Gå til innhold

Kjøleløsninger for rom med mye elektronikk

Anbefalte innlegg

På jobb har jeg et stort rom hvor det er mange elektroniske apparater stående i et hjørne. Mye av det er ikke ment for industribruk, så kjøleløsningene er heller dårlige. Forleden dag beygynte et par av maskinene å vise rare tegn på displayet pga overoppheting, så jeg satt en en vanlig bordvifte mot utstyrshaugen for å få opp luftsirkulasjonen.

Det er en ganske suboptimal løsning. Hva gjør dere andre for å komme forbi disse problemene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Datarom. Datagolv. Kjøleanlegg. Ups. Aggregat.

Hvis du har et stort miljø og feks har kontakt med IBM har de en slik dataromplanlegger som tar hensyn til og setter opp kjøling, luftsirkulasjon, servere osv

7006740[/snapback]

på serverrommet "mitt" på jobb har jeg installert "vanlig" aircondition. Etter hvert som jeg nå sikkert skal fylle opp flere rackskap så monterer jeg rett og slett flere av disse. Har også planer om å sette inn et "hevet" gulv samt å forlenge rør fra ventilasjonen med utsug over hvert skap.

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Datarom. Datagolv. Kjøleanlegg. Ups. Aggregat.

Hvis du har et stort miljø og feks har kontakt med IBM har de en slik dataromplanlegger som tar hensyn til og setter opp kjøling, luftsirkulasjon, servere osv

7006740[/snapback]

på serverrommet "mitt" på jobb har jeg installert "vanlig" aircondition. Etter hvert som jeg nå sikkert skal fylle opp flere rackskap så monterer jeg rett og slett flere av disse. Har også planer om å sette inn et "hevet" gulv samt å forlenge rør fra ventilasjonen med utsug over hvert skap.

7006955[/snapback]

Før var det vanlig med større "spesial" kjølere til data rom. Men de siste årene har jeg lagt merke til at det blir mer og mer varmepumper som blir installert. En smart løsning jeg har sett var at de satte utedelen i en garasje, og vips fikk man en varmgarasje.

Pingvinklima.no har masse forskjellige pumper.

Lenke til kommentar

I det siste har det blitt mer vanlig med varmepumper som lar deg resirkulere varmen i andre deler av bygget.

Selv har jeg en inverter (aircondition) stående. Rimelig å ansakffe, men dyr i drift. Varmepumpe er å foretrekke.

Avtrekksvifte for varmen kan også hjelpe og er desidert rimeligst.

Lenke til kommentar
I det siste har det blitt mer vanlig med varmepumper som lar deg resirkulere varmen i andre deler av bygget.

Selv har jeg en inverter (aircondition) stående. Rimelig å ansakffe, men dyr i drift. Varmepumpe er å foretrekke.

Avtrekksvifte for varmen kan også hjelpe og er desidert rimeligst.

7009115[/snapback]

Vi kjører varmluften ut i en hall slik at vi sparer "tilsvarende" oppvarming i denne. På denne måten så får vi igjen litt av kostnaden. Å sende flere kW varme utendørs er virkelig sløseri!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...