontrolleren er defekt eller at du rett og slett har feil drivere. Kan sikkert være andre ting også, men nå syntes disse å være ganske sansynlige.

Eller:

Det kan være at strømforsyningen er overbelastet. Altså når du kobler inn flere disker så klarer den ikke levere mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...