Gå til innhold

Intel kjøper Nvidia?

Anbefalte innlegg

Det er jo vesentlig forskjell om ett oppkjøp gir det mulighet til å monopolisere markedet enn om et oppkjøp bare gir deg større andel av markedet.

Så tviler vel på om Intel får kjøpe nVIDIA uansett om de vil eller ei. Men nå kjenner ikke jeg helt situasjonen i markedet, ville det bare føre til at markedet ble 2sidig så tviler jeg på at det ville blokeres. Men å si at siden han fikk lov så burde jeg og duger nok ikke :)

7007594[/snapback]

Så du mener at Intels oppkjøp monopoliserer markede?

Hvorfor gjorde ikka amd sitt oppkjøp akkurat det samme ?

Her snakker vi om de to største prosessorgigantene som kjøper opp de to største grafikkortgigantene.

Hadde amd fusjonert eller kjøpt opp en mindre cpu produsent for å bli større/få større markedsanndeler i forhold til Intel så var det noe helt annet.

Men her har AMD gått ut og i realiteten monopolisert grafikkmarkede,når så Intel ønsker å gjøre det samme så blir det plutselig feil :nei:

Når skal dere slutte med dette tullet om at "stakkars" amd må jo få ture frem som de vil for de er jo minst?

Dvs at Intel i praksis ikke skal kunne konkurere før amd er blitt like store/større . :ermm:

(...)

Nå har ikke jeg lest alt våset mellom her og den påsten jeg komenterer.

Men tror du må roe litt ned agresiviteten for det er ikke noe forsøk på å dulle med noen eller angripe noen.

Men det er vel ikke så vanskelig å vedkjenne seg at AMD er vesentlig mindre enn Intel, og det samme med at nVIDIA er vesentlig større enn ATI, noe ihvertfall prislappen på selskapene viser til.

Og når man slår sammen de to største så kan det godt føre til at man får muligheten til å tvinge markedet til å bruke sine produkter, og det vil å i så fall være å monopolisere. Om, hvis man ønsker ett slikt oppkjøp, og man klarer å vise til at det ikke vil være mulig så er det selvfølgelig fritt frem, men jeg velger å overlate den besluttningen til konkuransemyndigheter i gjeldende land (er vel USA her).

Så håper dette forklarte hva jeg mente med forrige post. :)

7010493[/snapback]

Så alt som skrives er vås og andre bør roe ned :cry:

Det er da heller ingen som har benektet at amd er minst, om man slår sammen amd og ati kan en vel tvinge kundene akkurat like mye som om man slår sammen nvidia og intel, eller mener du at det er riktig utvikling, amd styrer ati og har samtidig dekning fra nvidia og så står intel på sidelinjen og kun kan benytte nvidia sine produkter.

Som jeg har påpekt før så er jeg imot amd/ati jeg er også imot Intel/nvidia.

Men jeg ser at skal en part kunne kjøpe seg ny overlegen teknologi så må også den anndre kunne det.

Håper det ikke ble for mye vås her :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel vås brukte jeg om alt jeg ikke hadde lest, og jaggu hadde jeg ikke rett :)

Men min post er jo også bak i listene her nå, så nok om det.

Forøvrig er jo ikke kartellvirksomhet heller lov, så tror de vanskelig kan tvinge Intel ut på sidelinjen. Men de kan kanskje bruke sine markedskrefter til å tvinge Intel til å ta i bruk noen felles standarer selv om jeg tviler på det. (tenker på torrenza platformen eller noe i den duren)

Lenke til kommentar
Vel vås brukte jeg om alt jeg ikke hadde lest, og jaggu hadde jeg ikke rett :)

Men min post er jo også bak i listene her nå, så nok om det.

Forøvrig er jo ikke kartellvirksomhet heller lov, så tror de vanskelig kan tvinge Intel ut på sidelinjen. Men de kan kanskje bruke sine markedskrefter til å tvinge Intel til å ta i bruk noen felles standarer selv om jeg tviler på det. (tenker på torrenza platformen eller noe i den duren)

7010677[/snapback]

Da er vi inne på en annen diskusjon, og bare så det er sagt så er jeg ikke i tvil om at Intel har brukt og muligens fortsatt bruker ufine metoder,men da får vi ta dem på det og ikke på forskjellbehandling.

