Ulkesh Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 P-ATA kommer nok til å være til salgs en god del lengre, men vil etterhvert lide samme skjebne som f.eks SD-ram Pc 100 / 133, fortsatt til salgs men uforholdsmessig dyrt i forhold til DDR / DDR2 Lenke til kommentar
bushnut Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Synes det er rart vi ikke har sett flere slike drev før nå... Sata har jo vært noen år. mange fordeler her med raskere overføring.. for ikke å snakke om de lekre kablene. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Går nok til innkjøp av et sata drev om ikke så lenge. Skal bli godt å kaste ut pata. De gamle pata diskene kommer nok til å gjøre en finfin jobb som externe disker. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Men det er søtten for SATA, ikke for CD/DVD som mangler. SATA har ingenting med dette å gjøre. Skal du installere en "3rd party driver" under installasjonen av Windows må den komme fra A: Hehe, jeg kan vise deg en bøling PCer med ingen av de to portene i bruk om du ønsker. Personlig har jeg mange flere overganger enn jeg noen gang vil trenge også. Det kan du sikkert, men ute blant vanlige folk er det i hvertfall ikke normalt, men så henger vel vanlige folk temmelig langt etter vi som skriver på dette forumet. Jeg bruker bare PS2 tastatur og syntes det er flott. Mer hendig på mange måter og behovet for USB har jeg ikke. På min maskin her jeg f.eks en PS2 splitter på tastaturkontakten som går til to 5 meter forlengere til hver ende av rommet til hvert sitt tastatur. Skulle jeg ha gjort det samme med USB måtte jeg ha brukt to kontakter og kjøpt fire forlengere på tre meter og håpet på det beste eller kjøpt 5 meter forlengere med forsterkere. Endret 6. oktober 2006 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
G Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Gamle hovedkort med slike P-ATA RAID kontrollere kan man kanskje lage CD/DVD server eller kopieringsstasjon av. Eller så kan man jo henge dem på veggen til pynt og dra nytte av ekstra god CPU hastighet fra nyere hovedkort om man har råd til det. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har ikke brukt PATA på over to år jeg (snart tre er det vel kanskje) Good riddance sier nå jeg. Bare vi får flere SATA-porter nå så. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Spennende diskusjon, og artig at det kommer frem at nettbutikker bruker feil termenologi i form av grensesnittsbeskrivelsen. Jeg for min del håper at det tar minst tre år før de dropper pata-portene på hovedkort. Jeg har et promise sata-kontrollerkort og ble litt skeptisk da jeg leste at støtte for SATA-brennere skal være dårlig på disse. Har ikke testet med noen brenner enda, men harddisker fungerer jo fint. De blir listet som SCSI-enheter. Kan være derfor det er dårlig støtte. Lenke til kommentar
Eivinde Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Mener å ha sett at enkelte gaming-tastatur reklamerer med spes. høy hastighet men kun på PS/2-porten, selv om de har en USB-plugg i tillegg. Har USB høyere latency eller noe? Eidt: Glemte å få med poenget (trøtt): PS/2 bør kanskje ikke fases ut med det første? Endret 10. oktober 2006 av Eivinde Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Nja, de overklokker PS/2-porten, og det er ikke spesielt lurt å gjøre på USB, siden det kan skade enheter som ikke er beregnet på det. PS/2-overklokking er veldig sjelden skadelig, så jeg tror mange produsenter gjør dette i driverne, men på USB er de nok mer forsiktige. Lenke til kommentar
Eivinde Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Ok. Selv har jeg til vanlig ingen av PS/2 portene ibruk, både mus og tastatur er USB. Keyboard Power On funksjonen funker desverre bare med PS/2 tastatur. Edit: Leif Endret 11. oktober 2006 av Eivinde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå