verwooks Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Er litt på vipp mellom jeg skal gå IT utdannelse eller noe annet. Hva sier glasskulen om IT framover i tid? Er litt dumt å sitte uten jobb etter endt utdannelse og gjeld opp etter ørene. Nettverk? Multimedia? Tenkte å gå enten på Noroff eller it akadamiet. Og gjerne bosted i grenland der jeg kommer fra, hvis noen vet status på næringslivet der og hvor og hva man evt. kunne fått jobb i. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Av de skolene der ville jeg ikke valgt noen av de. Noroff: 1) Du får ikke en bachelorgrad 2) Det er dyrt IT-Akademiet 1) Du får ikke en bachelorgrad. Det utdannes mange hvert år med grader (dvs en godkjent tittel/seritifisert innenfor et område), så hvorfor skal bedrifter ansette folk som har gått på privatskoler som ikke en gang gir deg en grad når de heller kan ansette studenter med grader innenfor emner? Det finnes forøvrig private skoler som både er billigere og gir deg bachelor/master -titler ved fullført utdannelse. (er selv student ved NITH så kjenner til det) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 akkurat nå er det ganske enkelt å få jobb innen IT, mine "kilder" sier at det vil være slik en stund fremover, men kulen har jeg ikke fått noe svar fra enda... uansett, gjør det du har lyst til, har du lyst til å jobbe innen IT, ta deg en IT-utdannelse, ikke tenk alt for mye på jobb enda, du kan jo finne deg en jobb du ikke er utdannet til... IT-brasjen er vanskelig å forutsi... Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Veldig godt poeng må jeg si .. Hva er opptakskravene til en skole med bachelorgrad? Har studiekompetanse. Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Forresten ... http://www.noroff.no/bachelor/universitet/...nd-security.asp Noroff tilbyr bachelor studier i utlandet. men hmm gidder jeg til utlander .. hmmms Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Jeg har inntrykk av at de IT-folka som sitter uten jobb er de som har gått på Noroff og IT-akademiet (uten at jeg kan støtte dette opp med noen konkrete kilder). Gå for en Bachelor på en høyskole eller et universitet. Billigere og bedre Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Ta må jeg ta opp den *forferdelige stygge ord* matte greiene. 2mx. mener jeg tok 2my når jeg gikk på skolen. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Du kan fint ta bachelor uten 2MX, er ikke mange men noen muligheter har du Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Veldig godt poeng må jeg si .. Hva er opptakskravene til en skole med bachelorgrad? Har studiekompetanse. 7005063[/snapback] Alle offentlige høyskoler og universiteter opperer med disse godkjente gradene. En annen fordel med offentlige skoler, er at de er gratis. Du betaler kun leveutgifter, slik som husleie, mat, strøm, etc. Skal du gå privatskole kommer skolepenger i tilleg g til leveutgiftene. Skolepenger er at du betaler skolen for å undervise deg, altså kjøper en utdanning for penger. I offentlige skoler er det staten som betaler disse utgiftene for deg Forøvrig er det bare NITH som jeg vet blandt de private som har godkjente grader. Poenggrensene varierer fra skole til skole, og hvilket studium det gjelder. Men tendensen er ofte den at i de store byene hvor universitetene er etablert, er det mange som søker, som igjen gir høyere grenser. Disse grensene som samordnaopptak oppgir er for vedkommende med færrest konkuransepoeng som ble tatt opp til studiet. Avvik kan forkomme, f.eks på åpne studier. Andre plasser hvor pågangen i søkere ikke er så stor at de får fylt opp alle studieplasse, vil det normalt sett ikke være poenggrenser. Andre opptakskrav kan være f.eks 3MX og 2FY - dette spesielt til alle ingeniørfag! Noen IT-studier, da ikke-ingeniør, kan kreve f.eks 2MX eller 3MZ. Håper det ble litt klarere nå Lenke til kommentar
skromt Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 er noen it studier som tidligere ikke har hatt krav i form av matte/fysikk som har begynt å kreve minimum 2mz eller hva det faget heter.(tenker ikke på 2mx) Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 er noen it studier som tidligere ikke har hatt krav i form av matte/fysikk som har begynt å kreve minimum 2mz eller hva det faget heter.(tenker ikke på 2mx) 7012061[/snapback] Kom med noen eksempel Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg tok 3MZ som tilsvarer 2MX over to år hvor noen emner er tatt ut og nye emner er lagt inn i forhold til 2MX. Grunnen til at jeg tok dette var at vi ble forberedt på vidregående at bl.a HiST skulle innføre 3MZ som et nytt krav til bl.a bachlor i informatikk og bachlor i drift av datasystemer. Da ble det lurt å ta denne matten, selv om jeg opprinnelig ikke hadde tenkt å ha noe mere matte utenom det obligatoriske på grunnkurs. HER finner du da et slik eksempel. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Som dere kan se på linken til skag1 kommer man inn med 2MX eller 2MY eller 3MZ. Tror faktisk 2MY blir likestillt med 2MX i denne sammenhengen, pga 2MY er et gammelt fag man ikke kan ta lenger (og sikkert tilsvarte noenlunde 2MX, dog tipper jeg en del lettere). Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Det kommer helt an på hva du mener med 'IT' studier, det er et ganske lite veldefinert begrep Men du kan jo for eksempel ta en titt påBachelorprogrammet i Informasjonsvitenskap ved Universitetet i Bergen. Her stilles det ikke andre krav til forkunnskaper enn generell studiekompetanse. Programmet omfatter emner som databaseutvikling, systemutvikling, programmering og så videre. Du kan også se på Humanistisk Informatikk (også ved UiB), men jeg er litt usikker på hva slags Bachelorprogram som tilbys der - men en oversikt over emner finner du på denne siden. Så vidt jeg vet stilles her heller ikke noen krav ut over generell studiekompetanse. Det finnes sannsynligvis også et stort antall tilsvarende studier rundt omkring i Norge. Og som en del andre her også sier, så vil det alltid være en fordel å ha papirer fra enten (primært) et godt offentlig universitet eller høyskole, eller (sekundært) en god privat skole slik som NITH. I medgangstider slik som nå kan man alltids få seg en jobb med kortere kurs / papirer fra Noroff, men i nedgangstider / stor arbeidsledighet vil man oppleve at god utdanning kombinert med erfaring er det eneste sikre kortet. Endret 9. oktober 2006 av cetram Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Mitt tips er vinkling. Jeg har og lyst til et studie innenfor IT, men siden dette er en gren på arbeidsstigen som er litt vanskelig å forutsi, velger jeg heller en vinkling til et annet tema som intereserer meg, nemlig Økonomi. Jeg har nå mer eller mindre bestemt meg for å ta Bachelor i Buiseness og IT, noe som gir meg en fot i begge leirer. Samt at jeg etter 3 år kan ta master in sience in Buiseness med mer vinkling mot IT. Dette synes jeg er bra fordi da får jeg flere valgmuligheter når jeg skal velge yrke. Jeg kan ta reine økonomi jobber, eller jeg kan ta reine IT jobber. Men med et studie innenfor 2 ting har jeg større sjangse for å få meg arbeid. Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Vil bare støtte oppunder det Bear sier her - en kombinasjon av IKT/IT med økonomi er en ganske sikker vinner. Man har flere bein å stå på, og hvis man ønsker seg jobber litt oppover i hierarkiet kan en slik kombinasjon være ganske mye verdt. Jeg ville antageligvis valgt å bygge på med en master innenfor en av retningene, men jeg tror nok at en Bachelor her vil være godt å ta med seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå