g@bb@ Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Hvordan regner man ut g-kreftene i et kræsj?? En bil kjører i 1500 k/mt og treffer en urokkelig vekk som ikke tar skade av sammenstøtet. Dvs at bilen blir totalt most, men veggen står der. Hvordan kan man regne ut g-kreftene i et slikt kræsj?? Lenke til kommentar
varmit Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Bil i 1500 km/t :!: 1 G= Tyngdekraften på tingen på jordkloda. 2 G= At tingen blir i en liten stund dobbelt så tung som utgangspunktet. Lenke til kommentar
Th0mas Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Man må vel finne G-kraften i et gitt punkt, siden det vil være forskjell foran og bak på bilen, og på en eventuell sjåfør. Det fremste punktet på bilen vil oppleve en g-kraft som er veldig stor, men den bakerste delen vil gjennomgå en lengre oppbremsing, og dermed mindre g-krefter over lengre tid, pga. at bilen komprimeres. Si at det tar føreren 0.1 sekunder å gå fra 1500km/t til 0. Da vil g-kreftene være omtrent ((417m/s) / 0.1s) / 9.81m/s^2 = 425g = vondt. Det med 0.1 sekunder er forøvrig tatt rett ut av lufta. Endret 5. oktober 2006 av Th0mas Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Vel. La oss anta at bilen har fart 150 km/t når den treffer veggen, og at den presses så mye sammen at den står stille når hele panseret er komprimert, men ikke mer. Videre antar vi at panseret er 1 m langt. Det vil si 150-0 i løpet av 1 meter. Størrelsen vi ønsker å finne, er (de)akserelasjonen dette gir. For enkelhets skyld antar vi konstant deakserelasjon. Ettersom vi ikke vet hva tiden er, bruker vi den "tidløse formelen for konstant akserelasjon", som finnes ved å slå opp i formelsamling for fysikk for VGS, eller finnes ved å ta "v = v0 + at" løse for t, og sette inn i "s = v0t + 0.5at²". Men: s = 1 [m] v = 150 [km/t] = 150/3.6 [m/s] = 41,666666667 [m/s] v0 = 0 [m/s] a = v²/2s = 868 [m/s²]. Dvs. at i løpet av 1 sekund kunne du blitt akselerert fra 0 til 868 [m/s] = 3125 [km/t]. 0 til 3000 på ett sekund, da blir du pressa bra bakover. Eller mot rattet/luftputa/setet foran. I retferdighetens navn, la oss dele på 10, så vi får ca 87 g. Altså vil du bli pressa 87 ganger så hardt inn i rattet som du nå blir pressa ned på stolen. Vondt. Dvs om du veier 60 kg, så vil nesen/kroppen/brystet/etc. din føle en kraft som om noen hadde plassert et lodd på 60*87 =5.2 tonn og latt det sitte der i en svært kort tid. På den gode siden kjenner du antagelig ingen ting før du er most. La oss nå annta at du kun kjører i en litt greiere hastighet, la oss si 80 km/t, og at du deakselererer over litt flere meter, la oss si 3 meter (noe som antagelig er ganske bra i en front-mot-front-kolisjon. Da får vi en deakserelasjon på ca. 82 m/s², noe som tilsvarer ca. 8 g. Det burde være overlevbart. OM du da altså har 3 meter å deakselerere på. Treffer du en bil som er tyngre enn deg, vil summen av deakserelasjonsavstader være lik summen av kompresjonsavstander - dersom dere stopper. Dersom den kjører fortere og er tyngre, vil den fortsette framover, mens du bytter retning. Au. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Har hørt om en racerbil-sjofør fra sverige som opplevde 180g(?) Han overlevde med noen få lammelser, men ganske ekstreme greier...! Lenke til kommentar
esa Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 180g?! er du sikker på det? esa Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Var jo en kar som drev med forsking. Han opplevde 40g, regnbuehinnen sprakk, han brakk utallige ribben og øynene løsnet nesten Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Har hørt om en racerbil-sjofør fra sverige som opplevde 180g(?) Han overlevde med noen få lammelser, men ganske ekstreme greier...! 7009798[/snapback] Sikkert en del indre skader da. Når noen kræsjer i større hastigheter, krabber ut av bilen, børster av seg glassskårene og sier "I'm fine" så blir de lagt inn på sykehus i X antall dager og undersøkt fordet fordi det kan være indre skader/blødninger og hjernerystelser/hjerneblødninger på gang. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Så han her i et "Tore på sporet" programm en gan, og han skal visst ha rekorden for å overleve med flest g. Mener det er 180. men ikke skyt meg om jeg tar feil.... Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 *Slå opp i Guinness Rekordbok* Aha, en engelskmann overlevde 179,8 G. Sitererer fra boka: Racerkjøreren David Purley(1945-45) overlevde en fartsreduksjon fra 173 km/t til 0 på 66 cm i en kollisjon på Silverstone, den 13. juli 1977. G-kraften var på 179,8. Purley pådro seg 29 brudd, 3 ledd kom ut av stilling og hjertet stoppet 6 ganger. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Der er det ja Ganske imponerende at det går an! Veier en mann 100 kg, blir han da 18000 kg! Hørte også at bilen skulle tåle 90 eller noe Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 180g? Fy svarte, det er ekstremt, snakk om å ha englevakt. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Ja...Jagerflypiloter kan gå opp i 9g(tror jeg), da dette ikke er akkurat behagelig... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg tror de kan tåle rundt 11-12G med sånne spesialdrakter som presser blodet opp i huet på de. Men de blir utsatt for de kreftene MYE lengre enn i en kollisjon og problemet dems er at de da vil besvime av at alt blodet blir pressa ned i beina. Lenke til kommentar
Th0mas Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Evt. opp i hodet, såkalt redout. Skal faktisk ikke så mye til for å oppleve en blackout. Synsfeltet mitt minsket KRAFTIG i en laaang sving under en berg-og-dalbanetur i California. Var ikke langt unna at det svartnet helt. Dette kan riktignok motvirkes vha. riktig pusteteknikk. Endret 6. oktober 2006 av Th0mas Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg var sterkt plaget av "blackuout" før. Kunne svime rett av bare jeg reiste meg etter å ha knytta skolissene. Ganske flaut når det skjedde inne hos kamerater, på jobben etc. Tryna rett i et klesskap, et CD-stativ og landa til slutt med nasa rett i hjelmen som lå på gulvet en morgen. Så lurt ut å komme på skolen med blåveis og et kutt fra øverst på panna og helt ned til haka. Man kan også motvirke blackout (jagerfy og b&d-baner) ved å stramme muskulaturen i beina. Men tviler man rekker det i en trafikkollisjon. Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Jeg var sterkt plaget av "blackuout" før. Kunne svime rett av bare jeg reiste meg etter å ha knytta skolissene. Ganske flaut når det skjedde inne hos kamerater, på jobben etc. Tryna rett i et klesskap, et CD-stativ og landa til slutt med nasa rett i hjelmen som lå på gulvet en morgen. Så lurt ut å komme på skolen med blåveis og et kutt fra øverst på panna og helt ned til haka. Man kan også motvirke blackout (jagerfy og b&d-baner) ved å stramme muskulaturen i beina. Men tviler man rekker det i en trafikkollisjon. 7017509[/snapback] Hehe, dårlig blodtrykk eller? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Hadde også det problemet selv før, måtte altid ta litt tid på å reise meg opp fra senga etc. Men nå er det ikke noe problem, kan fint gå rett fra sengeliggende (for et par timer), til å hoppe (bokstavelig) på beina og beine maks. Kan være du har få røde blodlegemer (i allefall det jeg har hørt) - det hjelper å spise ting med jern i - f.eks. tomater. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Bruker å få blackout i 4-5 sek mange manger når jeg røyser meg fra senga eller en lensestol. Endret 7. oktober 2006 av oblivion_-__ Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Bruker å få blackout i 4-5 sek mange manger når jeg røyser meg fra senga eller en lensestol. 7020846[/snapback] dette opplever jeg veldig ofte når jeg reiser meg:S helt merkelig. av og til faller jeg, men oftest klarer og å lene meg mot noe og holde meg fast. disse blackoutene varer i over 10 sek vanligvis, og det som skjer rundt meg forsvinner totalt. og når synsfeltet kommer opp tar d meg 30 sekunder å klare å fokusere og se klart på ting. Endret 8. oktober 2006 av EMiRo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå