Gå til innhold

Frekkasseri og dårlig holdning

Anbefalte innlegg

Jeg har nå vert med i dette foraet et par uker og mitt inntrykk er at dette er en gjeng fjortisser!

Det er ingenting som er mere irriterende i et fora enn å lese meldinger som:

"Les den jævla manualen", "Du skjønner jo ingen ting", "Bare ignorer han" o.s.v.

Når noen spør om noe her så er det fordi man trenger hjelp til et problem. Og det viktigste av alt, Problemnivå og emne er UVESENTLIG! Et spørsmål som kan oppfattes som ulovligheter av noen, kan fort være viktig for andre i en helt annen setting. Spørsmål som "Hvorda installere noe som automatisk kjører for ....." etc, er da i høyeste grad av interresse. Dette handler jo om "Hvordan redigere registry" og har nødvendigvis ingenting med HACKING å gjøre.

Skjønner at noen kan bli irritert på ting som "Kom med kode da", men hallo, sett deg heller ned og skriv noen fruktbare kommentarer i stedet. Hvis ikke - "HOLD KJEFT!"

Det er nemlig slik at andre også kan lure på den aktuelle problemstillingen og når man får "RTFM" kommentarer som resultater er ikke veien ut av foraet lang.

La oss holde nivået litt høyere da folkens. Synd å miste resurssterke personer bare fordi noen bare MÅ utlevere sine helt personlige og 100% unyttige meninger.

Eller er jeg den eneste som mener dette?

Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg har no hengt inne på forumet her temmelig lenge. Er vel et år eller noe :hmm: ?

Uansett, eg har ikke opplevd noe særlig fjortiss faktor.

Får som regel gode svar :)

7004821[/snapback]

Joda, men da har du vel vært en snill gutt da vettu ;-)

Du, det er bare å lese svarene som sendes rundt omkring her så ser du fort at noen har en tendens til å vise seg verbalt.

Fint at du ikke har fått negative svar. Det har ikke jeg heller, men greia er at jeg bruker dette fora som søkemotor for diverse ting og det er ofte noen som prøver seg.

Lenke til kommentar

Hmm, jau eg er vel som regel snill eg :)

Eg også bruker forumet til søkemotor når eg lurer på noe.

Har leste ganske så maange innlegg, og ikke blitt noe særlig frustrert over fjortiss komentarer. Men det hender jo man leser noen litt vulgære innlegg og bare tenker OMg ;)

Å så bare glemmer man det og leser noe annet.

Gidder ikke henge meg opp i sånt.

Edit: Begynte å lete litt etter sånne fjortiss komentarer og fant en skikkelig OMG!

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...4entry7004974

Skjønner at du blir irritert.

Eg har bare ikke tenkt så mye over sånne folk.

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Jeg er nærmere pensjonsalder enn pubertet, bare for å avkrefte ideen om at man må være ung for å være knapp og grinete.

RTFM eller "søk på google" er absolutt ikke et godt svar på et konkret problem, enig. Men spørsmål som dette, og de kommer ofte her:

"Jeg har noe kode ikke virker. Noen ideer ?"

Finnes det ikke dumme spørsmål ? Er det noe annet klokt svar på dette enn "få se koden, og fortell hva den er ment å gjøre i hvilket miljø" ? En Fruktbar Kommentar er i de tilfeller en omfattende generell opplæring i programmering, men det er da grenser for hva en legger i gratisarbeid for en som ikke engang tar seg bryet med å formulere problemet ordentlig.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar
Jeg er nærmere pensjonsalder enn pubertet, bare for å avkrefte ideen om at man må være ung for å være knapp og grinete.

RTFM eller "søk på google" er absolutt ikke et godt svar på et konkret problem, enig. Men spørsmål som dette, og de kommer ofte her:

"Jeg har noe kode ikke virker. Noen ideer ?"

Finnes det ikke dumme spørsmål ? Er det noe annet klokt svar på dette enn "få se koden, og fortell hva den er ment å gjøre i hvilket miljø" ? En Fruktbar Kommentar er i de tilfeller en omfattende generell opplæring i programmering, men det er da grenser for hva en legger i gratisarbeid for en som ikke engang tar seg bryet med å formulere problemet ordentlig.

Beste hilsen Harald

7007646[/snapback]

HAHAHAHA!! Du har rett :-) Heldigvis har jeg til gode å se slike spørsmål så der er jeg 100% enig ;-)

Ole

Lenke til kommentar

Er veldig enig i det som blir tatt opp her. Man skal holde seg for gode til å være frekk mot en part man ikke kjenner noe til.

Selv så må jeg si jeg blir litt oppgitt når ser en post hvor det bare er "Kan jeg få kode" da det i posten rett over er spesifisert hva man trenger og hvordan man på generellt grunnlag skal gjøre det. Da krevers det som regel ikke alt for mye av en person for å finne løsningen på svaret selv.

MEN, det som er bra i slike tilfeller er at jeg kan unnlate å svare, og heller gå videre til neste post ;)

Forøvrig så syns jeg at det i enkelte tilfeller blir litt feil å bare gi kode rett ut. Det er bedre for mottakeren å måtte forske litt selv for å finne ut hvordan ting henger sammen enn å få en ferdig oppskrift. Hvis mottaker klarer dette, er han bedre rustet for å klare å løse et problem på egenhånd neste gang.

Vet ikke om andre her er enige med meg i dette? Kanskje det er en grunn til at jeg ikker er lærer? ;)

Lenke til kommentar

Jeg er for så vidt enig i trådstarter at enkelte svar i trådene i denne kategorien muligens kunne en vært foruten, men jeg synes nå hovedproblemet er at folk i denne forumkategorien generelt sett er for dårlige til å formulere gode nok spørsmål. Hvordan skal de forvente å få gode svar når de oppgir altfor lite opplysninger?

Bare en enkel opplysning om hvilken VB-kompilator de benyttes, fører til unødvendig spørsmål fra de som ønsker å hjelpe (eller at en rett og slett gjetter seg til, etter problemet og koden, om den da er inkludert). Jeg stemmer for å lage en sticky som forklarer at det må gis fyldig problembeskrivelse i hver tråd, gjerne med kodeeksempler om mulig.

Jeg tviler på at en kan unngå problemet med folk som bare copy-paster koden de får som svar inn i sitt program uten å forstå hva koden gjør. Selv forsøker jeg å kommentere koden så godt jeg kan, men en kan jo ikke tvinge folk til å lese den.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar
Jeg er til dels enig med trådstarter, men noen spørsmål eller krav er helt utrolige. Se for eksempel her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=641626

7025316[/snapback]

Hehe, det var en god en. Joda, jeg ser hva du mener, men det er faktisk mulig å svare på denne også med god rettledning. Nå kjenner jo ikke jeg til denne gluechip fyren, men i den aktuelle saken dreier det jo seg om en krypterings rutine som bare viser teksten før og etter. Han var vel sikker på at dette var "gjort i en fei"

Ser jo hans svar til deg på kommentaren din og drar litt på smilebåndet.

Ole

Lenke til kommentar
Jeg syns i hvertfall at folk kan søke litt rundt på forumet, google osv. først, og så evt. spør.

7031082[/snapback]

Tja. Du glemmer en veldig viktig ting her

Jo flere som spør og graver her og faktisk får svar, jo bedre blir dette foraet. Jeg synes nemlig det er helt genialt å kunne forholde meg til ETT sted. Jo mere informasjon som ligger på dette foraet, jo mere attraktivt blir det for andre å joine. Jo flere vi er her, jo mere kompetanse har vi. Jeg ser på dette som rimelig viktig. Hvis alle skulle bruke Google etc. for å finne svar så er jo plutserlig dette foraet meningsløst og blir jo egentlig bare en chatte kanal. Vil jo nødig se at det skjer da. Og NEI! Jeg synes ikke det er noen grunn til å innføre "nivå" grenser for spørsmål. Men du har et poeng i at folk i det minste bør søke i dette foraet før de stiller spørsmål. Å svare på samme tingen mange ganger kan være irriterende.

Ole

Endret av HDSoftware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...