Gå til innhold

Får ikke sorround med hovedkort

Plecto

Anbefalte innlegg

Har et Asus P5LD2 hovedkort og en pioneer og prøver å koble det til forsterkeren for å få sorround. Har 5.1 anlegg (uten sub, den kommer senere) og det fungerer fint hvis jeg kobler til dvd spilleren. Jeg plugget pcen til anlegget med en minijack->RCA kabel og en RCA kabel som går fra denne spdif utgangen på hovedkortet til sorround kontakten bak på forsterkeren (den jeg bruker til dvd spilleren). Jeg har innstallert det som er av drivere og har et eget Realtek audio program hvor alle instillinger til sorrounden er. Jeg kan spille av en test hvor hver av høytalerne spiller av en lyd, fronthøytalerne spiller av, men ikke center eller bakre høytalere.

Kan jeg bruke denne spdif kontakten til dette eller må jeg koble en kabel for hver av høytalerne fra pc til forsterker?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For feilsøkingens del burde du vel prøve en ren spdif-kobling til forsterkeren ja.

Ja, er det ikke det jeg har?

Husk å enable digital out/spdif i innstillingene for lyd (noen drivere/kort krever dette).

Hvordan gjør jeg dette?

Har du innstallert AC3 lydfilter? og satt dette opp til å kjøre lyden ut via SPDIF utgangen?

Vet ikke helt hva dette er :p kunne du forklart?

Lenke til kommentar

Du faar kun surround via SPDIF via DVD filmer som har DTS eller AC3 lydspor. Spill, musikk og alt annet vil bruke kanalene separat og kun front kanalene vil gaa via SPDIF. Saa naar du tester i Realtek programmet og kun faar lyd forran saa er det rett.

DVD programmene maa settes til aa bruke SPDIF Passthrough opsjon. Hvis ikke vil de dekode AC3/DTS lyden og kjoere den ut i 5 separate kanaler paa lydkortet og du vil kun faa 2 frontkanalene av dem ut over SPDIF.

Dette skjer fordi lydkort flest (med unntak av et eldre NFORCE sett og det som staar i den originale XBOX) ikke klarer aa kode om lydkanalene til AC3/DTS i realtime for overfoering via SPDIF.

For spill trenger du derfor 5 separate signaler (3 minijack til stereo DIN vanligvis) fra lydkortet til forsterker.

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...