Gå til innhold

bytte av minnebrikker netshop


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg 4gb med ocz ddr2 ram da minneprisene lå på bunn i sommer. Senere sendte jeg forespørsel til netshop om de fungerte med hovedkortet jeg skulle kjøpe meg (gigabyte ga965.ds4), og det skulle de. Senere fant jeg da ut at de ikke gjorde det. Bytta hovedkort til asus p5b dlx wifi og har prøvd dem på abit ab9pro og gigabyte ds3, men de fungerte ikke med noen av dem. sendte forespørsel til netshop om å få bytte dem i tilsvarende, men som fungerer sammen med kortet mitt. Jeg foreslo da det billigste 2gb settet som de hadde (altså kingston pc6000 til 1995). Oczbrikkene som jeg sendte inn ligger nå på 2575. De var villige til å gå med på det , men i dag får jeg leveringsbekreftelse og faktura med mellomlegg på 2400,-. De spurte aldri om jeg var interessert i å betale mellomlegg, og sier nå at jeg ikke får bytte til mer enn det jeg opprinnelig betalte da alt av ddr2 var til spotpris.

Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er avgjørende her er om netshop har innrømmet at varen har en MANGEL. Altså at minnet er defekt, eller på annen måte ikke kompatibelt med det du skal bruke varen til, og har gitt netshop beskjed om dette.

 

Har netshop innrømmet at minnet er feil på, eller lignende -så har varen en mangel.

 

Da har du enten krav på reparasjon eller omlevering til SAMME vare.

 

Om netshop ikke kan gjøre noen av delene har du krav på heving av kjøpet, og kan få pengene du betalte igjen.

 

Dvs at du ikke kan tvinge netshop til å gi deg nye minnebrikker av annen type feks - der vil prisen du betalte spille inn, ikke hva varen er verdt i dag. Du kan prøve å få omlevert til samme vare - men netshop kan, dersom kostnaden er for stor, nekte å gjøre dette og heller tilby deg pengene igjen.

Lenke til kommentar

Er det ikke snakk om et evt. kompatibilitetsproblem og ikke en garantisak?

 

Har du tittet på hovedkortsprodusentens hjemmeside for hvilke minnebrikker som er godkjent, evt. hvilke minneslotter du kan benytte? Du skriver at dette er 4Gb, er det fire brikker? Enkelte hovedkort har begrensninger på antall brikker kombinert med hastighet etc. Hovedkortsmanualen kan si en del om dette.

Lenke til kommentar
Jeg mener bestemt at du har rett på tilsvarende eller bedre produkt uten noe som helst mellomlegg hvis det er snakk om en garantisak hvor du skal få nytt produkt. Uansett hvilken grunn de måtte ha.

7006297[/snapback]

Tingen er at netshop ikke er PLIKTIG til å gi et nytt produkt. De kan nekte - og tilby kunden heving av kjøp istedenfor :).

 

Og en garantisak sier nok fint lite om bytte til andre merker - da det er produsenten selv som står for garantien. Reklamasjonsretten derimot - den sier at kunde har krav på reparasjon eller omlevering.

Lenke til kommentar
Er det ikke snakk om et evt. kompatibilitetsproblem og ikke en garantisak?

 

Har du tittet på hovedkortsprodusentens hjemmeside for hvilke minnebrikker som er godkjent, evt. hvilke minneslotter du kan benytte? Du skriver at dette er 4Gb, er det fire brikker? Enkelte hovedkort har begrensninger på antall brikker kombinert med hastighet etc. Hovedkortsmanualen kan si en del om dette.

7006365[/snapback]

 

Riktig,det er ditt problem og ikke butikkens å finne ut om ting passer sammens,så her er det neppe noe å kreve hos butikken nei .

Du får prøve å selge brikkene og så kjøpe deg nye,om du kjøpte dem menst de var billige skulle du neppe tape noe på å selge dem nå .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det er snakk om 2x2x1024mb ocz value pro. Netshop lovte at det skulle fungere med hovedkortet. De var dessuten defekte. Saken er at de har steget i verdi. Jeg får ikke nye engang da de nå koster mer enn det de gjorde da. Det jeg foreslo var å bytte til brikker som er rimeligere enn de jeg opprinnelig skulle ha hatt tilbake. Det som jeg synes er utrolig frekt er at de ikke spør om jeg samtykker i at de sender meg ei regning på 2,5k.

Lenke til kommentar
OlaOlablakken  Postet i dag, 14:41

 

QUOTE(Xmir @ 05/10-2006 : 13:35)

jeg kan heller ikke få nye av de jeg kjøpte da jeg ikke kan få mer enn det jeg kjøpte for. Hva slags nazigreier er dette?

*

 

 

Du får ikke varer som koster med enn det du betalte,det er vel logisk ?

 

Priser varierer, slik er det. Hva i ****** er meningen med å ha en returordning hvis det bare gjelder dersom varen du kjøpte da er billigere nå.

 

 

Når jeg i tillegg spør og får bekreftelse på at de skal fungere med kortet, så er det ikke akkurat min feil heller.

Lenke til kommentar

Xmir: Kutt ut banninga og hold deg seriøs, ellers stenger jeg tråden.

 

Kan forøvrig tilføye at dersom dette er tonen du holder mot netshop også - så bør du tenke etter en gang til. Høflighet er et must for å få god kundeservice :).

 

MEN: Dersom de faktisk er defekte - og netshop er ENIGE i dette. Så har de TO valg.

 

Det ene er å gi deg nye brikker av SAMME type. Det andre er å gi deg pengene igjen. Ingenting annet kan de foreslå for deg - dersom de er enige i at minnebrikkene er defekte vel og merke.

Lenke til kommentar

Det der var sånn "putt inn hva du vil tegn"... Anyways.

De var enige om at de var defekte. Men det var uansett ikke saken. Spørsmålet var om de kunne forlange mellomlegg uten å informere om det.

Dvs, de spurte ikke om noe som helst, bare sendte nye brikker med regning...

Lenke til kommentar

Nei, de sendte noen andre da jeg tilslutt klare å overbevise dem om at de ikke var kompatible med kortet mitt. Jeg linket til c2d k. guiden for ram og hovedkort. Jeg foreslo at siden jeg egentlig skulle hatt samme brikker tilbake (2600x2 i kostnad for netshop) så og at jeg slapp å vente på ny biosrevisjon som støttet brikkene, så kunne jeg heller ta 2 av 2gb pc6000 settene til kingston (2000x2 i kostnad for netshop). Så enkelt var det. Så fikk jeg beskjed om at melding var sendt til tekniker. Plutselig fikk jeg ordrebekreftelse og og før jeg rakk å svare var de klar for sending. Svaret jeg fikk da jeg spurte om hvorfor de skulle fakturere meg med 2400 (dvs 2250 + 150 i porto ehhh?) , så fikk jeg til svar at jeg ikke kunne få for mer enn jeg opprinnelig hadde betalt. logisk nok, men det var andre tider da.

Lenke til kommentar
Det der var sånn "putt inn hva du vil tegn"... Anyways.

De var enige om at de var defekte. Men det var uansett ikke saken. Spørsmålet var om de kunne forlange mellomlegg uten å informere om det.

Dvs, de spurte ikke om noe som helst, bare sendte nye brikker med regning...

7007063[/snapback]

 

 

Spurte du om å få det uten mellomlegg?

 

 

 

Hva hadde du ment om denne saken hvis rammen din hadde sunket i verdi. Ville du hatt tilbake pengene i dagens verdi eller ville du hatt tilbake det du betalte for dem?

Lenke til kommentar
jeg kan heller ikke få nye av de jeg kjøpte da jeg ikke kan få mer enn det jeg kjøpte for. Hva slags nazigreier er dette?

7005760[/snapback]

Du får ikke varer som koster med enn det du betalte,det er vel logisk ?

7006265[/snapback]

 

Selvfølgelig er det ikke det logisk. Hvis jeg kjøper minnebrikker som i dag koster 2000 kr og de går i stykker etter 3 mnd så skal ikke jeg selvfølgelig få nye selv om de har steget i pris til 2500 kr i løpet av de 3 månedene. Noe annet ville være helt absurd. Det er vel uansett OCZ som må dekke dette og ikke Netshop?

 

Xmir:

I første omgang har du opprinnelig ikke noe krav på andre type minnebrikker i retur, men i dette tilfellet høres det ut som Netshop har akseptert et forslag fra deg om nettopp dette og som de plutselig i etterkant går tilbake på. Det er noe annet. Såvidt jeg forstår er vel slike avtaler bindende. Jeg foreslår du kontakter en annen person der som har litt mer peiling.

 

Det de sier om at du ikke kan få for mer enn du opprinnelig har betalt for er jo uansett bare crap. Her er det noen som ikke har skjønt forbrukerloven.

Lenke til kommentar
Kjøpte meg 4gb med ocz ddr2 ram da minneprisene lå på bunn i sommer. Senere sendte jeg forespørsel til netshop om de fungerte med hovedkortet jeg skulle kjøpe meg (gigabyte ga965.ds4), og det skulle de.

Forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse, siden dette er et kjøp mellom næringsdrivende og forbruker (antar jeg).

 

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering.

NetShop var klar over formålet med brikkene, da du spesifikt spurte om de passet.

 

§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

Brikkene har altså en mangel.

Hva skjer hvis det foreligger en mangel?

 

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

Hovedregelen er naturaloppfyllelse, dvs partene kan kreve at avtalen opprettholdes. Utgangspunktet må da være å begynne med retting eller omlevering. NetShop har ikke anledning til å heve avtalen uten videre, siden det ikke foreligger mislighold fra kjøpers side.

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Du kan altså velge mellom retting eller omlevering. I denne saken går vel det ut på ett. Om det volder NetShop urimelige kostnader er tvilsomt. Noen tusenlapper er små summer i forhold til deres omsetning.

 

Du har i tillegg vært velvillig og foreslått å ta i bytte et dårligere produkt (?).

 

Konklusjon: NetShop har plikt til å levere et tilsvarende produkt som du har kjøpt i utgangspunktet, og som oppfyller de formål du fremla ved avtaleinngåelse.

 

 

Disclaimer: Jeg er ikke jurist. Ting gjøres på eget ansvar. :p

 

Edit: noe utdyping.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
QUOTE(Xmir @ 05/10-2006 : 16:35)

Det der var sånn "putt inn hva du vil tegn"... Anyways.

De var enige om at de var defekte. Men det var uansett ikke saken. Spørsmålet var om de kunne forlange mellomlegg uten å informere om det.

Dvs, de spurte ikke om noe som helst, bare sendte nye brikker med regning...

*

 

 

 

 

Spurte du om å få det uten mellomlegg?

 

 

 

Hva hadde du ment om denne saken hvis rammen din hadde sunket i verdi. Ville du hatt tilbake pengene i dagens verdi eller ville du hatt tilbake det du betalte for dem?

 

Det var aldri snakk om noe mellomlegg. Det kom bare på fakturaen, og supportavdelingen vil ikke høre.

 

Det er heller ikke snakk om å få tilbake penger. Jeg vil faktisk bare ha noe som fungerer på pcen. Altså en tilsvarende vare av det jeg opprinnelig kjøpte. Jeg gir blanke f i om det er samme pris eller om det er litt lavere.

 

Du har i tillegg vært velvillig og foreslått å ta i bytte et dårligere produkt (?).

 

Det var det jeg mente også. Pussig at dette går smertefritt hos alle andre webshops. Handler man elektroniske dippedutter for ca 50 000 i året, så må man faktisk forvente litt service. Nå svarer de verken på tlf eller på mail, så den sikkerheten jeg søker hos en nettbutikk, den finner jeg iallefall ikke hos netshop.no.

Lenke til kommentar
folk glemmer en vesentlig ting. Om det foreligger kontraktsbrudd, slik det gjør her, så kan kjøper foreta dekningskjøp for å skaffe brikker som er brukelig for han. Følgelig krav om lemping på kostnader

7009235[/snapback]

Er litt "skummelt" å ta dekningskjøp hvis den opprinnelige butikken er innstilt på å være vrange. Da kan man sitte igjen (ihvertfall en god stund) med både ubrukelig ram _og_ utlegg til ny. :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...