Steinar72 Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Har nå hatt et Sony PC9 videokamera i snart 5 år og har vært veldig godt fornøyd. Er nå klar for nytt og vurderer Sony HDR-HC3E. Grunnen til dette er at jeg ønsker et kamera som lagrer med best mulig kvalitet m.h.t. fremtidig bruk. Eller tar jeg feil? Tar gjerne imot gode råd! Endret 5. oktober 2006 av Steinar72 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Har nå hatt et Sony PC9 videokamera i snart 5 år og har vært veldig godt fornøyd. Er nå klar for nytt og vurderer Sony HDR-HC3E. Grunnen til dette er at jeg ønsker et kamera som lagrer med best mulig kvalitet m.h.t. fremtidig bruk. Eller tar jeg feil? Tar gjerne imot gode råd! 7004721[/snapback] Du tar nok feil når det gjelder best kvalitet og Sony HDR-HC3E. Det er et HDV kamera, og filmen blir hardt komprimert. Så jeg ville nok heller gått for Panasonic NV-GS500. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Om han med "framtidig bruk" meiner brenning på HD DVD/Blu-ray og visning på HDTV vil nok HC3 vere betre. Filmen vert hardt komprimert ja, men det vert bra bilete likevel. Redigert: Merk at redigering av HDV krevjer mykje større datakraft enn DV. Endret 5. oktober 2006 av incanus Lenke til kommentar
BeeR Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Jeg har vært i samme situasjon. Var klar for å pensjonere mitt Sony PC100 (6 år gammel) som jeg har vært veldig godt fornøyd med - men nå utslitt. Jeg gikk for Sony sitt HC3 - kamera og er veldig godt fornøyd så langt. Har du, eller har du planer om å kjøpe en HD-klar TV i løpet av kort tid ville jeg sagt valget var enkelt. HC3 i 1080i oppløsning over HDMI knuser alt annet jeg har satt av miniDV når det gjelder skarpe og klare bilder. I tillegg er kameraet bakoverkompatibelt med miniDV - både på opptak og avspilling. Kvaliteten på disse SD-opptakene vil nok ikke konkurrere med 3 CCD- kameraer, men fremtiden er HD, og derfor syntes jeg det var feil og gå for gårsdagens teknologi nå. I dag brenner jeg alle mine opptak til DVD over firewire via en HDD/DVD opptaker for arkivering og deling med venner og kjente, i morgen brenner jeg de på nytt i full 1080i på en HD-DVD eller Blu-Ray plate og tar med meg den høye kvaliteten videre uten å bli sittende igjen med timevis med opptak i SD oppløsning. :-) -M Lenke til kommentar
jakr Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Jeg har hatt mange videokamera, blandt annet PC9, TRV80 og det halvproffe PD 100, alle fra Sony. andre Jeg har nå eid et HDR-HC3 i 3 mnd, og det er ingen tvil om at kvaliteten på opptakene er den beste jeg har sett til nå. Også opptak med kamera i DV modus er kvaliteten meget bra (noe av det beste jeg har sett). Etter min mening er menigsløst å kjøpe et DV kamera nå. hvis du er opptatt av best mulig bildekvalitet. Om du ikke har et program (til video-redigering) som er kompatibelt med HDV formatet, kan konvertere HDV opptakene til DV format direkte fra kamera, når du laster opp filmen til din PC eller Mac. Og resultatet blir meget bra. Så kan du gjemme orginalopptaket i HDV, til bruk når du får oppgradert DVD brenneren til en Blue Ray DVD brenner. Det er imidlertid en del andre problemer med HC3. Det finnes ikke noe kantakt for ekstern mikrofon. Du kan selvsagt bruke en av Sony's to mikrofoner som må settes i HC3's spesielle tilbehørsko, men det er ingen riktig god erstattning til en minijac til eksterne mikrofoner. Kamera har heller ikke fokusring på objektivet for manuell fokus. Fokus må stilles inn via en liten dreibar sylinder. Et annet problem er at søkeren på kamera er fast, og kan derfor ikke dras ut eller vippes opp. På plusssiden er LCD panelet, det er det beste LCD panel jeg har sett på et videokamera. Hvis du kan leve med disse problemene er det ingen tvil.... Da er HC3 kamera for deg!! Kvaliteten på opptakene er oppsiktsvekkene gode. Lenke til kommentar
Steinar72 Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 Har kommet mye "matnyttige" kommentarer og takker for det! Har til dags dato ikke koplet til noen mikrofon til kamera og tror ikke jeg kommer til å gjøre det i nærmeste fremtid heller. Når det gjelder søkeren blir den bare brukt når sollys har blitt for sterkt for LCD display. Hvordan er det med den nye LCD skjermen? Eneste virkelige ulempen som vil påvirke på kort sikt er redigering. Er ikke så ofte jeg gjør det men av og til er det likevel litt artig. Burde ikke være så lenge til dette lar seg gjøre for den vanlige forbruker? Er jo artig å se gamle opptak på 8mm, men det ville jo vært kjekt å hatt litt bedre kvalitet. Opptakene kommer som regel ikke til sin virkelige rett før om 10-20 år anyway! Konklusjonen er vel bare "løp og kjøp"?!? Siste kamera var som sagt sony og jeg har vært veldig godt fornøyd, blir derfor vanskelig å konvertere til Panasonic eller Canon etc. Prøver likevel å være åpen for nye forslag og erfaringer som andre har gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå