Gå til innhold

Om å måle gatelyspære.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan man måle en gatelyspære av typen "Osram HQL 125W De Luxe" på vanlig måte med Ohm-meter?

Har kjøpt en ny som ikke virker og det er heller ikke reaksjon på Ohm-meteret.

 

Mye rart inni en sånn pære.... :hmm:

7004713[/snapback]

Kanskje. Viss det t.d er ei lysbogelampe (kvikksølvdamp er ofte brukt, Natriumdamp finst også i en del) vil du ikkje få utslag på ohmmeteret ditt. Dersom det er halogen eller anna glødetrådsystem vil det fungere med ohmmeter.

Lenke til kommentar
Kan man måle en gatelyspære av typen "Osram HQL 125W De Luxe" på vanlig måte med Ohm-meter?

Har kjøpt en ny som ikke virker og det er heller ikke reaksjon på Ohm-meteret.

 

Mye rart inni en sånn pære.... :hmm:

7004713[/snapback]

Kanskje. Viss det t.d er ei lysbogelampe (kvikksølvdamp er ofte brukt, Natriumdamp finst også i en del) vil du ikkje få utslag på ohmmeteret ditt. Dersom det er halogen eller anna glødetrådsystem vil det fungere med ohmmeter.

7004815[/snapback]

 

Akkurat. Den er vel av typen kvikksølvdamp mener jeg.

Har koblet bort fotocellen men det er like mørkt, så da er det vel selve armaturet som er kaputt....

Lenke til kommentar
Ikke uvanlig at tennsatsen (drosselen) tar kvelden på slike etter en tid.

7007931[/snapback]

 

Vanskelig/dyrt å bytte?

 

Jeg bor i Nord, og som kjent har vi lite bruk for tilleggslys en del av året så lampen har ikke vært tent siden senvinters. Når jeg så skrudde på bryteren i høst så tentes lampen og lyste ca 5 minutter før det ble mørkt.

Lenke til kommentar

Drosselen i armaturet går fint å bytte men ofte er det like billig7dyrt og bytte hele armaturen.

En ting du kan måle med ohm meter for å få en indikasjon på opm det er noe galt med armaturen er å måle mellom fase og jord inn på armaturen, får du full gjennomgang her er drosselen garantert brent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...