Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har fått NGT adsl, skal dele mellom 3 pc, hva trenger jeg? h

Anbefalte innlegg

Ok, emnet sier en del. (abbonementet er Bravo)

jeg lurer mest på hva jeg trenger av utstyr/kabler.

Skal jeg ha en router eller bare en liten hub?

Hva heter kablene jeg skal kjøpe?

Alle pc'ene kan godt kjøre xp hvis det gjør saken enklere. (men nå kjører en av dem ME faktisk..)

Visst jeg først får koblet alt riktig sammen skal jeg nok finne ut det software-baserte, men visst det er noe jeg bør huske på eller noe som ikke er innlysende så vil jeg ha noen tips.

Tusen takk for all hjelp hvis jeg får!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bare sett opp vanlig nettverk med en hub/switch og plugg modemet rett inn i huben/switchen og sett opp vanlig nettverk på alle pc'ene.

Gjør sånn at alle får ip-adresse automatisk, det er enklest og jeg har aldri hatt noen problemer med det.

I IE setter du bare pc'en til å koble til internett gjennom LAN. det er veldig lett

Lenke til kommentar

Er du bare bittelitt lat? :wink:

Tatt ifra den siden DU FAKTISK LINKET TIL! :lol:

Quote:

Hjelp!! Hva er forskjellen på alle disse?

Denne modellen heter 7004VBR, en modell fra SMC som leveres uten printserver, uten RS-232 for og alt "ekstra" som mange av de andre routerne leveres med.
7004ABR som er storebroren til denne leveres MED printerserver og RS-232 port for ISDN støtte.
VBR og ABR har også støtte for VPN, noe tidligere BR modellen ikke har.

Summering:

Du kan ikke dele ISDN linje med denne routeren. Og du kan ikke koble til en printer på den.

Huff og huff ;P Du kunne jo ha lest ferdig siden i alle fall!

Lenke til kommentar

Ok, ser nå at jeg burde skjønt hva det var. Leste det faktisk ganske godt, men det var så masse 7004ABR, RS00342..blabla..704ABR.. at jeg fikk det for meg at ikke skulle skjønne det eller no:)

Men nå blir jeg litt forvirra, hva er forskjellen på å bruke Router:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=2&s=pl

eller Hub:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=3&s=pl

Vil dette være hips om haps? Hub er jo mye billigere, så da vil jeg i tilfelle gå for det.

[ Denne Melding var redigert av: enmannen på 2002-11-03 18:37 ]

Lenke til kommentar

Med en router så gjemmes alle vanligvis bak en og samme ip, alltså, de har en ip, felles ip for internett, mens de har alle forskjellige ip-adresser på det interne/lukkede nettverket.

En hub jobber på den måten at det som går inn ifra en av datamaskinene, blir i prinsippet sendt til alle. Men det er bare den som skal ha det som tar imot da, vanligvis. Mens en switch, sender det som skal ut bare til den som skal ha det. En switch kan gi full båndbredde til alle, i for eksempel et 100mbits nettverk. La oss si at du har 3 personer på en hub:

A sender til C, mens B spiller på nettet. Helt plutselig så lagger det forferdelig til B ettersom HUBen sender dataene til han også, men han "rejecter" det, alltså, han nekter å ta det imot.

Eller la oss si at A sender en film til B, mens C sender en film til A. Da deler alle på 100mbit.

Med en switch hadde alle sendt og tatt imot så fort deres datamaskiner og respektive nettverkskort hadde klart det.

Kort sagt, prisforskjellen mellom huber og switcher, hvem bryr seg, idag er det switcher som gjelder, og er det egentlig noen stor prisforskjell på switcher og huber til hjemmebruk? Neppe, og det du taper i penger, tar du igjen i glede for et raskt og effektivt hjemmenettverk.

Dette var veldig primitivt forklart, men ta en switch til rundt 500 kroner du. :wink: Da får du vel 4 porter minimum og en grei switch.

Lenke til kommentar

Modemet har innebygd ruter (Netopia sitt iallefall) så du trenger ikke dette. Dessuten så er linjen din garantert under 10mbits, så jeg vil valgt en hub som bare har dette, siden detter er mye billigere. Hvis du planlegger å ha LAN hjemme, kjøp Switch. Hvis du planlegger å ha LAn, men ikke vil legge ut for mye kjøper du 10/100 mbots hub, men jeg kjøpte iallefall bare en 10mbits. Holder lenge for meg :smile:

Lenke til kommentar

Jeg forutså SELVSAGT at du kom til å ha lansamlinger hjemme, hvis ikke hadde du aldri vært her og spurt om tips til switch/hub.

Men uansett, ikke vurder hub engang, en switch er en mye bedre investering!

Og, forresten, skaff deg en vifteløs/stille switch. Hadde forrige helg en lånt switch, og den bråket verre enn alle datamaskinene, hørte den med døren lukket, og med 3 andre datamaskiner i rommet. Det sier litt om visse switchers støy. Det var en DIGER 32 ports "noname" switch. Men fungerte fint.

Men spør gjerne om støy om du skal ha den i nærheten av sove/arbeidsområder.

Bare et lite tips :smile:

[ Denne Melding var redigert av: kjello2 på 2002-11-03 20:00 ]

Lenke til kommentar

Her i huset er vi i nøyaktig samme situasjon som deg: Vi har NGT Bravo ADSL, vi bruker switch (billigst, og splitter linjene økonomisk), og vi downloader som gale fra KazaaLite, DirectConnect og WinMx. Det går strykende.

Husker ikke helt hva vi betalte, tror det var en 2-300 kroner (CNet PortSwitch). ADSL modemet får du jo gratis av NGT, men vær obs på at du trenger ekstra ledninger, spør i butikken hvilken type (beskriv nettverk & online situasjonen din).

WinMe og Xp funker i nettverk sammen, ja vi har tilogmed Win98SE på den tredje maskinen.

Lykke til, det blir garantert gøy.

( :

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-03 19:58, skrev kjello2:

Men spør gjerne om støy om du skal ha den i nærheten av sove/arbeidsområder.

Bare et lite tips :smile:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: kjello2 på 2002-11-03 20:00 ]</font>

Disse små har ingen vifte så de er absolutt til og leve mer i så måte.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-03 19:45, skrev enmannen:

Visste ikke at den hadde innebygd ruter, men tror jeg har bestemt meg for:

SMC 5 porters 10/100 switch til 450,-

Siden det er såpass billig. Noen som protesterer?

Hva slags kabler trenger jeg fra switchen til pc?

Kan jeg bare si 'vanlig nettverkskabel'?

Jeg har den switchen selv. Enkel og grei switch, lydløs (uten vifte). Bruker den faktsik sammen med NGT ADSL selv. Helt grei switch til en billig penge. Ja, du bruker "vanlig nettverkskabel" (TP), samme type som du fikk med ADSL-modemet ditt tenker jeg.

Lenke til kommentar

-----------------------------------------------------

Quote:

Helt grei switch til en billig penge. Ja, du bruker "vanlig nettverkskabel" (TP), samme type som du fikk med ADSL-modemet ditt tenker jeg.

-----------------------------------------------------

Bare for å pirke litt:

TP kabelen som følger med routeren er krysset, og det skal man ikke ha mellom PC og Switch :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-10 12:56, skrev AndreM:

Bare for å pirke litt:

TP kabelen som følger med routeren er krysset, og det skal man ikke ha mellom PC og Switch :smile:

Tja, endel nyere utstyr fikser slikt selv, jeg har en billig Cnet til 300,- og den har autosensing på slikt og korrigerer denne type kableproblemer, det har vel de fleste rimelige switcher og kort i dag.

Men som en regel er jo det du sier rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...