Gå til innhold

Regne ut g-kreftene i et kræsj?


g@bb@

Anbefalte innlegg

Hvordan regner man ut g-kreftene i et kræsj??

 

En bil kjører i 1500 k/mt og treffer en urokkelig vekk som ikke tar skade av sammenstøtet. Dvs at bilen blir totalt most, men veggen står der. Hvordan kan man regne ut g-kreftene i et slikt kræsj??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må vel finne G-kraften i et gitt punkt, siden det vil være forskjell foran og bak på bilen, og på en eventuell sjåfør. Det fremste punktet på bilen vil oppleve en g-kraft som er veldig stor, men den bakerste delen vil gjennomgå en lengre oppbremsing, og dermed mindre g-krefter over lengre tid, pga. at bilen komprimeres. Si at det tar føreren 0.1 sekunder å gå fra 1500km/t til 0. Da vil g-kreftene være omtrent ((417m/s) / 0.1s) / 9.81m/s^2 = 425g = vondt. Det med 0.1 sekunder er forøvrig tatt rett ut av lufta.

Endret av Th0mas
Lenke til kommentar

Vel. La oss anta at bilen har fart 150 km/t når den treffer veggen, og at den presses så mye sammen at den står stille når hele panseret er komprimert, men ikke mer. Videre antar vi at panseret er 1 m langt. Det vil si 150-0 i løpet av 1 meter.

 

Størrelsen vi ønsker å finne, er (de)akserelasjonen dette gir. For enkelhets skyld antar vi konstant deakserelasjon. Ettersom vi ikke vet hva tiden er, bruker vi den "tidløse formelen for konstant akserelasjon", som finnes ved å slå opp i formelsamling for fysikk for VGS, eller finnes ved å ta "v = v0 + at" løse for t, og sette inn i "s = v0t + 0.5at²".

 

Men:

s = 1 [m]

v = 150 [km/t] = 150/3.6 [m/s] = 41,666666667 [m/s]

v0 = 0 [m/s]

a = v²/2s = 868 [m/s²].

 

Dvs. at i løpet av 1 sekund kunne du blitt akselerert fra 0 til 868 [m/s] = 3125 [km/t]. 0 til 3000 på ett sekund, da blir du pressa bra bakover. Eller mot rattet/luftputa/setet foran.

 

I retferdighetens navn, la oss dele på 10, så vi får ca 87 g. Altså vil du bli pressa 87 ganger så hardt inn i rattet som du nå blir pressa ned på stolen. Vondt. Dvs om du veier 60 kg, så vil nesen/kroppen/brystet/etc. din føle en kraft som om noen hadde plassert et lodd på 60*87 =5.2 tonn og latt det sitte der i en svært kort tid. På den gode siden kjenner du antagelig ingen ting før du er most.

 

La oss nå annta at du kun kjører i en litt greiere hastighet, la oss si 80 km/t, og at du deakselererer over litt flere meter, la oss si 3 meter (noe som antagelig er ganske bra i en front-mot-front-kolisjon.

Da får vi en deakserelasjon på ca. 82 m/s², noe som tilsvarer ca. 8 g. Det burde være overlevbart. OM du da altså har 3 meter å deakselerere på. Treffer du en bil som er tyngre enn deg, vil summen av deakserelasjonsavstader være lik summen av kompresjonsavstander - dersom dere stopper. Dersom den kjører fortere og er tyngre, vil den fortsette framover, mens du bytter retning. Au.

Lenke til kommentar
Har hørt om en racerbil-sjofør fra sverige som opplevde 180g(?)

 

Han overlevde med noen få lammelser, men ganske ekstreme greier...!

7009798[/snapback]

Sikkert en del indre skader da. Når noen kræsjer i større hastigheter, krabber ut av bilen, børster av seg glassskårene og sier "I'm fine" så blir de lagt inn på sykehus i X antall dager og undersøkt fordet fordi det kan være indre skader/blødninger og hjernerystelser/hjerneblødninger på gang.

Lenke til kommentar

*Slå opp i Guinness Rekordbok*

 

Aha, en engelskmann overlevde 179,8 G. Sitererer fra boka:

Racerkjøreren David Purley(1945-45) overlevde en fartsreduksjon fra 173 km/t til 0 på 66 cm i en kollisjon på Silverstone, den 13. juli 1977. G-kraften var på 179,8. Purley pådro seg 29 brudd, 3 ledd kom ut av stilling og hjertet stoppet 6 ganger.
Lenke til kommentar

Evt. opp i hodet, såkalt redout. Skal faktisk ikke så mye til for å oppleve en blackout. Synsfeltet mitt minsket KRAFTIG i en laaang sving under en berg-og-dalbanetur i California. Var ikke langt unna at det svartnet helt. Dette kan riktignok motvirkes vha. riktig pusteteknikk.

Endret av Th0mas
Lenke til kommentar

Jeg var sterkt plaget av "blackuout" før. :p Kunne svime rett av bare jeg reiste meg etter å ha knytta skolissene. Ganske flaut når det skjedde inne hos kamerater, på jobben etc. Tryna rett i et klesskap, et CD-stativ og landa til slutt med nasa rett i hjelmen som lå på gulvet en morgen. Så lurt ut å komme på skolen med blåveis og et kutt fra øverst på panna og helt ned til haka. :D

 

Man kan også motvirke blackout (jagerfy og b&d-baner) ved å stramme muskulaturen i beina. Men tviler man rekker det i en trafikkollisjon. :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg var sterkt plaget av "blackuout" før. :p Kunne svime rett av bare jeg reiste meg etter å ha knytta skolissene. Ganske flaut når det skjedde inne hos kamerater, på jobben etc. Tryna rett i et klesskap, et CD-stativ og landa til slutt med nasa rett i hjelmen som lå på gulvet en morgen. Så lurt ut å komme på skolen med blåveis og et kutt fra øverst på panna og helt ned til haka. :D

 

Man kan også motvirke blackout (jagerfy og b&d-baner) ved å stramme muskulaturen i beina. Men tviler man rekker det i en trafikkollisjon.  :ermm:

7017509[/snapback]

 

Hehe, dårlig blodtrykk eller? ;)

Lenke til kommentar

Hadde også det problemet selv før, måtte altid ta litt tid på å reise meg opp fra senga etc. Men nå er det ikke noe problem, kan fint gå rett fra sengeliggende (for et par timer), til å hoppe (bokstavelig) på beina og beine maks.

 

Kan være du har få røde blodlegemer (i allefall det jeg har hørt) - det hjelper å spise ting med jern i - f.eks. tomater.

Lenke til kommentar
Bruker å få blackout i 4-5 sek mange manger når jeg røyser meg fra senga eller en lensestol.

7020846[/snapback]

 

 

dette opplever jeg veldig ofte når jeg reiser meg:S helt merkelig. av og til faller jeg, men oftest klarer og å lene meg mot noe og holde meg fast. disse blackoutene varer i over 10 sek vanligvis, og det som skjer rundt meg forsvinner totalt. og når synsfeltet kommer opp tar d meg 30 sekunder å klare å fokusere og se klart på ting.

Endret av EMiRo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...