Ufine metoder er forøvrig uakseptabelt i mine øyne uansett hva firmaet heter , bare så det er klart. Feilen er vel at det ropes litt for ofte ulv,ulv mot enkelte,menst at andre som gjør like tabber,får et klapp må skulderen "ja ja det er greit du er jo så liten" :hmm:

Lenke til kommentar

Ufine metoder er forøvrig uakseptabelt i mine øyne uansett hva firmaet heter , bare så det er klart. Feilen er vel at det ropes litt for ofte ulv,ulv mot enkelte,menst at andre som gjør like tabber,får et klapp må skulderen "ja ja det er greit du er jo så liten"  :hmm:

7010728[/snapback]

Tror du burde slutte å blande inn følelser i dette... hvem er slem og hvem er snill...

Anti-trust har vi for å begrense monopolisering. Og jeg tror ingen her kan benekte at Intel er en mye større og mektigere aktør i markedet enn AMD. Nei, de er ikke "slemmere" enn AMD, men realitetene sier at hvis de får gjøre som de (angivelig) vil blir det monopol. Og det vil ikke vi, forbrukerne, ha noe av. Derfor har vi Anti-trust-lovgivning.

AMD kjøper ATI => AMD bedrer sin konkurranseevne mot den største aktøren i markedet, namely Intel, som fra før er i en monopolsituasjon => Dette gagner forbrukerne => Dette er uinteressant for "konkurransetilsynet"

Intel kjøper Nvidia => Økt monopolisering => Ikke bra for oss forbrukere=> Tiltak må iverksettes.

Hvilket scenario er verst: At Chess kjøper Combitel eller at Telenor kjøper Netcom?

-Visjoner-

Lenke til kommentar
AMD kjøper ATI => AMD bedrer sin konkurranseevne mot den største aktøren i markedet, namely Intel, som fra før er i en monopolsituasjon => Dette gagner forbrukerne => Dette er uinteressant for "konkurransetilsynet"

Delvis riktig,det kan gagne oss med at vi får brikksett spesifisert nøyaktig ette amds behov,men det begrenser brukerne på den måten at vi ikke lenger har det samme frie valg som før ved kjøp av grafikkort og alle som har Intelbaserte bærbare med ati grafikk kan amd velge å sette bakerst i køen,

Samtidig forsvinner valgfriheten for dem som ønsker å kjøre med to grafikkort,da det i realiteten blir et valg for Intel og to for amd om ikke nvidia blir oppkjøpt.

Ser kunn fordeler for amd her,de styrer den ene grafikkgiganten,erverver seg et forsprang på egne briksettløsninger og er langt foran Intel med grafikkløsninger,og kan manipulere med Intelkunder med bærbare,et marked som forøvrig amd ligger langt bak i i dag og der de virkelig søker markedsanndeler,

så hvordan en kan si at dette ikke er konkuransevridende er meg en gåte.

Intel kjøper Nvidia => Økt monopolisering => Ikke bra for oss forbrukere=> Tiltak må iverksettes.

Helt feil,dette er overhode ikke mere konkuransevridende enn at amd kjøpte ati,heller tvert om,de blir likeverdige på grafikk,de må begge skjerpe konkuransen for å få solgt grafikkort til high end markede og i tillegg redder dette nvidia som kan komme i en lei knope siden de tidligere har vært amds nærmeste alliansepartner .

Tror du burde slutte å blande inn følelser i dette... hvem er slem og hvem er snill...

Det har ingenting med følelser å gjøre,selv er jeg en liten forretningsmann som driver min bedrift selv med mange store i samme bransje som kan sluke meg når det passer.

Men slik er det i virkelighetens verden,den sterkestes rett om det brukes åpne kort og nettop her brukes det åpne kort.

det eneste skitne jeg kan se her er om Intel blir nektet det som amd fikk ja til :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
For som alle vet så er det en gjenganger i slike at det amd gjør er greit og det Intel gjør er galt uansett.

og at Snekker'n er på plass umiddelbart med formanende taler om at AMD er minst like ille som Intel på prinsipielt grunnlag.

AMD kjøpte opp ati og dette ble stort sett tiljublet her,hadde derimot Intel vært først og kjøpt opp feks ati ja da hadde pipen temmelig sikkert fått en annen lyd.

Det er desverre  sørgelig men sant .

7007901[/snapback]

Nei, jeg mener bestemt at blant annet jeg uttalte meg klart negativt til AMDs oppkjøp av ATI, jeg likte det ikke, og jeg liker det fortsatt ikke! At det kan åpne muligheter for tekniske nyvinninger er greit, men i såfall burde AMD bygd opp denne kompetansen internt, eller gjennom samrabeid slik de har hatt med IBM på prosessorbiten. Topplua må likevel ganske langt ned for ikke å se at en Intel overtagelse av nVidia vil ha enda større negativ påvirkning på konkurransesituasjonen, akkurat det mener jeg har lite med fanboy å gjøre.

Lenke til kommentar

Slitsomt å lese de sidene.

Men egnetlig tror jeg ikke dette vil bli noe av, i alle fall ikke på en stund. Just a hunch.

Hva om Nvidia heller teamer up med IBM og lanserer hovedkort og godegrafikkort som utnytter Cell-prosessorer maksimalt? Jeg mener, det kunne jo ha tatt av...kanskje.

Edit: Og det å si at Intel har ekspertise innen grafikk syns jeg var morsomt ^^

Syns ikke det stemmer helt, i og med at deres integrerte grafikkløsninger blir forbigått av Nvidias og ATIs integrerte grafikkløsninger, og hva vet jeg - kanskje andre selskaper også. De har vel forbedret den til "Vista-brikkesettene", men... det er ikke enda.

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar
For som alle vet så er det en gjenganger i slike at det amd gjør er greit og det Intel gjør er galt uansett.

og at Snekker'n er på plass umiddelbart med formanende taler om at AMD er minst like ille som Intel på prinsipielt grunnlag.

AMD kjøpte opp ati og dette ble stort sett tiljublet her,hadde derimot Intel vært først og kjøpt opp feks ati ja da hadde pipen temmelig sikkert fått en annen lyd.

Det er desverre  sørgelig men sant .

7007901[/snapback]

Nei, jeg mener bestemt at blant annet jeg uttalte meg klart negativt til AMDs oppkjøp av ATI, jeg likte det ikke, og jeg liker det fortsatt ikke! At det kan åpne muligheter for tekniske nyvinninger er greit, men i såfall burde AMD bygd opp denne kompetansen internt, eller gjennom samrabeid slik de har hatt med IBM på prosessorbiten. Topplua må likevel ganske langt ned for ikke å se at en Intel overtagelse av nVidia vil ha enda større negativ påvirkning på konkurransesituasjonen, akkurat det mener jeg har lite med fanboy å gjøre.

7012523[/snapback]

Selvsagt er jeg det,det er jo blåøyd å tro at feks amd har så redelige hennsikter med alt de gjør og at Intel er fanden selv.

Husk disse gutta sitter ikke på gutterommet og drømmer , de er i virkelighetens verden der det ikke tas hennsyn til konkurenten.

AMD var den som raserte konkuransen på grafikkmarkede med sitt oppkjøp,da får de tåle at konkurenten også kjøper opp,det får da være måte på favorisering .

Lenke til kommentar
AMD var den som raserte konkuransen på grafikkmarkede med sitt oppkjøp,da får de tåle at konkurenten også kjøper opp,det får da være måte på favorisering .

7015220[/snapback]

for å kun svare denne påstanden: AMD endret ikke på konkurransesituasjonen hva grafikkort angår ved sitt oppkjøp av ATi. Det var 3 store (intel, ati og nvidia), og det er det fortsatt. I tillegg er det fortsatt like mange brikkekortutviklere selv etter oppkjøpet av ATi. Om derimot Intel skulle forsøke å kjøpe nVidia vil det bli et oligopol på grafikkort markedet med kun Intel/nVidia vs AMD/ATi, hvor intel/nVidia vil være meget dominerende, sansynligvis med oppmot 70-80%, uten at jeg har noen tall liggende for å understøtte dette.

Helt personlig, som tidligere nevnt, ser jeg ingen mulighet for at Intel skal få tilatelse til å kjøpe nVidia pga at Intel er en betydelig aktør innen grafikkort og brikkesett. Du ser vel at konkurrasnen innen grafikkort vil bli betydelig svekket om Intel kjøper nVidia. Kan ikke si at det ble noen særlig endring innen dette markedet da AMD kjøpte ATi. Seff kan dette føles urettferdig ettersom AMD fikk lov til å kjøpe ATi, meni tillegg til faktorene jeg har nevnt ønsker nok ikke konk.tilsynet i statene at Intel skal bli ytterligere dominerende innen PC-markedet, og det vil derfor være uaktuelt å tilate Intel å kjøpe nVidia. om oppkjøpet skulle gjelde én avdeling av nVidia og ikke hele konsernet blir problemstillingen en helt annen...men den tid den sorg ;)

deep

Endret av deep750
Lenke til kommentar
for å kun svare denne påstanden: AMD endret ikke på konkurransesituasjonen hva grafikkort angår ved sitt oppkjøp av ATi. Det var 3 store (intel, ati og nvidia), og det er det fortsatt. I tillegg er det fortsatt like mange brikkekortutviklere selv etter oppkjøpet av ATi. Om derimot Intel skulle forsøke å kjøpe nVidia vil det bli et oligopol på grafikkort markedet med kun Intel/nVidia vs AMD/ATi, hvor intel/nVidia vil være meget dominerende, sansynligvis med oppmot 70-80%, uten at jeg har noen tall liggende for å understøtte dette.

Jo de gjør det i og med at de blokkerer det sammarbeidet ati og intel hadde,dette gjør de uansett om de ikke endrer noe annet og akkurat det samme kan en si om Intel,de trenger heller ikke endre noe som helst,de vil heller ikke ødlegge noe for amd da amd selv har kjøpt opp ati for nettop å lage brikksett selv.

Dermed er det jo faktisk amds oppkjøp som ødlegger mest her .

men det er forundelig å se at enkelte mener at amd fritt kunne kjøpe opp den minste for da kunne ikke intel kjøpe den andre da det ville medføre for stor markedsanndel.

Hva da om intel hadde kjøpt ati,hadde det vært greit ?

Lenke til kommentar
men det er forundelig å se at enkelte mener at amd fritt kunne kjøpe opp den minste for da kunne ikke intel kjøpe den andre da det ville medføre for stor markedsanndel.

Hva da om intel hadde kjøpt ati,hadde det vært greit ?

7016714[/snapback]

Intel er uansett størst. om de hadde forsøkt å kjøpe ATi så ville nok konk.tilsynet satt ned foten da Intel/ATi ville blitt en for dominerende aktør. Dette har ikke skjedd ved kjøpet til AMD.

en annen ting, hvor mange brikkesettprodusenter er det? nVidia, Intel, AMD/ATi og? det er vel noen fler utviklere?

jeg vet ikke hva samarbeidet til ATi og Intel gikk ut på, men jeg vet at antallet brikkeprodusenter forble upåvirket som følge av AMDs oppkjøp, det samme grafikkprodusenter (jeg snakker kun om antallet).

hva angår grafikk er det i hovedsak kun 3 stk, intel, nVidia og ATi/AMD. om Intel da mot formodning skulle fått tilatelse til å kjøpe nVidia vil balensen bli kraftig endret. Erigo er det ikke bare størrelsen til Intel som vil være avgjørende, men også at de allerede er store innen grafikk og brikkesett

Lenke til kommentar
men jeg vet at antallet brikkeprodusenter forble upåvirket som følge av AMDs oppkjøp, det samme grafikkprodusenter (jeg snakker kun om antallet).

Antallet er det samme ja,men det er en viktig forskyvning,før leverte ati og nvidia til begge, i dag leverer kun nvidia til begge,pga amds oppkjøp,

I tillegg har amd over natten skaffet seg et gedigent forsprang både innenfor brikksett og grafikk,noe som må være helt naturlig at Intel kan svare på om de ønsker det .

Dette med at de største/flinkeste i klassen skal straffes fordi etternølerne skal bli like flinke er det vel på tide å legge på hylle,du får den posisjonen du evner å opparbeide deg og man kan7skal vel ikke begrense andre for at du skal bli bedre :nei:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

La oss se de posetive i dette.Hvis det blir sånn att Ati blir optimalisert mot Amd,og Nvidia mot Intel.Tror jeg da man vil få en veldig stabil plattform.Om dette er det beste til forbrukern gjenstår å se.Ballen begynte å trille da Amd kjøpte opp Ati.

Lenke til kommentar

Om det skjer så er det nok fordi både AMD og Intel ønsker å integrere GPU i CPU... noe som absolutt er mulig.. det kan være til fordel for oss.. hvis du har mye ledig prosessorkraft så kan dette brukes til rendering av grafikk, og har du mye ledig GPU kraft så kan det brukes til andre oppgaver som er avhengig av kraftig CPU. Men hvis dette skal fungere så må det utrolig mye optimalisering til. Så vi ser nok ikke noen løsninger med dette de nærmeste årene. Men men. Vet aldri hva som skjer, og det er mye som bare forblir rykter.

Lenke til kommentar

Jeg tror det kan være en positiv ting at AMD kjøper seg opp i ATI og at Intel muligens gjør det samme med nVidia.

Hvis dette vil si at man da satser på en sammenslåing av GPU og CPU så tror jeg det kanskje kan gi en økning til f.eks aktører som VIA som ikke har så stor markedsandel i dagens markede.

Men...jeg vil tro at de to store aktørene forsatt kommer til å holde på dagens ordning i laaaang tid frammover og de kommer ikke akkurat til å hoppe over på en sammensmelting av disse to elementene ved det første.

Lenke til kommentar
Jeg tror det kan være en positiv ting at AMD kjøper seg opp i ATI og at Intel muligens gjør det samme med nVidia.

Hvis dette vil si at man da satser på en sammenslåing av GPU og CPU så tror jeg det kanskje kan gi en økning til f.eks aktører som VIA som ikke har så stor markedsandel i dagens markede.

Men...jeg vil tro at de to store aktørene forsatt kommer til å holde på dagens ordning i laaaang tid frammover og de kommer ikke akkurat til å hoppe over på en sammensmelting av disse to elementene ved det første.

7018982[/snapback]

Nettop,dette kan bli positivt og jeg ser for meg at de satser på det du her nevner og i tillegg kjører med den vanlige utviklingen av grafikkort der en selv fritt kan velge ati eller nvidia til sin maskin fremover,

sammensmelting kommer nok,men dagens system vil leve lengre og jeg ser som sagt for meg at da sitter begge aktørene med hver sin brikksettprodusent samtidig som grafikkmarkede fortsatt er fritt .

Lenke til kommentar
Det største problemet med ett slikt oppkjøp er att Intel da ville hatt så enorme markedsandeler på PC deler att de nermest kunne gjort hva de ville.

Det er vel neppe Intels feil

Det største problemet med ett slikt oppkjøp er att Intel da ville hatt så enorme markedsandeler på PC deler att de nermest kunne gjort hva de ville.

Amd har vel selv lagt opp til dette og jeg kan ikke i min villeste fantasi se at Intel skal sitte passive fordi de er størst.

Hadde AMD holdt fingrene av fatat og heller utviklet sin egen avdeling så hadde vi sluppet dette.

Velger de så snarveier så må de også akseptere svar på tiltale.

7007075[/snapback]

Enig. Egentlig hadde det vært mer logisk at ATI kjøpte VIA eller ULI (før Nvidia rappet ULI) dersom argumentet hadde vært at de trengte å integrere CPU med brikkesett, slik de sa, spes. mht bærbare PC'er og strømsparing. De hadde nemlig fått disse selskapene til en mye lavere pris. Men årsaken er selvfølgelig at de ser CPU og GPU smelte sammen til en chip i fremtiden, og ville sikre seg et selskap som har stor kompetanse på grafikkprosessorer.

Intel ser og gjør det samme. Om de ikke kjøper Nvidia nå, så betyr ikke det at toget er gått. Jeg vil tro at Intel først og fremst er ute etter å sikre seg et firma som sitter på en del intellectual property i 3d. :hmm:

Lenke til kommentar

Når high-end-CPU og -GPU integreres i én chip i fremtiden vil ytelsen være så høy at ingen vil tjene på å skifte til separat skjermkort for å få "det beste fra begge". Dessuten får de felles "nanokaliber", kjøling og minne også, vil jeg tro. Og de nye brikkene vil ta mindre plass så maskinene kan lages mindre. Intel skal ikke snytes for disse fordelene. Og det blir uansett ikke monopol av at den ene aktøren er vesentlig større enn den andre så lenge begge er store. AMD/ATI er fremdeles en betydelig aktør på grafikkmarkedet etter en fusjon mellom nVidia og Intel.

Endret av ehasl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...