Equerm Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Som topic sier, jeg lurer på hvordan jeg kan hente ut det første tegnet i en variabel. Tror det var en funksjon for dette men jeg husker ikke.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) substr() e nok det rette der PHP <? $tekst = 'tekst'; echo substr($tekst, 0, 1); //skriver ut "t" ?> Endret 5. oktober 2006 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Ah, der funket det ja Takk takk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) fant ut at det var en bedre måte hvis du kun skal ha étt tegn: PHP <? $tekst = 'tekst'; echo $tekst{0}; // skriver ut "t" echo $tekst{1}; // skriver ut "e" ?> Endret 5. oktober 2006 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Ah, den har jeg aldri sett før, fungerte det også Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Vil anbefale deg å bruke klammer til slikt, istedenfor brakker. $tekst[0] istedenfor $tekst{0}, altså. Å bruke brakker er på vei ut, og fom. PHP6 vil det være frarådet/ulovlig. Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Gjelder det også PHP <?php $foo = 'foooooo'; echo "Du er bare lite {$foo} da!!" ?> Eller kun $foo{1337} ? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Kun sistnevnte. [$foo] gir deg ingenting, og uten {} vil f.eks. ikke du kunne putte objekter inn i strenger: PHP <?php echo "Du er bare lite $foo->fooish da!!"; Vil gi deg parse error eller den vil prøve å finne variabelen $foo og strengen "->fooish" i tillegg. PHP <?php //funker: $string = "Du er bare lite {$foo->fooish}, og det store {$array['key']}et ditt er bare tøys, mann!"; //men: echo $string[1]; //u echo $string{1}; //gir 'u', men vil ikke funke i PHP6 EDIT: Nå du trykker EDIT/REDIGER på poster med PHP-tagger, så repeteres innholdet i første tagg på begge... :S Endret 5. oktober 2006 av jorgis Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Aha. Takk. Meldte om til den feilen til Ueland, men de er vel litt opptatte med HW-LAN. Lenke til kommentar
xqus Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Vil anbefale deg å bruke klammer til slikt, istedenfor brakker. $tekst[0] istedenfor $tekst{0}, altså. Å bruke brakker er på vei ut, og fom. PHP6 vil det være frarådet/ulovlig. 7010753[/snapback] $tekst[0] ligner jo fryktelig mye på et array, så det er jo veldig forvirrende... syntes jeg.. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Dersom du koder på litt lavere nivå vil du innse at strenger er nettopp det, array av tegn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå