Gå til innhold

Usikkerhet rundt montering av vifte.

Barcarolle

Anbefalte innlegg

I manualen til hovedkortet mitt står det at jeg ikke må montere en vifte dersom jeg har en cpu kjøler. (og det har jeg).

Og at en vifte bare må installeres hvis man kun har passiv kjøling eller vannkjøling.

Install the optional fan only if you are using a passive cooler or a water cooler. Installing the optional fan with an active cpu fan will interfere with the airflow and destabilize the system.

Jeg blir jo litt forvirret når det står gjenntatte ganger at vifter er bra, men manualen min sier noe annet.

Hva bør jeg gjøre, koble til kabinettviften jeg tok av i går eller ikke bruke vifter.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en 'ikke' for mye i første setning? For den kan også leses som at du kan montere vifte dersom du har passive eller water cooler...

jeg synes det høres rart ut, en ekstra vifte skulle aldri kunne skade, med mindre den trekker for mye strøm fra noe. Hvilket HK har du?

M.

Lenke til kommentar

Sikker? Du har ikke bare lest eller oversatt feil da du leste? Hørtes veldig rart ut. Sikker på at det ikke står at du MÅ ha ekstra vifte hvis du har passiv eller vannkjøling da? CPU-vifta vil vanligvis blåse på NB-kjøleren, og har man da vann- eller passiv-kjøling så vil denne ikke få kjøling.

Lenke til kommentar

poenget er vel at kjøleribba til chipsettet er montert slik at luftstrømmen inn til cpu kjøleren vil gi nødvendig kjøleluft til chipsett.

Hvis du bruker vannkjøling vil det ikke være noen luftstrøm mot cpu og vifta er anbefalt.

Advarelsen om forstyrre luftstrøm osv høres tåpelig ut syntes jeg, den lille 40-60 mm vifta vil neppe påvirke cpu kjøler i nevneverdig grad.

Hvis chipsett tempraturen er høy anbefaler jeg og montere kjølevifta, ellers så trenger du den ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...