waste Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Hei! Noen som har oversikten over hvilket universitet i Norge som har god psykologi undervisning, forelesere etc? Har hørt at man bør ligge unna NTNU, siden det virker som om de driver med loddtrekning om hvem som kan begynne på profesjonsstudiet etc. Lurer på Bergen eller Tromsø, siden jeg er lei av Oslo. Noen som har tips å komme med? PS: Lurer også på om det er bedre å studere psykologi ved et universitet enn en høgskole? Lenke til kommentar
Mr. Ichkitdze Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Vel, det med NTNU er svada.. Har selv gått der og kan anbefale det på det varmeste. Trondheim er trolig den beste studentbyen i dette landet, tro det eller ei Det er omtrent like vanskelig å komme inn på profesjonsutdannelsen i Oslo som i Trondheim. Dette grunnet det ekstreme antallet som kommer inn på årsstudiet/Bachelor i Psykologi og som deretter er kvalifisert til å søke profesjon etter første året... Ikke noe lettere å komme inn andre steder heller. Psykologi kan man bare studere ved Universiteter i Norge. Forkurs/årsstudier og lignende kan enkelte høgskoler undervise i, men embetsutdannelsen er det bare universitetene som har. Noen tips? Vel, knallhard jobbing i flere timer om dagen må til for at du skal kunne komme inn. For at du skal ha en sjanse i det hele tatt i å bli vurdert, så må du i 4 skriftlige (flervalgs) eksamener få karakteren A. I tillegg må du få godkjent de resterende fagene du tar i dette ”årsstudiet i psykologi” (som kvalifiserer til opptak i Profesjonsutdannelsen..). Altså, 4 A’er og tre oppgaver/prosjekter om gitte emner må ligge til grunn for at du i det hele tatt skal være sikker på å komme inn… Lykke til! Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Sistemann som kom inn på profesjonsstudiet i Oslo i år hadde to A-er og to B-er med A i Ex.phil. I Trondheim må man ha tre A'er og en B, og da må man i tillegg ha flaks for å komme inn (loddtrekning). Tips: Med mindre du vil sitte 12 timer med psykologi hver ukedag så vil jeg anbefale å ta det årsstudiumet over to år. Da har man god tid til å skaffe seg A i alle eksamensbelagte fag. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Det er vel slik alle steder at det er såpass få plasser på profesjonsstudiet at det blir loddtrekning. I Bergen har jeg hørt det skal være dobbelt så mange elever med bare A-er som ledige plasser. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Løse rykter. Jeg har fått bekfreftet at den siste som kom inn på NTNU hadde tre A-er og en B. Den siste som kom inn i Oslo og Bergen hadde to A-er og to B-er. Har spurt instituttene/fakulteten om dette per e-mail. Lenke til kommentar
lamabodo Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Løse rykter. Jeg har fått bekfreftet at den siste som kom inn på NTNU hadde tre A-er og en B. Den siste som kom inn i Oslo og Bergen hadde to A-er og to B-er. Har spurt instituttene/fakulteten om dette per e-mail. 7035060[/snapback] Og siden opptaket til NTNU ikke er ferdig før i januar, vil det nok ende som i fjor, hvor alle med tre A-er og en B kom inn, pluss de aller, aller fleste med to A-er og to B-er. I fjor kom sistemann inn fra nummer noenogseksti på ventelista. -Lb Lenke til kommentar
myosotis Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Bergen er vel det eneste universitetet med et eget psykologisk fakultet her i Norge? Mener å ha lest at det også er det eneste i Norden, men det kan hende jeg husker feil Du kan ta profesjonsstudiet i Sverige eller Danmark om du ikke kommer inn ved noen av universitetene i Norge. Tar du den andre steder i utlandet, er det svært vanskelig å få den godkjent i Norge. Et annet alternativ er å ta en bachelor/master i psykologi. Dette er en retning hvor du tidlig spesialiserer deg innen ett felt, og hvor utdannelsen muligens er mer forskningsrettet enn profesjonsstudiet som tar sikte på å utdanne kliniske psykologer. Du kan for eksempel ta organisasjonspyskolgi, utviklingspsykologi, sosialpsykologi, kognitiv psykologi og sikkert mer også, men det er i hvertfall de retningene jeg har merket meg. Tror det kanskje varierer litt fra ett universitet til et annet. Dette står nok godt beskrevet på de ulike universitetenes nettsider. Med endrede opptakskrav for profesjonsstudiet høsten 2007 vil det nok bli mye større press på bachelorprogrammet i psykologi, og opptakskravene for å komme inn på en master vil trolig heves. Selv om det er slitsomt å jobbe med sikte på å få A, så kommer du omtrent ikke unna at du må jobbe hardt med fagene. Det er dårlige jobbutsikter for de som "kun" har en bachelorgrad i psykologi, fordi få arbeidsgivere forstår hva som er din kompetanse. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Og siden opptaket til NTNU ikke er ferdig før i januar, vil det nok ende som i fjor, hvor alle med tre A-er og en B kom inn, pluss de aller, aller fleste med to A-er og to B-er. I fjor kom sistemann inn fra nummer noenogseksti på ventelista. -Lb 7088039[/snapback] Uh? Hvor har du dette fra? Lenke til kommentar
lamabodo Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Og siden opptaket til NTNU ikke er ferdig før i januar, vil det nok ende som i fjor, hvor alle med tre A-er og en B kom inn, pluss de aller, aller fleste med to A-er og to B-er. I fjor kom sistemann inn fra nummer noenogseksti på ventelista. -Lb 7088039[/snapback] Uh? Hvor har du dette fra? 7100698[/snapback] Fra sistemann som kom inn på vårkullet i år. -LB Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Snodig, jeg fikk dette til svar fra NTNU: Hei! karaktergrensene ble : Høst 06: 5 (tilsvarer fire A-er) Vår 07: 4,75 (tilsvarer tre A-er og en B) Det var flere på venteliste med disse snittene, så loddtrekning ble det avgjørende. 57 søkere til NTNU hadde beste snitt, altså 5. Endret 19. oktober 2006 av DuTTZi Lenke til kommentar
lamabodo Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) -slettet- Endret 7. mai 2010 av lamabodo Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Jeg skjønner hva du mener... Veldig vanskelig dette her, da jeg er avhengig av å komme inn på samme universitet som dama (hun skal søke medisin). Så hun må prioritere det studiestedet jeg har høyest sannsynlighet for å komme inn på. Av Trondheim og Oslo har jeg kommet frem (vha. mail) at det er Oslo, men når jeg får denne motstridende informasjonen så blir alt mye mer komplisert og vanskelig. Virker som studieveilederne ikke veit hva de snakker om Her er mailen jeg sendte for å spørre om karaktergrenser: Jeg lurer på hvor mange karakterpoeng den siste studenten som ble tatt>opp til profesjonsstudiet i psykologi hadde og evt. hva slags ex. phil >karakter han/hun hadde (gjelder bare UiO). >I tillegg lurer jeg på hva den studenten som akkurat ikke kom inn hadde >av karakterpoeng og ex. phil karakter. > >Et eksempel på hva slags informasjon jeg er ute etter: > >1. Den siste som fikk studieplass med oppstart høsten 2006 hadde 4,75 >karakterpoeng (og C i ex. phil, dette gjelder bare UiO) >Den siste studenten som akkurat ikke kom inn hadde 4,5 >karakterpoeng (og >C i ex.phil) > >2. Den siste som fikk studieplass med oppstart våren 2007 hadde 4,5 i >karakterpoeng (og D i ex. phil, dette gjelder bare UiO) >Den siste studenten som akkurat ikke kom inn hadde 4,0 >karakterpoeng (og >C i ex.phil) Og her er forskjellige svar fra de forskjellige universitetene: Hei! karaktergrensene ble : Høst 06: 5 Vår 07: 4,75 Det var flere på venteliste med disse snittene, så loddtrekning ble det avgjørende. 57 søkere til NTNU hadde beste snitt, altså 5. Hei,den siste studenten som kom inn på profesjonsstudiet ved UiTø høsten 2006 hadde 4,5 karakterpoeng. Vi krever kun bestått exphil, så denne teller ikke. På høstsemesteret hadde den siste studenten som fikk plass 4,75 i karaktersnitt og B i ex.phil. På vårsemesteret ligger snittet foreløpig på 4,5 med A i ex.phil. Vårsemesteret fylles ikke opp før sensurene fra de som har tatt utsatt eksamen pga sykdom er falt rundt 1. november. 10 studieplasser holdes av til da. På høstsemesteret har den som akkurat ikke kom inn 4,75 og B i ex.phil, med andre ord den samme poengsummen som den siste som fikk plass. Her har vi gjort en loddtrekning på grunn av at flere studenter har hatt helt lik poengsum. På vårsemesteret har den som står øverst på ventelisten nå et snitt på 4,5 med B i ex.phil. Du kan finne en liste over karaktersnitt ved opptak til profesjonsstudiet i psykologi ved UiB her i studentportalen: http://studentportal.uib.no/?mode=show_pag...d=2251%normal=2 Ellers hadde den siste som kom inn i høst et snitt på 4,50 karakterpoeng. Universitetet i Bergen har opptak både høst og vår. lamabodo, startet du på profesjonsstudiet på NTNU våren 2006, altså du søkte til 2005/2006? Endret 19. oktober 2006 av DuTTZi Lenke til kommentar
lamabodo Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) -slettet- Endret 7. mai 2010 av lamabodo Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Fikk denne mailen av Erik: Det stemmer at de som kom inn på vår 2006 hadde 4,5 i snitt, dvs 2 x A og 2 x B, og at samtlige med dette snittet fikk tilbud.Det opptaket var litt spesielt i og med at alle lærestedene opplevde å måtte supplere mer enn vanlig, og opptaksgrensene ble lavere enn vanlig. Hvorfor det ble slik vet jeg ikke. For våren 2007 derimot har siste som ble tatt opp 4,75. Og det er fortsatt igjen søkere på ventelista med dette snittet. Selv om det skulle bli ny supplering til våropptaket så er det ikke sikkert at vi kommer ned på 4,5 i snitt. Jeg kan ikke spå om neste års opptak, det er avhengig av søkermassen, og noen reelle karaktergrenser for hva som gir opptak finnes i så måte ikke. Ifjor vår var første gang jeg ga tilbud til noen med 4,5 i snitt, og i høst var første gang jeg har opplevd at ikke alle med bare A'er fikk tilbud om opptak. Som du ser, det varierer. Virker som det varierer ganske mye... Blir nok UiO på meg neste år, da jeg kan komme inn på høsten og "garantert" på våren... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå