Juvik Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Etter aa ha lest mye positiv omtale av Thinkpad X60s her paa forumet slo jeg til aa kjoepte en via en nettbutikk. Da jeg fikk den sist uke ble jeg imidlertidig overrasket over hvor mye og hoey lyd den lager. Sammenlignet med samboerens Toshiba Portege R200 lager harddisken en hoey lyd. Ogsaa naar maskinen ikke jobber med noe. Dessuten gaar vifta hele tiden, om maskinen staar for seg selv eller om jeg bruker den. Dette medfoerer en konstant lyd. Lydene er ikke saa irriterende i seg selv, men det er mer det at jeg forventet at denne maskinen skulle vaere mer stille enn den gamle olivettien fra 94 som jeg byttet ut. Er det noen som vet om dette kan bedres ved en softwareoppdatering?, eller boer jeg sende maskinen tilbake? KJ Lenke til kommentar
mandela Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Harddisker som er over 40GB har pr i dag stort sett 2 plater, dette kan medføre mer lyd og vibrasjonsstøy. Ikke noe å gjøre med det bortsett fra å bytte disk. (7200 disker bråker også mer enn 5400 disker). Noen disker med samme antall plater og rotasjonshastighet støyer mer enn andre. Hva angår viftestøy så synes jeg det er litt rart at viften går hele tiden, er ikke den prosessoren du har LV (low voltage) utgaven? Det er kanskje mulig å bruke et program for å regulere vifta dersom temperaturene tillater det. Ellers så er det bare å sende den tilbake dersom du synes at støyen er forstyrrende. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 har en 60 GB 7200-disk som er tilnærmet lydløs. Søstern har en 80 GB 5400-disk som heller ikke gjør mye utav seg, regner med du har en slik en (standard i X60 såvidt jeg vet?), så om den ikke bare støyer men bråker sjenerende er det en feil og du kan reklamere. Vifta på denne maskina bør heller ikke gå konstant, jeg ville sendt tilbake denne maskina. Lenke til kommentar
nogen Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Har samme erfaring som Juvik, hadde i utgangspunktet forventet meg en langt mer stille maskin. Det er ikke viften som er det største problemet, men den spinnende harddisken. Trodde først det var noe i veien med den, men etter å ha sammenlignet med andre 2,5 disker på samme størrelse (80GB) har jeg slått meg til ro med at de nok støyer mer enn f.eks. 40GB versjonen. Personlig kommer jeg til å kjøpe ny disk når SSD diskene blir billigere og mer tilgjengelig. Kapasitetsmessig har jeg egentlig ikke behov for mer enn 16-32 GB når jeg er på farten. Eventuelt får jeg ta en titt på hybrid diskene som antageligvis kommer for fullt over nyttår. I mellomtiden får jeg bruke hodetelefoner... Lenke til kommentar
mandela Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Trodde først det var noe i veien med den, men etter å ha sammenlignet med andre 2,5 disker på samme størrelse (80GB) har jeg slått meg til ro med at de nok støyer mer enn f.eks. 40GB versjonen. 7131783[/snapback] dersom du ikke trenger mer enn 40GB kan du jo bytte disken til en 40GB samsung spinpoint (som er en av referansediskene til silentpcreview), har selv hatt den og det er den mest stillegående disken jeg noen gang har vært borti. Ellers, som jeg skrev over, finnes det single platter disker på 60 og 80GB, dessverre er ikke SATA versjonene å oppdrive i norske nettbutikker (samsung M60 => 60gb pr plate, samsung M80 => 80gb pr plate, hitachi 5k120 => 60gb pr plate, hitachi 5k160 =>80gb pr plate, seagate 5400.3 => 80gb pr plate. Holder selv en knapp på samsung disken som den mest stillegående. Endret 23. oktober 2006 av mandela Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå